WINTERSPORT

Plaats reactie
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

WINTERSPORT

Bericht door DAVILA »

COLUMN. We moeten dringend in de zomer voetballen, want in de winter spelen slaat nergens op

Elke maandag maakt Sportwereld.be in een eigenzinnige terugblik de balans op van het voorbije voetbalweekend. Onze columnisten Wim Conings en Jef Van Hoofstat vertellen elkaar wat hen is bijgebleven, het staat u volkomen vrij het met hen (on)eens te zijn. Deze week vertelt Wim hoe wintervoetbal hem het beslissende duwtje gaf om de sport vaarwel te zeggen.
Ik voelde mijn tenen niet meer door de kou. De velden waren zo hard bevroren dat het zelfs op plastic studs schaatsen was. Papa, mijn trouwste fan, bleef door het slechte weer liever thuis. Mama had me een behoorlijk nichterige kousenbroek in mijn voetbaltas gestopt uit schrik dat ik zou bevriezen in mijn korte broekje.

Vijf keer Teletekst, twee keer het radionieuws en helemaal geen afgelasting later verdrongen twaalf jongens van mijn leeftijd zich rond de veel te kleine verwarming van een ijskoude kleedkamer. Niemand had er zin in die dag.

Advertentie

Toen ik op mijn eenentwintigste stopte, gaf het slechte weer waarbij we in ons land vaak moeten voetballen me het beslissende duwtje. Ik was het beu ziek te worden door te lang bezweet in de kou te staan. Ik had genoeg spierblessures opgelopen doordat mijn spieren net wat te veel afgekoeld waren. Ik sport liever in de buitenlucht als de temperaturen aangenaam zijn en het zonnetje schijnt, zo simpel is het.

Sommigen zullen zeggen dat het er gewoon bij hoort, maar ik ken nog vele anderen die er hetzelfde over denken. En ik heb nog nooit van iemand gehoord die gestopt is omdat hij die zomerse temperaturen maar niets vond.

Nochtans is het een keuze dat we in de winter voetballen. Niemand verplicht de voetbalbond ertoe het seizoen van augustus tot mei te organiseren. Een verkeerde, onbegrijpelijke keuze. Er is niets logisch aan en het is slecht voor alle partijen.

Winterse afgelastingen schoppen de kalender in de war. Velden liggen er slecht bij en worden kapot gespeeld. Fans moeten negentig minuten in de kou zitten en raken moeilijk ter plekke. Clubs moeten extra geld uitgeven aan verwarming, schijnwerpers of zelfs nieuwe grasmatten en veldverwarming. Voor de voetballers zelf is het ongezond en onaangenaam. Voor sommigen zoals ik zelfs een reden om ermee te kappen.

Clubvoorzitters, bondsdokters, zelfs de enige Belg in het Uitvoerend Comité van wereldvoetbalbond FIFA: allemaal zijn ze tegen wintervoetbal. Maar uit traditie en omdat we nooit wat anders geprobeerd hebben, voetballen we nog steeds in de kou. We hebben het voetbal geleerd van de Engelsen, waar het begon met competities tussen scholen. Voetbal is daardoor altijd een sport geweest die beoefend werd van schooljaar tot schooljaar.

Maar het kan ook anders. Over de hele wereld spelen veel landen van maart tot november. Dichter bij ons doen landen als Zweden of Noorwegen er al lang aan mee. Dat systeem hebben ze intussen al in Ierland overgenomen, terwijl ook Schotland er oren naar heeft. Zo’n overstap is in landen als Spanje, Frankrijk of Italië moeilijk door de hoge temperaturen in de zomer, maar het Belgische klimaat leent er zich prima toe.

De aangenamere temperaturen zouden meer toeschouwers naar de velden lokken. Die velden zouden in betere staat zijn, en dat zou de kwaliteit van het voetbal dan weer ten goede komen. Onze hoogste klasse zou drie maanden lang bijna geen concurrentie hebben van de grote buitenlandse competities voor de aandacht van de tv-kijker. Clubs zouden ingespeeld zijn bij het betwisten van die belangrijke Europese voorrondes.

En wat dan met de grote landentoernooien, die steevast in de zomer worden gespeeld, denkt u? Wel, wat dat betreft mag de Belgische voetbalbond misschien zelfs een voorbeeld nemen aan de FIFA, dat het WK 2022 in de winter zal laten doorgaan. Wie zegt dat er zo in de toekomst niet meer zullen volgen?

Is het dan niet ontzettend moeilijk van wintervoetbal over te gaan naar zomervoetbal? Niet per se. De afgelopen jaren is zo’n overstap ook zonder problemen gelukt in Argentinië en Rusland. Ierland deed het door de start van de competitie een maand vooruit te schuiven en zijn kalender helemaal vol te plannen. In België zou een seizoen uitzonderlijk zonder play-offs spelen al een oplossing kunnen zijn.

Toegegeven, België is geen Scandinavië, zelfs geen Ierland of Schotland. En er zullen een boel voetballers beter tegen de kou kunnen dan ik. Maar elk jaar vinden we dat onze meest populaire wintersport afgelast moet worden omdat het… winter wordt. Dat zou toch een belletje moeten doen rinkelen.

Warme groet uit het zaalvoetbal,

Wim

Bron: HNB

Eindelijk ! Er zijn er die het licht gezien hebben !!!
Johan Gazon
Berichten: 569
Lid geworden op: 12 aug 2017, 13:48

Re: WINTERSPORT

Bericht door Johan Gazon »

IK WIL OOK HET LICHT ZIEN !!!!! :ugeek:

Ik vind ook zoals Davila, Wim en Jef dat het in de winter niet zo leuk is om te voetballen en naar voetbal gaan kijken.
Vond ik vroeger ook al, als ik voetbalde als jong manneke: als je ooit eens een bal tegen je koude billetjes kreeg, deed dat verschrikkelijk pijn. En roep nu niet dat ik een "pussie" ben, he !
Het is ook niet leuk voor de toeschouwers, die de winterse weeromstandigheden moeten trotseren...het pintje is te koud (hesteneer !!??)...je moet twee of drie dikke pullekes aantrekken...bij verre verplaatsingen zijn de wegen te gevaarlijk om de verplaatsing te riskeren !
Dan nog niet gesproken over de spelers die in zulke omstandigheden moeten voetballen. Onverwachte bal-capriolen, pijnlijke valpartijen op een keiharde bevroren ondergrond, slijk, sneeuw....

Neen , voor mij niet ! Wij richten een BZVB op: BZVB staat voor Belgische Zomer Voetbal Bond !
hesteneer
Berichten: 1155
Lid geworden op: 06 aug 2012, 10:10

Re: WINTERSPORT

Bericht door hesteneer »

allemaal goe en wel...maar wa moete we dan in de winter doen? Welke reden is er dan nog om 5x per week van huis weg te zijn? :)
Johan Gazon
Berichten: 569
Lid geworden op: 12 aug 2017, 13:48

Re: WINTERSPORT

Bericht door Johan Gazon »

hesteneer schreef:allemaal goe en wel...maar wa moete we dan in de winter doen? Welke reden is er dan nog om 5x per week van huis weg te zijn? :)


Ge moet dan doen wat ge nu in de zomer doe !!!
Of het moet zijn natuurlijk da gij in de zomer elke dag in de Nethe ga zwemmen...of in aaven hof ligt te zonne-bruinen...of altijd op de terraskes zit met een goei pint.....!!! Dan hedde gij een probleem! :lol:
Raul
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:47

Re: WINTERSPORT

Bericht door Raul »

Ik ben direct akkoord; alle praktische bedenkingen zijn oplosbaar.
Johan Gazon
Berichten: 569
Lid geworden op: 12 aug 2017, 13:48

Re: WINTERSPORT

Bericht door Johan Gazon »

Raul schreef:Ik ben direct akkoord; alle praktische bedenkingen zijn oplosbaar.


Voila se...wij hebben al drie leden voor onze drukkingsgroep ten voordele van het zomervoetbal: Raul, Davila en mezelf. Wij voegen ons bij de Catalanen, de veganisten en transgenders van deze wereld onder het motto: wij willen erkend worden !!! Voor de forumgebruikers die zich geroepen voelen om toe te treden, neem kontakt met een van deze drie mensen.
Ik heb trouwens al enkele overtuigende slogans voor op onze vaandels en folders: "Voetballen is leuker in zwembroek !!!" "Gebruinde en gebronsde voetballers zijn leuker voor de supporters en supporteressen !!!"
Al direct een belangrijke tekst in het reglement: " sletsen zijn uiteraard niet toegelaten in het zomervoetbal, tenzij op eigen verantwoordelijkheid". :roll:
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: WINTERSPORT

Bericht door DAVILA »

Morgen riskeert nog een echte wintersportdag te worden ! Heerlijk :roll:

Gazon, nog iets voor in het reglement 'zomervoetbal': 'rossekoppen dienen zich van kop tot teen in te smeren met zonnecrème factor 800 :D

Het feit dat wij nu gekl*** zitten, hebben we natuurlijk weer aan de Britten te danken: voetbal ontstond als een competitie onder scholen, het seizoen ging mee met het schooljaar, vandaar geen voetbal in de zomer !
En besef dat een Britse traditie onuitroeibaar is :D :D
Plaats reactie