Financiële toestanden, transferverboden...

DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door DAVILA »

De Luikse tweedeklasser FC Seraing krijgt nu ook in beroep een transferverbod van 4 transferperiodes en een boete van 150 000 Zwitserse frank opgelegd. Dat heeft de FIFA maandagavond bekendgemaakt in een persbericht. De club werd in september al gestraft door de disciplinaire commissie van de FIFA wegens inbreuken tegen de "third party ownership"-regelementen.

"FC Seraing zal vier opeenvolgende transferperiodes geen nieuwe spelers kunnen contracteren. Het verbod is zowel geldig op nationaal als op internationaal niveau en gaat in vanaf het begin van de volgende transferperiode", verduidelijkte de FIFA in een communiqué.

Midden september werd Seraing gestraft voor inbreuken tegen het zogenaamde "third party ownership". Dat is een inmiddels verboden praktijk waarbij een derde partij investeert in de economische rechten van een speler met het oog op het creëren van een meerwaarde bij een latere transfer van die speler. Seraing kreeg toen een boete en een transferverbod van vier transferperiodes opgelegd. Dat weet Het Nieuwsblad.

Seraing vond de beslissing van de FIFA toendertijd "schandalig" en ging in beroep. De rechter in hoger beroep geeft de FIFA nu dus toch gelijk. Seraing moet zich vier periodes lang stilhouden op de transfermarkt.

Nochtans is versterking welkom in Luik, want Seraing sprokkelde slechts 34 punten uit 25 wedstrijden. Daarmee staat het 9e in Tweede Klasse

Bron: nr10
RWSBfan
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 dec 2015, 01:30

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door RWSBfan »

Slechts?Ik denk dat veel ploegen willen tekenen om 34 punten te mogen halen,daarvoor kijk ik naar de onderkant vh klassement.Die ploeg was een sensatie verleden jaar,is kaalgeplukt en haalt toch de middenmoot,terwijl alle kansen blijven om 8ste te eindigen.Alleen vrees ik,is dat niet genoeg...
yellowboy
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2015, 12:22

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door yellowboy »

Seraing failliet, Roeselare voldoet niet aan licentie, Brussels geen stadion, Leuven een bende valsspelers die gaan geschorst worden.

En wij punten bij omdat Seraing een niet speelgerechtigde speler heeft laten spelen. En veel goed transfernieuws bij ons. Wij gaan naar de profploegen!
RWSBfan
Berichten: 17
Lid geworden op: 18 dec 2015, 01:30

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door RWSBfan »

Het staat iedereen vrij de gazettenklap te geloven,net zoals het mij vrij staat om daaraan te twijfelen.Ik was vanmiddag op de club en daar werd me verzekerd dat WSB volgend seizoen ook nog in Molenbeek zal spelen op de huidige locatie.Wat Leuven betreft:Stef Wijnants spendeerde meer tijd maandagochtend op Radio 1 over het geval ohl dan over de spannende strijd onderaan,zegt al genoeg zeker?Sensatie zal altyd verkopen,ook al betreft het niet noodzakelijk waarheid.
Westen (Roeselare)
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 mei 2014, 11:30

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door Westen (Roeselare) »

Voorlopig heeft er nog niemand officieel een (1A) licentie, maar dhr. Van Brantegem, Licentiemanager voor de KBVB deelt toch je mening niet dat KSV Roeselare geen licentie voor het profvoetbal zou verdienen. Hij heeft aan de licentiecommissie het advies gegeven KSV Roeselare een 1A, 1B en 1ste Amateur licentie te geven.

Dus de hoop om via een 1A licentie bij de profploegen ingedeeld te worden slinkt toch weer een klein beetje voor jullie :roll:

http://ksvr.be/nieuws/1260-uitstekende-licentienieuws
Phoosten
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 feb 2015, 14:25

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door Phoosten »

RWSBfan schreef:Het staat iedereen vrij de gazettenklap te geloven,net zoals het mij vrij staat om daaraan te twijfelen.Ik was vanmiddag op de club en daar werd me verzekerd dat WSB volgend seizoen ook nog in Molenbeek zal spelen op de huidige locatie.Wat Leuven betreft:Stef Wijnants spendeerde meer tijd maandagochtend op Radio 1 over het geval ohl dan over de spannende strijd onderaan,zegt al genoeg zeker?Sensatie zal altyd verkopen,ook al betreft het niet noodzakelijk waarheid.
Ik hoop voor jou dat hier snel duidelijkheid in komt. Misschien, nu de adviezen mbt de licenties bekend beginnen te geraken (Roeselare en Lierse kregen bijde een positief advies om een licentie betaald voetbal 1A te bekomen), zal hier misschien eindelijk duidelijkheid rond komen. (Maar je weet dat ik er persoonlijk voor vrees, voor White Star. Ik ben er wel zeer nieuwsgierig aan, en hoop voor de White Star supporters dat het in orde komt.)

En KSK, is de licentie nationaal amateurvoetbal veilig? Ik vermoed het wel.
Phoosten
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 feb 2015, 14:25

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door Phoosten »

Deinze heeft het advies op zak om een licentie nationaal amateurvoetbal te verkrijgen.
eSKaa
Berichten: 1393
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door eSKaa »

yellowboy schreef:Seraing failliet, Roeselare voldoet niet aan licentie, Brussels geen stadion, Leuven een bende valsspelers die gaan geschorst worden.

En wij punten bij omdat Seraing een niet speelgerechtigde speler heeft laten spelen. En veel goed transfernieuws bij ons. Wij gaan naar de profploegen!

Dat lijkt me ijdele hoop. Maar hey, nog voor dat die reeks van 8 ploegen naar 12 gaat, zijn er meerdere clubs uit failliet gegaan. Ik vrees dat jullie er bij zijn als je daar terecht komt... Te weinig inkomsten. En reken niet op TV gelden of aandacht in extra time, jullie zijn ook maar Geel hoor...
Phoosten
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 feb 2015, 14:25

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door Phoosten »

White Star hoopt nog steeds om in Molenbeek te kunnen blijven spelen, maar heeft toch al een optie genomen om volgend seizoen op het KB stadion te spelen.

Volgend seizoen 2 ploegen in het KB stadion?
Phoosten
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 feb 2015, 14:25

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door Phoosten »

RWSBfan schreef:Het staat iedereen vrij de gazettenklap te geloven,net zoals het mij vrij staat om daaraan te twijfelen.Ik was vanmiddag op de club en daar werd me verzekerd dat WSB volgend seizoen ook nog in Molenbeek zal spelen op de huidige locatie.Wat Leuven betreft:Stef Wijnants spendeerde meer tijd maandagochtend op Radio 1 over het geval ohl dan over de spannende strijd onderaan,zegt al genoeg zeker?Sensatie zal altyd verkopen,ook al betreft het niet noodzakelijk waarheid.
http://koningvoetbal.be/2016/04/07/ws-b ... r-stadion/

Hoe zit dat nu eigenlijk... Gazettenklap allemaal goed en wel, maar deze gazettenklap sleept nu wel heel lang aan.

En in principe mag White Star geen elementen meer toevoegen aan het dossier. Dit betekent op 15 april geen licentie, en een tripje naar het BAS?
eSKaa
Berichten: 1393
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door eSKaa »

Phoosten schreef:En in principe mag White Star geen elementen meer toevoegen aan het dossier. Dit betekent op 15 april geen licentie, en een tripje naar het BAS?
'in principe' wel. Ik denk dat je sowieso kan verwachten dat ze naar het BAS zullen trekken. Daar is te veel geld mee gemoeid. Het contract dat opgezegd wordt in Molenbeek, zal waarschijnlijk ook voor de rechtbank betwist worden. Dit wordt nog een lang verhaal...
eSKaa
Berichten: 1393
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door eSKaa »

En kijk.. zo zal geschiede..

WSB krijgt geen licentie. En gaat huilen bij het BAS. Waar ze, naar alle waarschijnlijkheid, nog gelijk gaan krijgen ook. Maar het zullen waarschijnlijk niet de enigen zijn.
Phoosten
Berichten: 35
Lid geworden op: 22 feb 2015, 14:25

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door Phoosten »

De ontbiding van het huurcontract aanvechten in de rechtbank lijkt me vergeefse moeite. White Star maakt wel een kans om dit te winnen... Maar wat dan? De ploeg heeft ook een schriftelijke verklaring nodig van de lokale autoriteiten dat men daar voor een volledig seizoen profmatchen mag laten plaatsvinden.

En ik denk niet dat indien het gemeentebestuur van Molenbeek pas een veldslag voor de rechtbank heeft verloren, dat men ginder Bico deze toelating zal geven. Dan staat White Star daar met een stadion, waarin ze geen matchen mogen laten doorgaan.

Nee... Bico zal zeer toegevelijk moeten zijn aan de burgemeester ginder, en zal zich aan serieus wat regels moeten beginnen houden, wil hij daar blijven met z'n ploeg. Maar kan het ego van Bico dit wel aan?

Volgens mij zal hij toch proberen een andere gemeente te overtuigen om z'n ploeg toe te laten...
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door DAVILA »

GROTE KUIS IN ZWARTE KAS VOETBALCLUBS

Belastingsinspectie op jacht in derde en vierde klasse

De Bijzondere Belastingsinspectie heeft verschillende voetbalclubs uit derde en vierde klasse doorgelicht op zoek naar zwart geld. Bij vierdeklasser Eendracht Zele heeft dat geleid tot een boete van enkele honderdduizenden euro's. De club moet al haar topspelers ontslaan om te overleven.
'De controles zijn nog maar een begin', zegt Francis Adyns van de FOD Financiën. 'Het voetbal op alle niveaus doorlichten is een van onze actiepunten.'
Heel wat clubs uit de lagere regionen van ons voetbal betalen de lonen al jarenlang in het zwart uit. Een speler vangt in zo'n reeks tot 20.000 euro per seizoen. 'Maar de tijd van onder tafel betalen is voorbij', zegt Karel Anthonissen van de BBI. (tlb)

Bron: frontpagina HNB

Op pagina 3 een volledig artikel onder de titel 'Paniek in het voetbal'

Slotconclusie:
'In eerste en tweede klasse zijn de controles door het licentiesysteem intussen zo strikt dat zwart geld daar zo goed als uitgeroeid is. Maar in derde en vierde klasse en zelfs in provinciale blijft het een plaag. Daarom zou het licentiesysteem beter uitgebreid worden tot in provinciale.'

En zo komt het dat ploegen in lagere afdelingen spelers kunnen aantrekken die wij 'wit' niet kunnen betalen...
Maar dat wisten we al langer dan vandaag... ;)
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door DAVILA »

Vierdeklasser Eendracht Zele moet topspelers ontslaan na doorlichting belastinginspectie
Vierdeklasser Eendracht Zele moet al zijn top­spelers ontslaan nadat een inval van de Bijzondere Belastinginspectie (BBI) aan het licht bracht dat de club jarenlang tienduizenden euro’s in het zwart heeft betaald. Het komt de voetbalclub op een ­megaboete te staan. De fiscus heeft ook andere clubs in derde en vierde klasse in het vizier. “We móéten het zwarte geld aanpakken”, zegt Karel ­Anthonissen van de BBI. “Onder tafel betalen, dat kan niet meer.”

“De tijd van onder tafel betalen is voorbij. Als we echt manifeste fraude vaststellen, kunnen we tot zeven jaar teruggaan in de boekhouding”

Blinde paniek was het bij Eendracht Zele, al jaren een vaste waarde in de derde en vierde klasse van het voetbal, toen vorig jaar plots een team inspecteurs van de Bijzondere Belastinginspectie opdook voor een grondige controle. Het stamnummer 1.046 betaalde al járen zijn spelers cash, onder tafel. Die transacties in het zwart stonden zelfs netjes in de bestanden op de computer van de club. De fiscus heeft Eendracht Zele nu de rekening gepresenteerd. Die bedraagt “een paar honderdduizenden euro’s” aan achterstallige belastingen en boetes, zeggen verschillende bronnen.

Een mokerslag

“Wij hebben een mokerslag gekregen”, zegt bestuurslid Sabine Hoogewys. “We moesten drastisch ingrijpen of we mochten de club opdoeken. Maar ermee stoppen, dat kunnen we niet maken: dan stonden 350 jeugdspelertjes op straat.”

En of er drastisch werd in­gegrepen. Zeven topspelers kregen te horen dat hun contract ontbonden wordt. Wie toch wil blijven, moet 70 procent loon inleveren. “Alleen zo zullen we de enorme boete kunnen betalen”, zegt Hooge­wys. “We gaan door met goedkope spelers die willen spelen voor het plezier, en niet voor de centen. We kunnen niet anders.”

Een beetje speler kan in die lagere regionen van het nationale voetbal zeer aardig verdienen. “De goede spelers krijgen hier toch makkelijk tussen de 10.000 en de 20.000 euro per seizoen”, zegt een van de ontslagen spelers. “Of dat veel is? Er zijn vierdeklassers die nog veel meer betalen. Zelfs in eerste provin­ciale kan je dat bedrag krijgen.”

“Er circuleert daar veel geld, maar de boekhouding klopt vaak niet”, zegt Karel Anthonissen van de BBI. “Daar wilden we tegen optreden. De Panorama-uitzending eind 2012 over zwart geld in het voetbal heeft veel in gang gezet. We hebben verschillende clubs onder de loep genomen, in alle provincies.”

“En dat zullen we ook blijven doen”, zegt Francis Adyns van de FOD Financiën. “We staan nog maar aan het begin. Topploeg of kleine club, speler, makelaar of bestuur: het voetbal doorlichten is een van onze actiepunten.”

Volgens Anthonissen rammelde de boek­houding bij zowat alle onderzochte clubs. “Het varieerde van nogal slordig op­gemaakt tot regelrechte fraude. Dat kan niet: de tijd van onder tafel betalen is voorbij”, zegt hij. “Als we echt manifeste fraude vaststellen, kunnen we tot zeven jaar teruggaan in de boekhouding. Dan stoot je al snel op hoge bedragen en dus ook hoge boetes.”

De grote man

Waarom circuleert er zo veel zwart geld in het voetbal? “Omdat je daar lokale wel­doeners hebt, die hun zwart geld in een club pompen. Daar hoeven dan geen facturen van gemaakt te worden, ze krijgen er reclame voor in de plaats en ze zijn de grote man”, zegt Kamerlid Brecht Vermeulen (N-VA). “In eerste en tweede klasse zijn de controles door het licentiesysteem intussen zo strikt dat zwart geld daar zo goed als uitgeroeid is. Maar in derde en vierde klasse en zelfs in provinciale blijft het een plaag. Daarom zou het ­licentiesysteem beter uit­gebreid worden tot in provinciale.

Bron: HNB online
Plaats reactie