Discussie prof- en amateurvoetbal

Johan Gazon
Berichten: 569
Lid geworden op: 12 aug 2017, 13:48

Discussie prof- en amateurvoetbal

Bericht door Johan Gazon »

Johan Gazon schreef:
DAVILA schreef:Inhaalmatch Aalst-Deinze 0-1

Johan Gazon schreef:
Normaal zal het tussen deze 5 ploegen gaan voor de play-off: Lommel, Heist, Knokke, Dessel en Deinze !
Ik, en ik denk ook andere supporters, leven nu met een dubbel gevoel: Stel, "whisful thinking" dat KSK Heist via de play-off als kampioen uitkomt !
Uiteraard kunnen we niet opgaan...dan is dit wel spijtig. Waar is de beloning ? Moet KSK Heist toch een poging doen tot prof-voetbal ? (zie wat Knokke overlaatst besloot ! )
Volstaat de titel van " Kampioen van alle Belgische Amateurploegen 2017-2018 " ?
Dit is het nadeel van die hervorming met opsplitsing van prof- en amateurploegen ! Het was toch leuker in "de oude" tweede klasse, waar je kon uitkomen tegen "sterkere" prof-ploegen en met wat geluk of meer klasse kon tegen winnen. Waar je jaren later als supporter nog over kon babbelen !
Wat vinden onze supporters of forumleden ?
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3001
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: KSV Oudenaarde-K.SK Heist

Bericht door Dabo »

Johan Gazon schreef:
Johan Gazon schreef:
DAVILA schreef:Inhaalmatch Aalst-Deinze 0-1

Johan Gazon schreef:
Normaal zal het tussen deze 5 ploegen gaan voor de play-off: Lommel, Heist, Knokke, Dessel en Deinze !
Ik, en ik denk ook andere supporters, leven nu met een dubbel gevoel: Stel, "whisful thinking" dat KSK Heist via de play-off als kampioen uitkomt !
Uiteraard kunnen we niet opgaan...dan is dit wel spijtig. Waar is de beloning ? Moet KSK Heist toch een poging doen tot prof-voetbal ? (zie wat Knokke overlaatst besloot ! )
Volstaat de titel van " Kampioen van alle Belgische Amateurploegen 2017-2018 " ?
Dit is het nadeel van die hervorming met opsplitsing van prof- en amateurploegen ! Het was toch leuker in "de oude" tweede klasse, waar je kon uitkomen tegen "sterkere" prof-ploegen en met wat geluk of meer klasse kon tegen winnen. Waar je jaren later als supporter nog over kon babbelen !
Wat vinden onze supporters of forumleden ?
Wij staan in de hoogste reeks. Opgaan kan je niet uit onze reeks. Er is niets boven. Profvoetbal is een andere competitie waar het amateurvoetbal niets mee te maken heeft. De kampioen van het liefhebbersvoetbal gaat toch ook niet op naar de KBVB. In het profvoetbal kan je enkel instappen als je aan bepaalde voorwaarden voldoet. Het rijke Knokke kan dit zelfs niet doen. Lommel heeft daar in feite ook niets te zoeken en Deinze, tja die zouden zich daar helemaal belachelijk gaan maken. De enige ploeg die zich daar nog zou kunnen tussen nestelen is het terug opgericht RWDM , mits een degelijk beleid. Heist heeft geen rotte frank en doet het dankzij een uitstekende trainer wonderbaarlijk goed. De landstitel in het amateurvoetbal is het hoogste goed. Profvoetbal in het huidig systeem is een utopie voor 95% van de amateurclubs. Groot probleem zijn nog altijd vele supporters die de opdeling tussen profs en amateurs niet willen begrijpen.
de greize
Berichten: 188
Lid geworden op: 13 aug 2012, 17:11

Re: KSV Oudenaarde-K.SK Heist

Bericht door de greize »

Voilà, ik had het niet beter kunnen verwoorden
Johan Gazon
Berichten: 569
Lid geworden op: 12 aug 2017, 13:48

Re: KSV Oudenaarde-K.SK Heist

Bericht door Johan Gazon »

DABO schreef: Groot probleem zijn nog altijd vele supporters die de opdeling tussen profs en amateurs niet willen begrijpen.[/quote]

Ik als supporter begrijp dit wel ( heeft veel met centen en macht te maken)! Maar niettemin vond ik het leuker in die (oude) tweede klasse. Wij hebben nooit bij een thuismatch tegen de prof-ploegen problemen gehad op gebied van veiligheid of plaatsgebrek. Integendeel zelfs: ik ken vele supporters van Antwerp en Beerschot, die me vertelde dat het één van de mooiste verplaatsingen was naar KSK Heist ! Ik herinnner me de fantastische sfeer en belevenis...veel supporters van beide ploegen..veel pintjes verkopen en veel inkomsten !
Zijn ze nu veel beter met de toestand in de huidige 1B ??
hesteneer
Berichten: 1155
Lid geworden op: 06 aug 2012, 10:10

Re: KSV Oudenaarde-K.SK Heist

Bericht door hesteneer »

mag ik u er ff aan herinneren johan dat wij door die fantastische jaren nu geen volk meer spelen? Misschien vergeten dat wij de laatste 3-4 jaar geen kl*te voetbal gezien hebben?

Wat niet wegneemt dat 1B een G E W E L D I G E reeks zou kunnen zijn voor heist met om de week een vol huis: Lier, Westerlo, Wilrijk, Mechelen, OHL, Union...droomreeks...
Raul
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:47

Re: KSV Oudenaarde-K.SK Heist

Bericht door Raul »

We zijn een amateurclub, en dat zullen we altijd blijven.
We zitten in de hoogste amateurreeks en doen (hopelijk) jaar na jaar mee voor de titel; dat is fantastisch.

Ik heb elders al eens iets geschreven over amateurspelers, over een eventuele beloning voor de kampioen in een Europese competitie tijdens te voorbereiding...

Uiteraard is er heimwee naar de legendarische matchen in tweede klasse, maar ik herinner mij voordien toch ook legendarische duels met Racing Mechelen, Rupel Boom, Lyra... Die beleving terugvinden bij de mensen van Heist en omstreken lijkt me op dit moment de grootste uitdaging, zeker als je effectief jaar na jaar rond de 60 punten gaat halen...


Volgend weekend rekenen we af met Oudenaarde, een ploeg die ons nochtans niet echt ligt en die het vooral thuis heel goed doet. Komaan, SK!
eSKaa
Berichten: 1393
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Re: KSV Oudenaarde-K.SK Heist

Bericht door eSKaa »

Over dat amateur gedoe is het al dikwijls gegaan.. Hier heeft iedereen het wel stilaan begrepen. Maar de mensen 'buitenaf', die verstaan dat niet. Dat heeft blijkbaar meer tijd nodig. De Belg is dat niet gewoon, dat een ploeg niet kan opgaan. Ik hoop dat we nog jaren mogen in 1Amateur blijven, en liefst ons regelmatig meten in het titeldebat. Als het van mij afhing, geen play-offs, gewoon spelen voor de titel! Maar soit, het is nu zo.

Heist is op zich nooit zo voetbalminnend geweest. Toch niet voor de eigen ploeg, al is het nu blijkbaar wel heel erg gesteld...
De nabijheid van KV en Lierse, en in mindere mate Westerlo zorgen voor minder volk. Zou zondag voetbal terug voor meer volk zorgen? Vergis u niet, ik ben best fan van zaterdagavonden, maar als ge de beelden van Brochetto ziet, tja, da's triestig he, geen volk aan den overkant...
Johan Gazon
Berichten: 569
Lid geworden op: 12 aug 2017, 13:48

Re: KSV Oudenaarde-K.SK Heist

Bericht door Johan Gazon »

Uiteraard begrijp ik Hesteneer die het heeft over het kl..te voetbal van die laatste drie jaren in de oude tweede klasse...dat we alleen er in bleven door de toverkunsten van onze huis-advokaat en niet door sportieve prestaties. Hadden we toen dan zo'n slechte ploeg of waren de tegenstanders te sterk ? Lag het aan de trainer ? Aan de transferts ? Wat ik me soms afvraag: hadden we met deze huidige talentrijke ploeg en sterke trainersstaf een rol kunnen gespeeld hebben in de huidige 1 B ???
Maar zoals Raul zegt: "Uiteraard is er heimwee naar de legendarische matchen in tweede klasse...." en dat is juist wat ik me herinner. Het eerste seizoen dat wij 5de in het klassement eindigde !!! De matchen die we wonnen tegen kleppers zoals Antwerp, Beerschot...en consoorten !!! Het aantal supporters en de sfeer in het stadion !!
"Die beleving terugvinden bij de mensen van Heist en omstreken lijkt me op dit moment de grootste uitdaging, zeker als je effectief jaar na jaar rond de 60 punten gaat halen..."
De ploeg en het bestuur moeten eens goed nadenken over de mogelijkheden (hoogstwaarschijnlijk doen ze dit al hoor !!) om meer mensen naar het stadion te lokken. Zoals sKaa zegt: "geen volk aan de overkant" Misschien eens denken aan de zogezegde tribune voor de bezoekers openen voor iedereen...zondagnamiddag-voetbal...de sluiting van de kantine aan de overkant heeft ook er niet goed aan gedaan...
Toch zie ik het hoopvol in: de goede uitslagen en het mooie voetbal dat KSK Heist op dit moment brengt moet toch veel mensen overtuigen om eens naar KSK Heist te komen kijken !?!
Allee...geen woorden maar daden !! Winnen tegen Oudenaarde en we staan weer mooi te blinken !
eSKaa
Berichten: 1393
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

KSV Oudenaarde-K.SK Heist

Bericht door eSKaa »

Over die tribune aan de overkant zullen de meningen verdeeld zijn. Ja, openstellen voor eigen supporters (al denk ik niet dat iemand u gaat tegenhouden als ge daar wilt staan), maar ik zou toch zoveel mogelijk de tegenpartij proberen te overtuigen om daar plaats te nemen. Enkele incidenten dit seizoen hebben al laten uitschijnen dat het misschien beter is voor iedereen.

Als we allemaal is meedoen met Euromillions, en als ge wint, lost ge eerst alle financiële problemen op, dan kunnen we ons daarna richten op profvoetbal in 1B, dan de landstitel in 1A, Europees voetbal met de CL,...
*poef* en toen werd ie wakker... :lol:
Johan Gazon
Berichten: 569
Lid geworden op: 12 aug 2017, 13:48

Re: KSV Oudenaarde-K.SK Heist

Bericht door Johan Gazon »

eSKaa schreef: Als we allemaal is meedoen met Euromillions, en als ge wint, lost ge eerst alle financiële problemen op, dan kunnen we ons daarna richten op profvoetbal in 1B, dan de landstitel in 1A, Europees voetbal met de CL,...
*poef* en toen werd ie wakker... :lol:


Je moet weten eSKaa dat ik geboren ben voor de "sixties" en daarom wil ik je herinneren aan deze uitspraak: "I Have a Dream" (Nederlands: Ik heb een droom) is de titel van een beroemde rede die Martin Luther King hield op 28 augustus 1963.
Maar je hebt gelijk: "dromen zijn bedrog" !! ;)
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3001
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: Discussie prof- en amateurvoetbal

Bericht door Dabo »

Spanning in eerste amateurklasse: welke club wil terug naar het profvoetbal en vraagt licentie aan?

Met nog tien speeldagen te spelen voor de start van de play-offs nadert de eerste amateurklasse stilaan zijn ontknoping. Momenteel is het razend spannend, de top zes staat op een zakdoek. Maar de vraag is of de uiteindelijke kampioen wel een licentieaanvraag voor profvoetbal zal indienen bij de Licentiecommissie. Zonder deze licentie kan een club sowieso niet in 1B aantreden. Welke ploeg uit de huidige top 6 ambieert het profstatuut van 1B en wie blijft sowieso in de amateurklasse?

De vier beste clubs na 30 speeldagen spelen uiteindelijk play-offs om het kampioenschap en de promotie naar 1B. De punten worden gehalveerd en de clubs spelen nog zes speeldagen waar ze elkaar nog eens thuis en uit zullen ontmoeten. De hoogste genoteerde in de stand na deze zes speeldagen kan naar 1B promoveren als het een licentie voor het profvoetbal bekomt. Maar niet alle clubs die strijden om het kampioenschap zullen een licentieaanvraag indienen.

Enkel de hoogst genoteerde club van de top vier met proflicentie kan promoveren. Bekomt er geen enkele club uit de top 4 een proflicentie, promoveert er geen enkele ploeg uit eerste amateurs naar 1B. Dus een ploeg die bijvoorbeeld vijfde eindigt na de 30 speeldagen en niet meedoet met de play-offs, kan nooit promoveren, zelfs als geen enkele ploeg uit de top vier een proflicentie bekomt. Tijd voor een overzicht van de clubs die een licentie zullen indienen.

1. Lommel SK (43 punten): vraagt licentie aan

Lommel degradeerde vorig jaar nog naar de amateurklasse nadat het in de play downs van 1B laatste werd. De Limburgse club was jarenlang een vaste klant in de voormalige tweede klasse en daarvoor ook eerste klasse. Lommel doet het dit jaar uitstekend in eerste klasse amateurs en staat fier aan de leiding. Ze willen absoluut terugkeren naar de profclubs en ze zullen hun licentiedossier indienen.

2. KSK Heist (40 punten): vraagt geen licentie aan

Heist draaide een tijdlang mee in tweede klasse, maar bij de competitiehervorming in 2016 zakte de Antwerpse club naar de eerste Amateurklasse. Heist gaat meestrijden om kampioen te worden, maar ze zijn tevreden met hun amateurstatuut. Op deze moment heeft de club niet de middelen of de ambitie om profclub te worden en ze dienen daarom geen aanvraag in. Mocht Heist toch kampioen spelen, stijgt de eerstvolgende in de stand die wel een proflicentie heeft bekomen.

3. Knokke FC (38 punten): vraagt geen licentie aan

Ook Knokke doet het goed in de eerste amateurs en het stond een tijd lang zelfs aan kop. Knokke verklaarde al eerder dat geen dossier indient om de proflicentie aan te vragen. De kustploeg wil een vaste waarde worden in eerste amateurklasse en een gezonde club blijven. Ook Knokke zal dus sowieso niet naar 1B promoveren.Lees ook: “Gezond verstand”: Knokke FC vraagt geen proflicentie aan

4. Dessel Sport (37 punten): vraagt licentie aan

Dessel Sport was ook jarenlang een vaste klant in de tweede klasse. Na de competitiehervorming degradeerden ze naar de eerste klasse amateurs in 2016. De club is perfect op koers om de play-offs te halen en wil graag promoveren. Ze dienden daarom een licentieaanvraagvoor 1B in.

5. KMSK Deinze (36 punten): vraagt licentie aan

Ook Deinze is een voormalige tweedeklasser dat net als Dessel en Heist in 2016 naar de Amateurs zakte. De Oost-Vlaamse club wil graag terug naar het profvoetbal en stuurde vorige week zijn aanvraag door naar de licentiecommissie.

6. KSV Oudenaarde (30 punten): vraagt geen licentie aan

Oudenaarde heeft momenteel nog zicht op de play-offs, het staat zeven punten verwijderd van de top 4. Maar de Oost-Vlaamse club zal sowieso geen proflicentie aanvragen en het blijft in de amateurklasse.

7. ASV Geel (30 punten): vraagt geen licentie aan

Geel deelt momenteel de zesde stek met Oudenaarde, maar is niet bezig met een promotie naar 1B. De club heeft zware financiële problemen en overweegt eventueel een fusie met KFC Oosterzonen, dat zelf elfde staat in de stand. Geel zal geen licentieaanvraag voor 1B indienen.Lees ook: Voetbalclubs Geel en Oosterzonen voeren gesprekken over fusie

8. RFC Seraing (29 punten): vraagt licentie aan

De Luikse club staat momenteel al op acht punten van de vierde stek, maar ze hopen toch nog de play-off’s te halen en mee te strijden voor promotie. Daarom hebben ze toch een aanvraag voor een proflicentie ingediend. Hun stadion werd trouwens al goedgekeurd voor het profvoetbal.

Bron: HNB
Johan Gazon
Berichten: 569
Lid geworden op: 12 aug 2017, 13:48

Re: Discussie prof- en amateurvoetbal

Bericht door Johan Gazon »

Gisteren op RTV naar match van de maandag gekeken...was wel vervangen door een debat met trainers van vier kempische ploegen: Dessel, Oosterzonen, Geel en KSK Heist , deze laatste vertegenwoordigd door onze KK.
Karel Keleman die zich liet opvallen door enkele sterke en rake opmerkingen. Verstandige mens en heel nuchter denkend over veel dingen : het financiele verschil tussen de ploegen, geduld bij het opleiden van jongere spelers en eventuele steun of beloning ervoor, probleem 1B, bij het kampioen spelen in 1°amateur en het niet kunnen stijgen of beloning bij gebrek aan licentie, de bedoeling dat er kortelings vier belofte-teams van 1A zullen meedoen in de competitie van 1°Amateur...etc..
Boeiend gesprek !
Raul
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:47

Re: Discussie prof- en amateurvoetbal

Bericht door Raul »

Wat mij vooral opviel, was dat onze coach de enige was die enige waarde leek te hechten aan de eer om kampioen van België bij de amateurs te worden...

De drie anderen vonden duidelijk de ambitie om te promoveren veel belangrijker.
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3001
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: Discussie prof- en amateurvoetbal

Bericht door Dabo »

Raul schreef:Wat mij vooral opviel, was dat onze coach de enige was die enige waarde leek te hechten aan de eer om kampioen van België bij de amateurs te worden...

De drie anderen vonden duidelijk de ambitie om te promoveren veel belangrijker.
Men wist zelfs nog niet wat het doel van de play-offs was. Ze hadden het maar over 'promoveren'. Terwijl in de play-offs, uitmaken wie de landstitel in het amateurvoetbal wint toch het doel is.
eSKaa
Berichten: 1393
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Re: Discussie prof- en amateurvoetbal

Bericht door eSKaa »

Ik was best wel voorstander van die scheiding, maar ik begin daar precies stilaan op terug te komen. En dan binnenkort nog de beloften uit 1A erbij, de Horror...
Ik wil gewoon terug naar het oude format, geen eindronde, kampioen gaat op, 3 rechtstreekse zakkers, eventueel nog eindronde voor 1 extra stijger of zo.. Of iets totaal anders, zoals voetballen tussen maart en oktober :-D
Plaats reactie