Ziet onze competitie er straks zo uit?

Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3001
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: Beloften 1A in amateurreeksen

Bericht door Dabo »

DAVILA schreef:Ik vrees het ergste: met Club, Anderlecht, Standard, Gent zou ik nog kunnen leven, Beveren-Waas, Cercle Brugge en consoorten die met hun beloften naar ons komen: dat interesseert niemand, behalve die ploegen zelf !
In 1ste amateur zal je ook geen Cercle, Beveren enz. tegenkomen. Het zal Brugge en Anderlecht zijn. Geen volk zeg je? Wat brengen de andere ploegen mee... juist, 2 man en een paardenkop. Volgend jaar heb je boom, RWDM, misschien nog Luik, Thess. Brengen wel volk mee zelle.
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3001
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: Ziet onze competitie er straks zo uit?

Bericht door Dabo »

Vanaf het seizoen 2019-2020 zullen de beloftenploegen van de profclubs actief zijn in de nationale amauteurreeksen. Dat is goedgekeurd door de Pro League, zo meldde CEO Pierre François na de laatste Algemene Vergadering van het seizoen.

Indeling reeksen

Om de 24 belofteploegen van profclubs onder te verdelen over de eerste, tweede en derde amateurklasse, moest eerst de eerste amateurklasse splitsen. Er komt een reeks voor twaalf Franstalige ploegen (ACFF) met daarin drie U21-ploegen van de profs. RSC Anderlecht schreef zijn jeugd in bij ACFF, waardoor de paars-witte belofteploeg wellicht in de eerste amateurklasse zal uitkomen.

In de Nederlandstalige reeks van Voetbal Vlaanderen kunnen zestien ploegen ingeschreven worden, waarvan vier U21-teams. De andere zeventien profclubs zullen hun belofteploegen verspreid zien worden over de tweede en derde amateurklasse. Welke beloftenploegen in welke reeks zullen uitkomen is nog niet duidelijk.

Bron: HNB
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3001
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: Ziet onze competitie er straks zo uit?

Bericht door Dabo »

Dabo schreef:Vanaf het seizoen 2019-2020 zullen de beloftenploegen van de profclubs actief zijn in de nationale amauteurreeksen. Dat is goedgekeurd door de Pro League, zo meldde CEO Pierre François na de laatste Algemene Vergadering van het seizoen.

Indeling reeksen

Om de 24 belofteploegen van profclubs onder te verdelen over de eerste, tweede en derde amateurklasse, moest eerst de eerste amateurklasse splitsen. Er komt een reeks voor twaalf Franstalige ploegen (ACFF) met daarin drie U21-ploegen van de profs. RSC Anderlecht schreef zijn jeugd in bij ACFF, waardoor de paars-witte belofteploeg wellicht in de eerste amateurklasse zal uitkomen.

In de Nederlandstalige reeks van Voetbal Vlaanderen kunnen zestien ploegen ingeschreven worden, waarvan vier U21-teams. De andere zeventien profclubs zullen hun belofteploegen verspreid zien worden over de tweede en derde amateurklasse. Welke beloftenploegen in welke reeks zullen uitkomen is nog niet duidelijk.

Bron: HNB
1ste conclusie: geen reserven van RSCA op Heist. Bye, bye Virton --> oef.
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: 1e Amateur (2018-2019)

Bericht door DAVILA »

De Pro League bereikte een akkoord over de integratie van de beloftenploegen van de profclubs in de amateurreeksen vanaf 2019-2020. De eerste amateurklasse wordt gesplitst in een reeks voor twaalf Franstalige ploegen waarvan drie U21-ploegen. Anderlecht schreef zijn jeugd in bij de Franstaligen. In de Nederlandstalige reeks passen zestien ploegen, waarvan vier U21-teams. De rest wordt over 2de en 3de amateur verdeeld. De nieuwe regeling moet wel nog bekrachtigd worden op 11 juni door de Nationale Studiecommissie. (blg)

Bron: HNB

Nog eens een ontwaarding van 1ste amateur... Het worden twee reeksen waardoor het 'nationaal' karakter van de hoogste reeks verdwijnt. Ipv zestien amateurteams zullen er nu 21 in 1ste amateur zitten... Met alle respect maar binnenkort zit Berg en Dal of Schriek ook in eerste amateur !
Voor de Waalse ploegen dreigt het een kort seizoen te worden: slechts 22 echte competitiematchen...
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3001
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: 1e Amateur (2018-2019)

Bericht door Dabo »

DAVILA schreef:De Pro League bereikte een akkoord over de integratie van de beloftenploegen van de profclubs in de amateurreeksen vanaf 2019-2020. De eerste amateurklasse wordt gesplitst in een reeks voor twaalf Franstalige ploegen waarvan drie U21-ploegen. Anderlecht schreef zijn jeugd in bij de Franstaligen. In de Nederlandstalige reeks passen zestien ploegen, waarvan vier U21-teams. De rest wordt over 2de en 3de amateur verdeeld. De nieuwe regeling moet wel nog bekrachtigd worden op 11 juni door de Nationale Studiecommissie. (blg)

Bron: HNB

Nog eens een ontwaarding van 1ste amateur... Het worden twee reeksen waardoor het 'nationaal' karakter van de hoogste reeks verdwijnt. Ipv zestien amateurteams zullen er nu 21 in 1ste amateur zitten... Met alle respect maar binnenkort zit Berg en Dal of Schriek ook in eerste amateur !
Voor de Waalse ploegen dreigt het een kort seizoen te worden: slechts 22 echte competitiematchen...
De amateurkampioenen van Vlaanderen en Wallonië spelen in een onderling duel voor de landstitel in het amateurvoetbal. Een soort Super Bowl. Lijkt me wel wat.
prutske26
Berichten: 14
Lid geworden op: 25 jan 2015, 13:28

Re: Ziet onze competitie er straks zo uit?

Bericht door prutske26 »

Davila, ik denk dat je hierin mis bent. Het is juist het tegenovergestelde Schriek of Berg en Dal, net zoals zoveel andere clubs in lagere amateurs en provinciale reeksen, zullen nooit meer in eerste amateurs geraken, door die aanvulling van Beloften en …. meer nog dit betekent voor sommige provinciale clubs bijna het einde, want nog meer dalers in amateurs- en provinciale reeksen.
De eerste provinciale ploegen gaan gewoon volledig wegzakken. De amateursploegen hebben zich laten ringeloren. Zijn ze misschien gezwicht voor het geld? of valse beloften? ik weet het niet, maar alleszins die invoering van beloftenploegen in amateursreeksen is zeker geen goede zaak in mijn ogen. Volledige heersing van de profploegen en nu met Coucke aan boord gaat het niet beter worden, naar mijn mening.
Raul
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:47

Re: Ziet onze competitie er straks zo uit?

Bericht door Raul »

Hoort een amateurploeg het hele land te doorkruisen om een matchke te sjotten?!
Die opdeling op zich zou een verbetering kunnen zijn; die finale vind ik ook niet verkeerd (bijkomend herinner ik graag aan mijn suggestie tot Amateur Champions League met onze buurlanden als voorbereiding op het volgende seizoen).

Die kampioenstitel moet trouwens meer in de verf gezet worden; niemand weet dat Knokke Kampioen van België in het amateurvoetbal is. Hebben die een beker gekregen van de KBVB/VV? Geldprijs?

Ik ben ook wel geen voorstander van de B-profploegen in de amateurreeksen; splitsen is splitsen. Het belang van de amateurploegen hierbij is mij nog steeds onduidelijk.
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Ziet onze competitie er straks zo uit?

Bericht door DAVILA »

Even reageren:
Om te beginnen is er nog veel onduidelijk.
Tav Prutske: er komen juist ploegen bij in de amateurreeksen (buiten de beloften van de profploegen), bv in 1 amateur vlaamse reeks van 16 ploegen waarvan 4 beloften, maakt dus 12 amateurploegen. In de waalse reeks 12 ploegen waarvan 3 beloften, maakt dus 9 amateurploegen. Dus samen 21 amateurploegen, 5 meer dan nu. Ik veronderstel dat men dat systeem zal doortrekken in 2 en 3 amateur: daar moeten nog 17 beloftenploegen in ondergebracht worden buiten de 7 in 1 amateur. Ook daar komen er reeksen bij vermoed ik (het zou al te grof zijn mochten amateurploegen verplicht degraderen naar provinciale om plaats te ruimen voor beloftenploegen). Vandaar mijn boutade dat binnen kort Schriek en Berg en Dal in 1 amateur zullen spelen. Misschien is dit wel het aas om bijval te vinden bij sommige amateurploegen. Voor mij blijft het een devaluatie. Kijk eens hoe onze reeks er nu uitziet: 8 ploegen met eersteklasse geschiedenis, ook nog fenomenen zoals Knokke en naar ik vermoed dit seizoen bv Thes.
Tav Raul: Virton is natuurlijk wel een uitzonderlijk voorbeeld, ik kan je wel volgen over dat 'ganse land doorkruisen' door een amateurploeg. Het is nu eenmaal de consequentie van in een hoge nationale reeks te spelen. Ik denk dat een Europese verplaatsing naar een Oostblokland van een middenmoter uit de JL zwaarder doorweegt dan een tripje naar de kust in 1 amateur. Zowel voor spelers, entourage, supporters zou het volgens mij ook comfortabeler zijn om die verplaatsingen te maken op zondagnamiddag, met een matchaanvang om 14h of 14h30, liefst in een systeem van zomervoetbal, van sommige verplaatsingen kan men dan zelfs een daguitstap maken met de familie ! :D
De titel van Knokke heeft niet de weerklank gekregen die het verdiende, zelfs de beslissende match op Lommel werd overal verzwegen, schandalig dat zelfs de VRT er geen aandacht aan bestede (ik zag play off matchen in de Jupiler League waarbij ik in slaap viel, dat was in Lommel niet het geval). Die match(en) tussen de winnaars van de twee reeksen is evenmin voer voor media aandacht: in een competitie dien je een heel seizoen naar de titel toe te werken met dezelfde ploegen. Wie weet wie algemeen kampioen 2 amateur werd: Boom of Thes ? Amateur Chamions League: dan ga je wel Europa doorkruisen... :D
Om het amateurvoetbal te redden is het zaak 'to think out of the box' ;)
Johan Gazon
Berichten: 569
Lid geworden op: 12 aug 2017, 13:48

Re: Ziet onze competitie er straks zo uit?

Bericht door Johan Gazon »

Elk nadeel heb zijn voordeel....!!!
Misschien brengen die beloftenploegen heel wat supporters en familie mee...heel wat volk in de Lostraat..wie weet ?
Raul
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:47

Re: Ziet onze competitie er straks zo uit?

Bericht door Raul »

Zoals eerder gezegd vind ik zomervoetbal zeker een goed idee (enige minpuntje is dat al die amateurs dan niet meer op vakantie kunnen in de grote vakantie?).

Zondagnamiddag is niet mijn persoonlijke voorkeur.

Mijn Champions League zou gewoon op 1 weekend afwerkt kunnen worden, ter vervanging van de zomerstage; voorlopig doen alleen Nederland, Frankrijk, Duitsland, en België mee (ev. Luxemburg?); bij voorkeur ergens centraal (Maastricht, Aken, Luxemburg, Metz?); halve finales op vrijdagavond; finale op... ZONDAGNAMIDDAG! Voor profs zou twee wedstrijden op drie dagen ondenkbaar zijn; voor amateurs zal dat wel geen probleem zijn.
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3001
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: Ziet onze competitie er straks zo uit?

Bericht door Dabo »

Zomervoetbal = nog minder volk dan nu !!! Je bezoekerspotentieel is dan maar 80%.
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Ziet onze competitie er straks zo uit?

Bericht door DAVILA »

Dat is niet wetenschappelijk bewezen, de 20% ontbrekende supporters waar je op doelt wegens vakantie worden gecounterd door de 50% supporters die op een koude winteravond niet meer uit hun zetel willen komen !!!
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Ziet onze competitie er straks zo uit?

Bericht door DAVILA »

Volgens HLN vandaag is de kogel door de kerk: vanaf 2019 spelen de beloften in de 1ste amateurreeks.
Normaliter zijn er dan geen dalers dit jaar in onze reeks (denk ik), aangezien door de splitsing van 1 amateur in twee reeksen er meer ploegen nodig zijn om tot volwaardige competities te komen (21 ipv 16)
Spannend :roll: , enige inzet is promotie naar 1B met dit jaar waarschijnlijk Lierse in de rol van Beerschot, Lommel..
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3001
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: Ziet onze competitie er straks zo uit?

Bericht door Dabo »

Raul schreef:Die kampioenstitel moet trouwens meer in de verf gezet worden; niemand weet dat Knokke Kampioen van België in het amateurvoetbal is. Hebben die een beker gekregen van de KBVB/VV? Geldprijs?
Knokke geeft hier zelf blijkbaar geen zier om dat ze landskampioen in het amateurvoetbal zijn. Nergens in geen enkel artikel zetten zij dit in de verf. Zij houden het bij: "wij zijn kampioen van onze reeks". Zolang er geen waarde aan de amateurtitel wordt gegeven zal men blijven klagen en zagen over alles.
Raul
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:47

Re: Ziet onze competitie er straks zo uit?

Bericht door Raul »

Zolang er in onze sport (het amateurvoetbal) ploegen zitten die de ambitie hebben om een andere sport te gaan doen (profvoetbal), zal dat probleem zo blijven.
En ik heb niet de indruk dat het ooit anders zal zijn...
Plaats reactie