Financiële toestanden, transferverboden...

Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3001
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door Dabo »

Licentiecommissie van de KBVB heeft de tweedeklassers Eendracht Aalst, Roeselare en Tubeke een transferverbod opgelegd.

Het is niet duidelijk welke inbreuken de drie clubs op hun conto hebben staan, maar Eendracht Aalst krijgt bovenop het transferverbod alvast een boete van 2.480 euro (de maximumboete) voor valse verklaringen tegenover de Licentiecommissie. Tubeke moest zijn licentie voor volgend seizoen onlangs veilig stellen via het Belgisch Arbitragehof voor de Sport (BAS).

Nog tijdens de sessie van vandaag besloot de Licentiecommissie om de patrimoniumoverdrachten van eersteklassers Cercle Brugge (dat zijn structuur onlangs omvormde naar een CVBA) en KVC Westerlo goed te keuren.

Bron: HLN
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Transferverbod voor Aalst, Roeselare en Tubeke

Bericht door DAVILA »

In het verlengde van voorgaand artikel:

RACING MECHELEN

Er heerst grote onduidelijkheid over het contract van de vier testspelers Camara, Verbist, Guerenne en De Oliveira. Volgens de nieuwe sterke man Bart Vanhalle hebben de spelers getekend en moeten ze zondag speelgerechtigd zijn.
Maar gisteren vertelden de andere leden van de Raad van Bestuur plots een ander verhaal. 'De contracten zijn niet rechtsgeldig getekend. Volgens de statuten moeten drie leden van de RvB hun handtekeningen plaatsen. Wij kunnen die spelers vandaag niet betalen en we willen ons niet in een financieel avontuur storten.'

Bron: (ingekort) artikel HNB 5 augustus


Van die namen dan ook geen spoor in de opstelling gisteren op Aalst... Hebben ze in Mechelen niks geleerd (of juist wel) van RWDM, Boussu Dour en consoorten ?
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Transferverbod voor Aalst, Roeselare en Tubeke

Bericht door DAVILA »

Intussen blijft AFC Tubeke grote problemen hebben met haar terrein in het Stade Leburton. De club speelde nog geen enkele thuiswedstrijd dit seizoen en ziet ook de komende wedstrijden op een later datum doorgaan. De wedstrijd van 23 augustus tussen Les Sang & Or en Dessel Sport zal plaatsvinden in Dessel om 19u30. De thuiswedstrijd van één week later tegen Sint-Truiden VV zal plaatsvinden in het Stade du Tivoli van UR La Louvière-Centre.

Bron: site nr10

Hoe kan dit ??? Ik dacht dat men over een licentie moest beschikken voor het seizoen aanvangt. Een bespeelbaar veld lijkt mij het minimum minimorum... Ook dit is competitievervalsing ! (met domweg Tubize zelf als grootste slachtoffer !)
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Transferverbod voor Aalst, Roeselare en Tubeke

Bericht door DAVILA »

TE KOOP: Tweedeklasser KSV Roeselare



Tweedeklasser KSV Roeselare lijkt opnieuw in vieze papieren te zitten. Los van de sportieve malaise blijkt ook financieel het plaatje nog steeds niet te kloppen. Hoofdaandeelhouder en gedelegeerd bestuurder Johan Plancke houdt het voor bekeken. Althans dat meldt de Krant van West-Vlaanderen.

Afgelopen maandag besloot een groep jeugdtrainers van KSV Roeselare geen training te geven op Schiervelde. Een deel van hen had immers nog een geldsom tegoed van vorig seizoen. Gedelegeerd bestuurder Johan Plancke reageert ontzettend ontgoocheld op die actie. Hij trok zijn conclusies en stelt zijn aandelen te koop, klinkt het in de krant. Aangezien Plancke 86% van de aandelen bezit, komt de club nu te koop te staan.

Mes in de rug

"Wat er maandagavond gebeurd is, heeft de club ongelooflijk veel schade toegebracht", klinkt het bij een ontgoochelde Johan Plancke in de Krant van West-Vlaanderen. "Er zijn zo veel mensen die de stekker uit Roeselare konden trekken, maar ik had nooit verwacht dat interne personen zo'n acties zouden ondernemen. Net nu iedereen zich meer dan ooit dubbel plooit om deze club te laten overleven. Er is maar één verliezer en dat is KSV Roeselare."

Bron: site nr10

Geen commentaar...

De sterke man achter de West-Vlaamse tweedeklasser overweegt nu de handdoek in de ring te gooien. "Ik ben een emotioneel persoon. Normaal gezien zou ik roepen en op tafel kloppen, maar na deze dwaze staking heb ik een uur voor me uit zitten staren. Ik heb de laatste jaren mijn leven volledig gegeven voor deze club. Vorig jaar werkten we zo'n 225.000 euro schulden weg. Dag en nacht werken we keihard en sluiten we commerciële deals. Net nu we een beetje adem hebben op financieel vlak, krijgen we het mes in de rug. Dat had ik nooit verwacht. Het hoeft voor mij niet meer. Ik ervaar dit als een motie van wantrouwen. Vermits ik 86% van de aandelen bezit, betekent dat inderdaad dat de club te koop komt te staan.", aldus Johan Plancke in de krant.

Donkere toekomst

"Als ik hier de deur achter me toetrek wil ik wel een oplossing voor mijn aandelen. Bij deze: iedereen die zin heeft, mag een bod doen. Alles is bespreekbaar. Is dat dan Beerschot die ze koopt? Goed voor mij. Of misschien de ontevreden jeugdtrainers die samenleggen?", vraagt de sterke man zich hardop af. "De schade is onherstelbaar. Ik heb alles gelaten voor deze club, maar het moet nu niet meer. Ik hoop dat er iemand anders de kastanjes uit het vuur wil halen, maar ik vrees dat de imago-schade ongelooflijk groot is."
klenne
Berichten: 1288
Lid geworden op: 02 aug 2012, 14:08

Re: Transferverbod voor Aalst, Roeselare en Tubeke

Bericht door klenne »

Ge kunt dieje mens ook geen ongelijk geve natuurlek :mrgreen:
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Transferverbod voor Aalst, Roeselare en Tubeke

Bericht door DAVILA »

Alweer crisis in tweede klasse? Racing Mechelen kampt met betalingsachterstand

Is het weer crisis in de Proximus League? Promovendus Racing Mechelen heeft volgens Het Laatste Nieuws te kampen met betalingsachterstand aan spelers en omkadering.

Het was Bert Tuteleers die afgelopen week de kat de bel aanbond en met het nieuws naar buiten kwam. "Dat de club voor een moeilijke financiële uitdaging staat dit seizoen, is een publiek geheim", aldus de middenvelder van Racing Mechelen. "Ondervoorzitter Bart Vanhalle sprak vorige week de spelersgroep toe en zei ons waar het op staat. Aan de spelers is gevraagd om nog wat geduld uit te oefenen, ondanks de betalingsachterstand."

Panikeren doet Tuteleers echter niet. "Op een of andere manier weet de club altijd wel een oplossing te vinden. Er is dus geen reden tot paniek", klinkt het.

Bron: site nr10
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Transferverbod voor Aalst, Roeselare en Tubeke

Bericht door DAVILA »

Vice-voorzitter Bart Vanhalle van Racing Mechelen reageerde gisteren via sociale media op de geruchten over de betalingsachterstand. "Normaal reageer ik hier niet, maar dit zijn flagrante leugens! Onvoorstelbaar... Een mens vraagt zich af waar je mee bezig bent... 2 maanden is er achterstand, maar de premie van de wedstrijd tegen Racing Genk werd wel betaald. En dat terwijl de Limburgers ons nog niet betaalden... Ook de maand juli is betaald, alle spelers rijden met een auto... betaald door de club. Alles werd ook open gecommuniceerd door mezelf aan de spelers en de staf. De intentie is om eind deze week alle achterstand weg te werken. Dit gaat er voor mij zwaar over."

Bron: nr10
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Transferverbod voor Aalst, Roeselare en Tubeke

Bericht door DAVILA »

Ondanks de ontkenning van Vanhalle, lezen we vandaag in HNB:

RACING MECHELEN

Yakhouba N'Diaye heeft Racing Mechelen verlaten. De rechterflankverdediger is tot op heden nog niet betaald en is daarom terug naar Frankrijk vertrokken. (wka)
KSKH
Berichten: 188
Lid geworden op: 26 aug 2014, 16:22

Re: Transferverbod voor Aalst, Roeselare en Tubeke

Bericht door KSKH »

DAVILA schreef:Ondanks de ontkenning van Vanhalle, lezen we vandaag in HNB:

RACING MECHELEN

Yakhouba N'Diaye heeft Racing Mechelen verlaten. De rechterflankverdediger is tot op heden nog niet betaald en is daarom terug naar Frankrijk vertrokken. (wka)
Speler stapt op bij Racing Mechelen wegens betalingsachterstand

Het gaat niet goed met Racing Mechelen. De club beleeft financieel moeilijke tijden en kampt met een betalingsachterstand van twee maanden. De druppel voor Yakhouba N'Diaye, die opstapt.

De kampioen van vorig seizoen in derde klasse trok voor aanvang van het seizoen enkele nieuwe spelers aan. Zij moesten de club in tweede klasse houden. Sportief zijn er dan ook geen problemen voor de club van trainer Thierry Pister. Financieel loopt het echter stroef. Spelers zijn al twee maanden niet meer betaald en verliezen hun motivatie.

Voor Yakhouba N'Diaye is het genoeg geweest. Hij verlaat de club en trekt naar Frankrijk, meldt Gazet van Antwerpen. Naar verluidt overwegen nog een aantal spelers een vertrek als ze niet betaald worden.

Bron: Site nr10
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Transferverbod voor Aalst, Roeselare en Tubeke

Bericht door DAVILA »

Altijd hetzelfde liedje...
En de KBVB ? Die staat er bij en kijkt er naar...
Enige maatregel: zo lang er betalingsachterstand is (ttz dat wat contractueel vastligt niet uitgevoerd wordt) alle matchen tot een forfaitnederlaag herleiden, na drie opeenvolgende forfaitnederlagen de ploeg uit competitie nemen !!! :evil: :evil: :evil:
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3001
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door Dabo »

We hebben er in ieder geval een paar weken te vroeg tegen gespeeld. :(
KSKH
Berichten: 188
Lid geworden op: 26 aug 2014, 16:22

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door KSKH »

Moet R. Antwerp FC vrezen voor verplichte degradatie?

Sinds vorig seizoen werkt tweedeklasser R. Antwerp FC samen met spelersmakelaar Saif Rubie. De Engelsman investeerde in de club en kan onrechtstreeks het beleid van The Great Old sturen. Nochtans staat in de reglementen van de wereldvoetbalbond FIFA dat een spelersmakelaar geen rol mag uitoefenen binnen een club.

Ondanks dat dit niets nieuws onder de zon is stelt Sport/Voetbalmagazine het probleem nog eens aan de kaak. "Drie documenten. Meer hoeft een mens niet naast elkaar te leggen om te zien dat de samenwerking tussen Saif Rubie en R. Antwerp FC niet in overeenstemming is met een belangrijke regel van de wereldvoetbalbond FIFA", klinkt het.

3 documenten bewijzen betrokkenheid

(1) - Het eerste document is de Regulations Players' Agents (2008) van de FIFA. Daarin staat letterlijk: "An applicant may not, under any circumstances, hold a position as an official, employee, etc. at FIFA, a confederation, an association, a league, a club or any organisation connected with such organistations and entities." Iemand die spelersmakelaar wil worden mag dus van de wereldvoetbalbond geen enkele functie innemen bij een voetbalclub of een organisatie daaromheen. Even verder staat dat de opgesomde vereisten ook gedurende de hele loopbaan van de spelersmakelaar vervuld moeten blijven.

(2) - Het tweede document is een lijst van spelersmakelaars op de officiële website van de FIFA. Daarin is de naam van Saif Rubie terug te vinden tussen mensen die een licentie behaalden in Engeland. De Brit met Iraakse roots is dus wel degelijk nog steeds een spelersmakelaar.

(3) - Maar waar is het bewijs dat Saif Rubie effectief een functie bekleedt binnen de club? Daarvoor haalt Sport/Voetbalmagazine een derde document uit de kast. Het is een aanpassing van de statuten van R. Antwerp Football Club Management (RAFCM), de nv die het beleid van de tweedeklasser voert. Daarin staat duidelijk de naam van Saif Rubie geschreven. Al valt te discussiëren over welke positie de spelersmakelaar nu juist bekleedt bij de tweedeklasser.

KBVB en FIFA schuiven schuld in elkaars schoenen

"De KBVB kan enkel licenties van spelersmakelaars intrekken als de KBVB die licentie zelf heeft uitgereikt", klinkt het bij Thibault De Gendt, Integrity Officer bij de Belgische Voetbalbond. "In het geval van makelaars met een buitenlandse licentie zijn we afhankelijkv an de beslissing van de FIFA en/of de federatie in kwestie. We wachten nog steeds op een officieel standpunt van de FIFA. Wat wel mogelijk is dat we hiervan melding maken bij de licentiecommissie, die dan eventueel daarmee rekening kan houden in de beoordeling van het licentiedossier."

Moet R. Antwerp FC dus vrezen dat ze dit seizoen geen licentie behaalt? "Navraag op de Bosuil leert ons dat de Licentiecommissie nog met geen woord repte over de band van Antwerp met Rubie", klinkt het in Sport/Voetbalmagazine.

Een woordvoerder van de wereldvoetbalbond ontwijkt de vraag en wijst op een artikel in de Regulations Players' Agents (2008). Daaruit blijkt dat de federatie die een licentie uitreikt moet nagaan of aan alle vereisten voldaan is. Die federatie moet dat ook continu blijven checken. In het geval van Saif Rubie dus de Football Association (FA), de voetbalbond van Engeland. Een navraag van het magazine bij de bond zette het één en ander in gang. "We zullen contact opnemen met de FIFA over deze zaak, om te onderzoeken of er regels overtreden zijn", klonk het.

De uitleg van Rubie

En wat zegt Rubie zelf over deze zaak? "Het contract dat ik ondertekend heb namens dat consortium is overdraagbaar. Ik ben daarin niet de hoofdpersoon. Als ik dat wel zou zijn, dán zou ik in overtreding zijn. Trouwens, als er een probleem zou zijn, zou de FIFA dan niet aan mijn telefoon hangen?", aldus de spelersmakelaar.

"Dit is oude koek"

De redactie van Nr10.be merkt op dat de timing van Sport/Voetbalmagazine nogal vreemd is. Zoals eerder aangegeven, is dit absoluut niets nieuws onder de zon. Dat zegt ook secretaris Paul Bistiaux in het magazine. "Dit is oude koek. Wij gaan hier niet op in. De club overtreedt zeker geen regels." En dat zou wel eens kunnen kloppen. Het bestuur van The Great Old minderde de voorbije maanden immers de rol van Saif Rubie binnen de club, na de mindere prestaties van vorig seizoen onder trainer Jimmy Floyd Hasselbaink.

Ter vergelijking: ook bij andere tweedeklassers kunnen we zo'n verhaal schrijven. Zo is de situatie bij White Star Brussel ook niet helemaal correct, althans zo voelt het. De spelersmakelaar bekleedt de functie van algemeen manager, terwijl zijn naam nog steeds terug te vinden is op de website van de FIFA, bij de spelersmakelaars met een licentie in Kameroen. Bovendien is Bico ook de trainer van de club uit de hoofdstad.

En ook KSV Roeselare zat tijdelijk in zo'n situatie. Vorig seizoen ging het immers een samenwerkingsakkoord aan met spelersmakelaar Didier Frenay. Hij zou via een constructie met Global Football Solutions spelers en geld aanbrengen binnen de club. Al snel bleek echter dat Frenay z'n beloftes niet na kwam en voorzitter Yves Olivier en gedelegeerd bestuurder Johan Plancke namen de aandelen weer in eigen handen.

Mogelijke sancties

Als we echter het verhaal van Sport/Voetbalmagazine verder volgen komen we tot de conclusie dat de FIFA wel in staat is om straffen uit te delen. Zo kan een makelaar een waarschuwing krijgen, een boete of zelfs zijn licentie verliezen en een verbod om nog deel te nemen aan welke voetbalgerelateerde activiteit dan ook. Voor een club gaan de sancties van waarschuwingen tot boetes en van puntenaftrek tot degradatie.

Benieuwd of het onderzoek van S/VM ook iets heeft uitgehaald...

Bron: Site nr10
KSKH
Berichten: 188
Lid geworden op: 26 aug 2014, 16:22

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door KSKH »

Gaat RSC Anderlecht samenwerking aan met noodlijdende tweedeklasser?

Dat het in tweede klasse niet gemakkelijk overleven is, zal Racing Mechelen beamen. De club kampt met financiële problemen en kon spelers en trainers enkele maanden niet betalen. Nu lijkt er beterschap op komst. De club zou in de toekomst samenwerken met landskampioen RSC Anderlecht.

"Naar aanleiding van de beker zijn de onderhandelingen met Anderlecht vergevorderd om eventueel sportief samen te gaan werken", klonk het gisteren bij voorzitter Martin Jeurissen in Het Laatste Nieuws. Wat die samenwerking dan precies moet inhouden, is nog niet duidelijk. Vermoedelijk zal de club uit de hoofdstad enkele jonge talenten speelkansen geven bij de tweedeklasser.

In de Beker van België staan RSC Anderlecht en Racing Mechelen binnenkort tegenover elkaar. De onderhandelingen over het al dan niet verkopen van het thuisvoordeel lopen nog. De Racingers hebben het thuisvoordeel maar overwegen dat te verkopen aan paars-wit.

Bron: Site nr10
KSKH
Berichten: 188
Lid geworden op: 26 aug 2014, 16:22

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door KSKH »

Crisis! Vindt trainer Thierry Pister (Racing Mechelen) volgende week niet genoeg spelers?

Afgelopen weekend verloor tweedeklasser Racing Mechelen kansloos met 3-0 van RAEC Bergen. Zonder een kans te creëren moesten de groen-witten opnieuw afdruipen. Trainer Thierry Pister legde na de wedstrijd een bom onder de club met een verontrustende verklaring.

"Als deze week geen geld op de rekening staat bij de spelers en de trainers, dan vrees ik oprecht dat het leeuwendeel van de spelers volgende week niet meer aan de bak mag van hun makelaars", aldus de trainer op de persconferentie na de wedstrijd. "Hoe de zaken ervoor staan bij de club weet ik absoluut niet. Er is gewoon geen communicatie vanuit het bestuur. Enkel via sportief directeur Christian Hercor krijgen we te horen dat er geen nieuws is."

En dus lijkt de situatie bij Racing Mechelen van kwaad naar erger te gaan. Volgende week ontvangt de promovendus ploeg in vorm Seraing United in het Oscar Vankesbeeckstadion. Het zal duidelijk een hele opgave worden voor trainer Thierry Pister om voldoende spelers bijéén te puzzelen voor de wedstrijd. Althans dat schrijft Het Laatste Nieuws.


Stilaan wekelijkse kost, Ik vind Racing toch een speciale ploeg maar begin stilaan toch te denken 'liever kwijt dan rijk' deze ploeg. Ik voel stilaan zo een scenario aankomen dat Racing Mechelen zich zal redden en dan met die financiële problemen weer heel de eindfase op zen kop zet.
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3001
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door Dabo »

R Antwerp FC zakt dieper weg


Gre­at Old op al­le vlakken in de problemen

Finan­ciële problemen, sportie­ve ma­lai­se en zor­gen om het stadion. Een club die deze drie problemen com­bineert, moet wel uit de stad Antwerpen komen. Lang niet voor het eerst, maar daar­om niet minder kritiek, zit Roy­al Antwerp Foot­ball Club in moei­lij­ke papie­ren.

FINANCIEEL Achterstalli­ge be­ta­lin­gen aan per­soneel en leve­ran­ciers

b Te­genval­len­de re­sul­taten, dat be­tekent op Antwerp ook met­een minder toe­schou­wers. Om een in­di­ca­tie te geven: bij de eer­s­te thuis­wed­strijd te­gen Se­raing wa­ren er zo'n 8.000 toe­schou­wers. In de laat­ste thuis­wed­strijd te­gen ASV Geel zat er nog amper 4.366 man op de tribu­nes. Dat is bij­na een halve­ring. Daar zijn dan nog bij­na 2.000 abonnees bij. Gevolg: de in­kom­sten uit de re­cet­tes staan momen­teel op een erg laag pit­je. Een drama voor een club die voor een groot stuk teert op inkomgelden. Momen­teel ver­dient Antwerp nog maar de helft aan een wed­strijd ten op­zich­te van het be­gin van het seizoen. Daar komt nog eens bij dat er te­genwoor­dig in de busi­ness seats nog slechts een handvol men­sen voor de match komt eten. Zon­der over­drijven: een ge­middel­de vier­de­klas­ser serveert dezer da­gen meer couverts. Die minde­re in­kom­sten hebben hun ef­fect op de da­gelijk­se wer­king van de club. Antwerp vroeg zelfs al uit­stel van be­ta­ling aan enke­le schuld­eisers. Want de eer­s­te zorg zijn de spe­lerslo­nen. Voor­lo­pig worden die nog elke maand be­taald, al loopt ook dat te­genwoor­dig ver­tra­ging op en gaat niet al­les volgens het boek­je. Maar de li­centie­voor­waarden moe­ten worden na­ge­leefd en daar is elk kwartaal con­tro­le op. Daar­om zorgt Antwerp er voor dat de spe­lers al­tijd zo snel mogelijk hun geld krij­gen. De rest van het per­soneel moet wach­ten en blijft bij momen­ten in de kou­de staan, waardoor er steeds meer men­sen op zoek zijn naar an­der werk.

En dan is er nog de zaak-Wau­ters, die als een zwaard van Damo­cles bo­ven de club hangt. De voor­mali­ge voorzit­ter van de Gre­at Old eist zo'n vijf mil­joen eu­ro te­rug van de club. Vo­rig seizoen dreig­de deze claim er nog voor te zor­gen dat Antwerp naast de li­cen­tie zou grij­pen, maar Wau­ters be­vroor de vordering voor één jaar. Als de club dat geld niet vindt, dreigt dit seizoen hetzelf­de probleem als het straks voor de Li­centie­com­mis­sie ver­schijnt. Voor­al om­dat Wau­ters deze keer niet van plan is zijn vordering nog eens te be­vrie­zen.

De zaak ligt momen­teel in proces om­dat Antwerp be­weert dat het slechts 3,3 mil­joen eu­ro te­rug moet be­talen. Maar zelfs dat be­drag is voor de Gre­at Old momen­teel te hoog ge­grepen. Als Antwerp de zaak ver­liest, moet de club - wil het voor volgend seizoen nog een li­cen­tie krij­gen - de no­di­ge mil­joe­nen vin­den of een rege­ling uit­werken met Ed­dy Wau­ters. Ge­beurt dat niet, dan is ver­plich­te de­gra­da­tie het gevolg.

SPORTIEF Al ja­ren niet meer dan midden­mo­ter in twee­de klas­se

Vir­ton. De te­gen­stander van Antwerp van komend week­end staat vaak symbool voor het po­ve­re sportie­ve ni­veau van twee­de klas­se. Als een eer­ste­klas­ser op zakken staat, klinkt het cy­nisch op de tribu­nes: Al­lez,volgend seizoen naar Vir­ton. In de zin van: Hoe diep is onze ploeg nu weg­ge­zakt... Maar van­daag staat dat Vir­ton wel voor Antwerp in het klas­sement.

Pijn­lijk.

Een elf­de plaats met 17 op 45. Het ver­rast de men­sen zelfs al niet meer. Antwerp is een structu­re­le midden­mo­ter ge­worden in twee­de klas­se. Al­leen qua ver­re ge­schie­de­nis en toe­schou­wers­aantal­len - hoe­wel die ook da­len - on­derscheidt de Gre­at Old zich nog van zijn reeksge­no­ten. Al enke­le seizoe­nen is de midden­moot een ver­trouw­de om­ge­ving voor Antwerp. Met de jong­ste drie seizoe­nen twee keer een eind­klas­sement als tien­de en één keer als achtste is het tus­sen de lij­nen ar­moe troef. In tien jaar twee­de klas­se is de sportie­ve sta­tus van Antwerp al­leen maar kleiner ge­worden. In de be­gin­ja­ren was pro­mo­tie het eni­ge doel, la­ter werd dat ver­scho­ven naar 'de eind­ron­de ha­len' en dit seizoen werd zelfs die am­bi­tie niet meer uit­ge­sproken. Als ze in Deur­ne- Noord niet op­let­ten, roe­pen ze in de toe­komst "dat ze al blij mogen zijn met het be­houd". Als Antwerp zich niet snel her­pakt, is het straks enkel en al­leen een reus uit het verle­den. Iets wat het bui­ten de stads­grenzen ei­gen­lijk al een tijd­je is.

INFRASTRUCTUUR Tri­bu­ne 1 al heel het seizoen ge­slo­ten voor pu­bliek

Het Bo­suil­stadion is een oud zeer bij Antwerp. Versle­ten da­ken, ver­roes­te palen, be­ton­rot... om over het com­fort voor de fans nog maar te zwij­gen. Nu is het zelfs al zo ver ge­komen dat tribu­ne 1 al een heel seizoen om vei­lig­heids­rede­nen niet meer ge­bruikt mag worden. Aan de her­stel­lings­werken is niet eens goed en wel be­gon­nen. Om­dat er een reëel gevaar was voor de vei­lig­heid is het dak al ver­van­gen, maar voor de an­de­re aan­pas­singen is het wach­ten op een bouwver­gun­ning. Maar ook dat heeft blijk­baar heel wat voe­ten in de aar­de. "Dat is voor één van de volgen­de da­gen of weken", al­dus be­stuurs­lid Luc Van Thil­lo.

En zo mod­dert Antwerp ook op vlak van in­fra­structuur maar wat aan. Links en rechts wordt er ge­fluis­terd dat naast de bouwver­gun­ning ook simpel­weg de fond­sen ont­breken om tribu­ne 1 on­der han­den te nemen. Eén ding is ze­ker: mocht het ooit nog eens sportief en finan­ci­eel be­ter gaan en mocht Antwerp een gooi doen naar eer­s­te klas­se, dan heeft het na de pro­mo­tie op­nieuw een probleem. Dit stadion is niet eer­ste­klas­se­waar­dig.

Bron: GVA
Plaats reactie