Analyse Halfweg Seizoen - NR10

eSKaa
Berichten: 1393
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Analyse Halfweg Seizoen - NR10

Bericht door eSKaa »

Het grote winterrapport van KSK Heist: 'Door blessures de verwachtingen bijstellen'

Alle spelers en clubs uit tweede klasse genieten van enkele weken rust vooraleer de competitie terug op gang wordt gefloten. Van die rustige periode in de winterstop maken we gebruik om iedere tweedeklasser onder de loep te nemen en te bekijken wat de ambities nog zijn voor de rest van het seizoen. Vandaag (woensdag 24 december 2014) is KSK Heist aan de beurt.

Voor het vijfde opeenvolgende seizoen slaagde de club uit Heist-op-den-Berg erin zich van het behoud te verzekeren in tweede klasse. Met beperkte middelen slaagde de club er steeds in zowel op sportief vlak als op financieel vlak het hoofd boven water te houden. Kampioen spelen in tweede klasse zal nooit voor de Zwanen weggelegd zijn, maar kampioen spelen van de rechterkolom misschien wel. Dat was ook de voorzichtige ambitie van trainer Cis Bosschaerts voor het seizoen. Samen met enkele sterkhouders als Bart Webers werd de kern aangevuld met een aantal opmerkelijke versterkingen. Zo werd de 'vergeten' spits Jaime Alfonso Ruiz opgevist door KSK Heist.

Mede door blessures lukte het echter niet om de trein meteen op de rails te krijgen. Al snel werd duidelijk dat het ook dit seizoen een lange strijd zou worden om in tweede klasse te blijven. Kers op de taart? De overwinning tegen OH Leuven enkele weken geleden. Als de club zich van het behoud kan verzekeren en enkele keren kan uithalen tegen de grotere clubs uit tweede klasse, dan zullen de supporters, het bestuur en de trainersstaf in ieder geval tevreden zijn over het seizoen.

VERWACHTINGEN BIJSTELLEN

Al snel moest ook trainer Cis Bosschaerts inzien dat kampioen van de rechterkolom misschien wel te veel van het goede was. In alle stilte werden de ambities bijgesteld naar het behoud realiseren, want dat is toch nog steeds waar het in hoofdzaak om draait bij KSK Heist. Of het ook dit seizoen lukt, valt nog af te wachten. De strijd tegen degradatie is nog erg lang en plaats vijftien is de minimale doelstelling.

Verwachtingen Nr10.be voor het seizoen: 15de
Huidige positie: 16de
Verschil: -1

REACTIE CIS BOSSCHAERTS (trainer KSK Heist)
"De laatste weken zijn we na nederlagen tegen Excelsior Virton en Lommel United weggezakt van een veilige veertiende plaats, naar de zestiende plaats in het klassement. We staan dus inderdaad een beetje onder de verwachtingen en we weten dat het absoluut niet gemakkelijk zal zijn om ook dit seizoen het behoud te verzekeren. Dat komt in de eerste plaats doordat we af te rekenen hebben met een flinke dosis blessures. Verschillende spelers zijn out voor de rest van het seizoen en we hopen ook nog enkele andere jongens die in de lappenmand liggen te recupereren.

Of we moeten uitkijken naar een mogelijke versterking? Uiteraard. Elke club die op onze positie staat wil versterking halen in de winterstop, maar we moeten er in de eerste plaats rekening mee houden dat we financieel gezond blijven. Het is dus niet de bedoeling om ons in de schulden te werken enkel en alleen om een paar plaatsjes hoger te eindigen.

Ondertussen genieten mijn spelers van enkele dagen welverdiende rust. We hebben tot en met gisteren nog getraind en nu krijgen ze vrijaf tot en met 1 januari. Ze kregen allemaal een individueel programma mee en op 3 januari spelen we een oefenwedstrijd tegen derdeklasser Berchem Sport. Een week later krijgen we ook het bezoek van de Nederlandse amateurclub Van Hoek. Het zal hard werken zijn in de voorbereidingsweken om het tweede deel van het seizoen aan te vatten en tot een goed einde te brengen. Maar iedereen binnen de club gelooft uiteraard opnieuw in de goede afloop. Mezelf incluis."
foxy
Berichten: 209
Lid geworden op: 03 aug 2012, 14:07

Re: Analyse Halfweg Seizoen - NR10

Bericht door foxy »

voor evaluatie van de prestaties baseer ik mij op waarneembare feiten en niet op persoonlijke voorkeur tov spelers
en trainer. In balbezit betekent dat de gecreeerde doelkansen en gemaakte doelpunten. Ik heb eens een berekening
gemaakt met een afwerkingspercentage van 50% (die had ik verwacht met Ruiz en Michel +Pruna) en dan kom ik uit
op een 14tal doelpunten die 14 punten extra zouden opleveren waarmee we nu 30 punten zouden hebben en op een
9e plaats staan; zeer goed dus.Conclusie; het tot nu toe geleverde spel was als team meer dan voldoende en
negatieve kritiek meer emotionele perceptie en smaakverschillen. In balverlies daarentegen werden de (te) vele
tegendoelpunten meestal veroorzaakt door de hogere handelingsnelheid bij tegenstanders die hiermee plots aan en in
onze 16meter opduiken. Dit basisprobleem is aanwezig bij de meesten onzer verdedigers en middenvelders en wordt
collectief door hard werken en organisatie zo goed mogelijk opgevangen met meestal weinig uitgespeelde kansen tot
gevolg maar enkele keren worden onze spelers toch gepakt op versnellingen zodat wij bijna nooit de nul kunnen
houden(3x)
De opstelling van Wijns als rechtsback is de logica zelve want dat was in 4e klasse één van de meesterzetten van
Cis (ook ontdekt scorend vermogen van Webers/Gorts naast Grant ...) waardoor we 2x kampioen konden worden.
De extra aanvallende troef van David zit hem vooral in zijn 2e versnelling en daarvoor heeft hij die aanloopruimte
van de backpositie nodig. Hij is geen dribbelaar en kan vanuit stilstand een directe tegenspeler moeilijk voorbij.
Zijn aanwerving door Kortrijk kwam er omdat hij werd beoordeeld tot beste rechtsback van 2e klasse waarschijnlijk
vooral door zijn vele rushes naar voren. Spijtig genoeg is een goede verdediger als Bart Vdb hier nu het slachtoffer
van.
Vdmarliere is een hardwerkende allround speler , zowel verdedigend als aanvallend , maar heeft geen specialiteit
en dus ook geen ideale startpositie; Cis laat hem terecht tussen de lijnen lopen en moet dus geen vaste positie
langs de lijn houden. Hij haalt voor het team het hoogste rendement waar geen specifieke speler voorhanden is en
hij dat toch goed invult . in het hedendaagse voetbal zijn de looplijnen zonder en met bal trouwens veel belangrijker dan de vaste posities; iedereen moet kunnnen/mogen van positie wisselen behalve de twee centrale
verdedigers en soms ook de diepe centrumspits; dat betekent 7/8 spelers in vele richtingen in beweging.
Spijtig , en dat is een grote handicap, kunnen wij met 3 avondtrainingen hierin niet de progressie maken van een
profclub; en ook daarom vind ik onze prestaties in balbezit met zoveel kansen van een hoog niveau. Vraag maar eens
aan een Preudhomme of VanHazenbroeck hoeveel tijd er wordt besteed aan het bewegingsconcept binnen het team.
foxy
Berichten: 209
Lid geworden op: 03 aug 2012, 14:07

Re: Analyse Halfweg Seizoen - NR10

Bericht door foxy »

Aanvallend zie ik nog een nieuw lichtpunt in Luckermans en misschien kan hij ook als diepe spits renderen of daar
toch dichtbij en ook Simon Vermeiren hebben wij gemist (9 doelpunten vorig seizoen) Maar wie moet er dan uit de
ploeg ? Een moeilijk vraagstuk voor de coach want ondanks alles hebben wij goeie spelers die alleen verdedigend
iets tekort komen soms.
eSKaa
Berichten: 1393
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Re: Analyse Halfweg Seizoen - NR10

Bericht door eSKaa »

'As, As, As... As ons kat een koei was, dan molken we ze baa de stoof'

Dit zei mijn grootvader soms, wanneer het over 'als' en 'indien' ging.

Ik kan me niet voorstellen hoe je een berekening kan maken van kansen van spelers die maar de helft van de tijd op het veld staan, als het al zoveel is.
Danny
Berichten: 62
Lid geworden op: 10 aug 2014, 10:14

Re: Analyse Halfweg Seizoen - NR10

Bericht door Danny »

Ploegopstelling zonder rekening te houden met vriendjespolitiek of nostalgie.

-----------Vandenbosch--------------

Wijns, Gillis, ?, Van Den Bergh

------Webers, Vandermaliere ------

Vermeiren, Hairemans, Luckermans

-----------------------------?-------------------------

? = Aan te werven spits en centrale verdediger. Er kan budgettaire ruimte gemaakt worden door heel wat niet presterende spelers te laten vertrekken.
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Analyse Halfweg Seizoen - NR10

Bericht door DAVILA »

Danny schreef: Er kan budgettaire ruimte gemaakt worden door heel wat niet presterende spelers te laten vertrekken.
Danny ik vrees dat er voor gekwetste/niet presterende spelers nul komma nul interesse zal zijn.
Anderzijds zou het niet zijn fair spelers als bv Pruna en Beckers nu de laan uit te sturen, die waren veelbelovend in hun weinige speelminuten en vielen buiten hun schuld om uit met zware kwetsuren.
Trouwens hoe wordt dat financieel opgevangen zo'n langdurige blessure ? Verzekering van de club ? Ziekenkas ? :D of draait de club daar voor op ?
Allemaal zaken waar wij als supporter geen weet van hebben...
En waar gaat men een onmiddellijk renderende spits vinden en vooral wat kost dat ?
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Analyse Halfweg Seizoen - NR10

Bericht door DAVILA »

eSKaa schreef:'As, As, As... As ons kat een koei was, dan molken we ze baa de stoof'

Dit zei mijn grootvader soms, wanneer het over 'als' en 'indien' ging.

Ik kan me niet voorstellen hoe je een berekening kan maken van kansen van spelers die maar de helft van de tijd op het veld staan, als het al zoveel is.
eSKaa, ik vind dat een steekhoudende analyse van Foxy, je moet natuurlijk voortgaan op wat spelers in het verleden presteerden en in de matchen bij Heist die ze speelden, lieten zien.
Anderzijds waren Beckers, Ruiz en Michel risico aankopen gezien hun medisch verleden. Ware dat niet zo dan speelden die nooit voor Heist... Pruna is pure pech. Conclusie: Heist gokte en de gok pakte meer dan 100 % verkeerd uit. Wie ga je dit nu verwijten ? Ja, we hadden een Ruytinckx kunnen aantrekken of Gounonghbe, (al is die laatste een slecht voorbeeld: ook die was voor zijn komst naar Westerlo eens langdurig out met een kwetsuur en zie: dit jaar bij Westel weeral prijs...) maar wie gaat die betalen ? Neen ons bestuur heeft goed werk geleverd, enkel sloeg alles zoals gezegd tegen :(
Nog over het aantrekken van spelers in de winterstop: zie Huysegems bij Dessel: na één match out met een blessure, lijkt mij logisch, zo'n mannen hebben geen matchritme forceren zich en voilà, vooral in de terugronde is dat een risico: koude temperaturen, bevroren of modderige velden...
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3001
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: Analyse Halfweg Seizoen - NR10

Bericht door Dabo »

DAVILA schreef: Trouwens hoe wordt dat financieel opgevangen zo'n langdurige blessure ? Verzekering van de club ? Ziekenkas ? :D of draait de club daar voor op ?
Allemaal zaken waar wij als supporter geen weet van hebben...
Toevallig hier nog vorige week na de jaarlijkse vergadering van de VZW leden hier het antwoord over gekregen. Deze spelers moeten nog 6 maanden worden doorbetaald voordat zij op 'verzekering' vallen.
klenne
Berichten: 1288
Lid geworden op: 02 aug 2012, 14:08

Re: Analyse Halfweg Seizoen - NR10

Bericht door klenne »

Dabo schreef:
DAVILA schreef: Trouwens hoe wordt dat financieel opgevangen zo'n langdurige blessure ? Verzekering van de club ? Ziekenkas ? :D of draait de club daar voor op ?
Allemaal zaken waar wij als supporter geen weet van hebben...
Toevallig hier nog vorige week na de jaarlijkse vergadering van de VZW leden hier het antwoord over gekregen. Deze spelers moeten nog 6 maanden worden doorbetaald voordat zij op 'verzekering' vallen.
6 maand :shock: jawade dan zouwek ma ni rekenen op eventuele versterking tijdens de winterstop
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Analyse Halfweg Seizoen - NR10

Bericht door DAVILA »

Dat is inderdaad een serieuze financiële pil... :cry:
eSKaa
Berichten: 1393
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Re: Analyse Halfweg Seizoen - NR10

Bericht door eSKaa »

DAVILA schreef:
eSKaa schreef:'As, As, As... As ons kat een koei was, dan molken we ze baa de stoof'

Dit zei mijn grootvader soms, wanneer het over 'als' en 'indien' ging.

Ik kan me niet voorstellen hoe je een berekening kan maken van kansen van spelers die maar de helft van de tijd op het veld staan, als het al zoveel is.
eSKaa, ik vind dat een steekhoudende analyse van Foxy, je moet natuurlijk voortgaan op wat spelers in het verleden presteerden en in de matchen bij Heist die ze speelden, lieten zien.
Anderzijds waren Beckers, Ruiz en Michel risico aankopen gezien hun medisch verleden. Ware dat niet zo dan speelden die nooit voor Heist... Pruna is pure pech. Conclusie: Heist gokte en de gok pakte meer dan 100 % verkeerd uit. Wie ga je dit nu verwijten ? Ja, we hadden een Ruytinckx kunnen aantrekken of Gounonghbe, (al is die laatste een slecht voorbeeld: ook die was voor zijn komst naar Westerlo eens langdurig out met een kwetsuur en zie: dit jaar bij Westel weeral prijs...) maar wie gaat die betalen ? Neen ons bestuur heeft goed werk geleverd, enkel sloeg alles zoals gezegd tegen :(
Nog over het aantrekken van spelers in de winterstop: zie Huysegems bij Dessel: na één match out met een blessure, lijkt mij logisch, zo'n mannen hebben geen matchritme forceren zich en voilà, vooral in de terugronde is dat een risico: koude temperaturen, bevroren of modderige velden...

Akkoord, maar het gaat me om het feit dat je iets analyseert dat er niet is. Die spelers zijn amper aanwezig, en dus hun rendement van 50 % ook niet. Dat foxy's uitleg klopt, ga ik niet ontkennen, maar dan kijk je beter elke kans van elke match na in de matchverslagen, en kijk je naar kansen die absoluut moesten zitten, niet naar elk schot op doel uiteraard. Dan zal je analyse nog steeds onzinnig zijn, maar toch.. Dan heb je misschien 4 a 5 punten meer, en sta je nog steeds in gevaar, maar toch iets realistischer.. Anyway, op't einde van het seizoen sta je altijd op de plaats die je verdient zegt de voetbalwijsheid zeker?

En dat die jongens langdurig gekwetst zijn, ok, niets aan te doen. Ruiz en Michel, dat was idd op voorhand geweten. Dat is gegokt en verloren... En die andere namen (Ruytinckx en zo) dat is geen spek voor onze bek. Daar doet een club als de onze zich toch enkel maar financieel aan pijn.
hesteneer
Berichten: 1155
Lid geworden op: 06 aug 2012, 10:10

Re: Analyse Halfweg Seizoen - NR10

Bericht door hesteneer »

als voetbal gelijk zou zijn aan wiskunde waren we al lang gered. spijtig genoeg is dat nu eenmaal niet het geval...Nu mag je nog met zoveel procenten gaan goochelen als je wil, maar als je op een match 3 doelrijpe kansen creeert(en dan bedoel ik geen schot uit de tweede lijn) is dit te weinig. Dan mag je nog afwerken aan 75%, dan nog is dat te weinig. Met Michel er bij zou het een heel ander verhaal kunnen zijn, maar zoals eskaa zei, als mijn tante ne piet had zei ik er nonkel tegen.

roeien met de riemen die we hebben zou ik zeggen, en ipv met procenten te goochelen, en onszelf altijd blaaskes wijs te maken...gewoon kop er voor leggen, werken voor elke vierkante centimeter grond en showkes op het veld achterwege laten...en dan, dan komt het goed.
Leocannaerts
Berichten: 30
Lid geworden op: 07 apr 2013, 20:58

Re: Analyse Halfweg Seizoen - NR10

Bericht door Leocannaerts »

hesteneer schreef:als voetbal gelijk zou zijn aan wiskunde waren we al lang gered. spijtig genoeg is dat nu eenmaal niet het geval...Nu mag je nog met zoveel procenten gaan goochelen als je wil, maar als je op een match 3 doelrijpe kansen creeert(en dan bedoel ik geen schot uit de tweede lijn) is dit te weinig. Dan mag je nog afwerken aan 75%, dan nog is dat te weinig. Met Michel er bij zou het een heel ander verhaal kunnen zijn, maar zoals eskaa zei, als mijn tante ne piet had zei ik er nonkel tegen.

roeien met de riemen die we hebben zou ik zeggen, en ipv met procenten te goochelen, en onszelf altijd blaaskes wijs te maken...gewoon kop er voor leggen, werken voor elke vierkante centimeter grond en showkes op het veld achterwege laten...en dan, dan komt het goed.
inderdaad, hoeveel goedbedoelde showkes (hieltjes, gewaagfde dribbels enz) zijn niet afgelopen met een tegengoal... tel dat ook eens op
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Analyse Halfweg Seizoen - NR10

Bericht door DAVILA »

Kan iemand een 'round-up' maken van onze ziekenboeg ? Beckers, Pruna, Van Praet out tot einde seizoen vermoed ik.Wanneer is Vermeiren wedstrijdfit ? Pittoors lijkt mij van het ene kwaaltje in het andere te sukkelen, Jacobs ?? Ruiz zou terugkeren maar hoe zit het met Michel ?
Na nieuwjaar worden traditioneel de contracten bekeken, wie behoudt men ? Hoe gemotiveerd gaan spelers nog zijn die geen contract verlenging krijgen ?
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Analyse Halfweg Seizoen - NR10

Bericht door DAVILA »

Leocannaerts schreef:inderdaad, hoeveel goedbedoelde showkes (hieltjes, gewaagfde dribbels enz) zijn niet afgelopen met een tegengoal... tel dat ook eens op
'showkes ? hieltjes ? gewaagde dribbels ?'

Leo, heb je het hier over Heist of over Barcelona ? :D
Of iets te zwaar getafeld met de Kerstdagen ? ;)
Plaats reactie