Ziet onze competitie er straks zo uit?

Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3001
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Beloften 1A in amateurreeksen

Bericht door Dabo »

Afbeelding

Bron: HNB
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Beloften 1A in amateurreeksen

Bericht door DAVILA »

Ik heb hier zware bedenkingen bij, vroeger (in het oude systeem) had ik dit goed gevonden. Nu de profclubs ons afgestoten hebben, willen ze weer gebruik (misbruik) maken van ons.
Volgend jaar een 'overgangsjaar' om wat te bewerkstelligen ? Meer amateurclubs doen afzakken naar een reeks lager om plaats te maken voor een prof-beloftenploeg ?
Neen, behoudt de scheiding, laat de profploegen hun beloften gratis afstaan aan een amateurploeg voor één jaar, in ruil krijgen die speelkansen in een echte competitie, een beetje zoals de OHL jongens bij ons, al vermoed ik
dat wij hier nu ook nog moeten voor betalen. Laat de amateurclubs nu eindelijk eens een volwassen reactie hebben !!!
Raul
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:47

Re: Beloften 1A in amateurreeksen

Bericht door Raul »

Ik ben ook niet meteen voorstander, maar ik vermoed dat de amateurclubs hopen dat dit toch weer wat meer toeschouwers lokt?
De voorgestelde compensatie van de TV-uren is wel vooral voor de lagere reeksen bedoeld, want bv. in onze reeks speelt maar een minderheid op zondag...
eSKaa
Berichten: 1393
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Re: Beloften 1A in amateurreeksen

Bericht door eSKaa »

In Nederland ook zeer veel tegenstand voor dit systeem, daar doen ze het al jaren. De laatste weken duiken langs de velden meer en meer spandoeken op met 'stop de beloften'.

Ik ben blij dat ik hier niet alleen sta met mijn mening. Dit is competitievervalsing. De ene week staan er enkele spelers in die.werken.aan hun terugkeer na blessure, de andere week is het een belangrijke match, en spelen ze met een halve eerste ploeg...

Neen, beloften buiten! De ploegen van de pro league krijgen er alweer een regeltje door in hun eigen voordeel.
eSKaa
Berichten: 1393
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Ziet onze competitie er straks zo uit?

Bericht door eSKaa »

Ziet onze competitie er straks zo uit? Tweedeklassers willen formule met drie poules van 8 ploegen
Niels Vleminckx 14 februari 2018 07u09

JUPILER PRO LEAGUE Op 21 februari praten de profclubs over de competitiehervorming. De tweedeklassers hebben hun voorstel klaar: een competitie die begint met drie poules van acht ploegen. De twaalf beste clubs spelen nadien om de landstitel, de twaalf andere spelen om de degradatie te ontwijken.
De indeling van de eerste fase, met acht teams in drie poules, zou ‘slanggewijs’ verdeeld worden. De kampioen van 1A zou in pot A belanden, de nummer twee in pot B, de nummer drie en vier in pot C, de nummer vijf in pot B, enzoverder. Na veertien wedstrijden wordt een nieuwe schifting gemaakt naar een 2x12-formule. De vier beste ploegen van elke poule spelen onderling een soort ‘play-off 1’ (waarin iedereen met 0 punten begint), met de titel en Europese tickets als inzet. De twaalf resterende ploegen betwisten onderling wie er degradeert naar het amateurvoetbal. De winnaar van die ‘play-off 2’ mag wel barragematchen spelen tegen de nummer vier van ‘play-off 1’ om het laatste Europese ticket af te dwingen. Het tv-geld zou veel gelijkmatiger verdeeld worden over alle 24 profclubs, terwijl er op dit moment vooral veel geld naar 1A vloeit. Het voorstel van de tweedeklassers is een middel om op termijn naar een competitie te gaan met 12 eersteklassers en 12 tweedeklassers.
Alleen is de vraag of het idee genoeg steun zal krijgen. Voor een competitiehervorming moet voorlopig nog een meerderheid van 80 procent gevonden worden. In de wetenschap dat de G5 plus Zulte Waregem elk drie stemmen hebben, de andere tien eersteklassers recht hebben op twee stemmen, en de clubs uit 1B overblijven met slechts één stem per ploeg, wordt dat niet evident. Zeker omdat Club Bruggevoorzitter Bart Verhaeghe de forcing voert voor een traditionele competitie met 20 of - liever nog - 18 clubs en daaronder het amateurvoetbal.

Bron: HLN.be
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3001
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: Ziet onze competitie er straks zo uit?

Bericht door Dabo »

eSKaa schreef:Ziet onze competitie er straks zo uit? Tweedeklassers willen formule met drie poules van 8 ploegen
Niels Vleminckx 14 februari 2018 07u09

JUPILER PRO LEAGUE Op 21 februari praten de profclubs over de competitiehervorming. De tweedeklassers hebben hun voorstel klaar: een competitie die begint met drie poules van acht ploegen. De twaalf beste clubs spelen nadien om de landstitel, de twaalf andere spelen om de degradatie te ontwijken.
De indeling van de eerste fase, met acht teams in drie poules, zou ‘slanggewijs’ verdeeld worden. De kampioen van 1A zou in pot A belanden, de nummer twee in pot B, de nummer drie en vier in pot C, de nummer vijf in pot B, enzoverder. Na veertien wedstrijden wordt een nieuwe schifting gemaakt naar een 2x12-formule. De vier beste ploegen van elke poule spelen onderling een soort ‘play-off 1’ (waarin iedereen met 0 punten begint), met de titel en Europese tickets als inzet. De twaalf resterende ploegen betwisten onderling wie er degradeert naar het amateurvoetbal. De winnaar van die ‘play-off 2’ mag wel barragematchen spelen tegen de nummer vier van ‘play-off 1’ om het laatste Europese ticket af te dwingen. Het tv-geld zou veel gelijkmatiger verdeeld worden over alle 24 profclubs, terwijl er op dit moment vooral veel geld naar 1A vloeit. Het voorstel van de tweedeklassers is een middel om op termijn naar een competitie te gaan met 12 eersteklassers en 12 tweedeklassers.
Alleen is de vraag of het idee genoeg steun zal krijgen. Voor een competitiehervorming moet voorlopig nog een meerderheid van 80 procent gevonden worden. In de wetenschap dat de G5 plus Zulte Waregem elk drie stemmen hebben, de andere tien eersteklassers recht hebben op twee stemmen, en de clubs uit 1B overblijven met slechts één stem per ploeg, wordt dat niet evident. Zeker omdat Club Bruggevoorzitter Bart Verhaeghe de forcing voert voor een traditionele competitie met 20 of - liever nog - 18 clubs en daaronder het amateurvoetbal.

Bron: HLN.be
Die Verhaeghe is nog zotter dan zot. Die zou nog wat meer profploegen in het amateurvoetbal willen steken. Het is nu al een reeks zonder gelijke middelen.
Raul
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:47

Re: Ziet onze competitie er straks zo uit?

Bericht door Raul »

awel, Dabo, da was nu ook mijn eerste gedacht...

Mogelijk zijn er nog profploegen teveel, maar dat zou hun probleem moeten zijn. Profploegen in een amateurreeks zou niet mogen.
Maar als ik mij niet vergis, is die splitsing nog niet 100 % gemaakt en valt onze reeks voorlopig nog onder een gemengd statuut...

Zou de amateurliga maximumvoorwaarden kunnen opleggen (in contrast met de minimale licentievoorwaarden voor het profvoetbal)? bv. maximaal spelersbudget (zwart geld zou er toch ongeveer uit moeten zijn...)

De kloof tussen amateur en prof wordt dan wel onoverbrugbaar, maar daar heb ik niet zo'n bezwaar tegen. Ik dacht nog even aan een overgangsmaatregel voor zakkers, maar die mogen er eigenlijk gewoon niet zijn. En de KBVB moet haar profcompetitie dan maar om de x jaren openstellen voor nieuwe kandidaturen...

Wa denkte? :ugeek:
eSKaa
Berichten: 1393
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Re: Ziet onze competitie er straks zo uit?

Bericht door eSKaa »

Dus eigenlijk hun eigen systeem tegen hen gebruiken. Profploegen die niet meer meekunnen gaan systematisch op de fles, en uiteindelijk blijft er net genoeg over voor 1 competitie met profs, en daaronder het amateurvoetbal...


Me like!
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3001
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: Ziet onze competitie er straks zo uit?

Bericht door Dabo »

Profcompetitie zo goed als afsluiten. Voor mij mag het. Maar dan een profcompetitie met alle ploegen die profploeg zijn, zodat ze de amateurreeks niet bezoedelen.

Misschien help een afgesloten profcompetitie ook nog vele supporters van de perceptie af, dat je uit het amateurvoetbal naar 1b zou moeten gaan. Wie weet?
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Beloften 1A in amateurreeksen

Bericht door DAVILA »

Pro League dicht bij akkoord over beloften in amateurliga

De Pro League staat dicht bij een akkoord over het aantreden van de beloftenploegen van eerste klasse in de amateurreeksen.
Concreet zouden de U21 ploegen van de eersteklassers verdeeld worden over de drie amateurklassen. Ze worden toegevoegd aan de huidige reeksen zodat geen van de huidige amateurclubs plaats moeten ruimen. De U21 ploegen komen niet in aanmerking voor promotie en degradatie.
De profclubs trokken gisteren ook het bedrag op dat wordt uitgekeerd aan clubs die het meeste speelminuten geven aan Belgen of spelers die opgeleid zijn in België. De top vijf op het einde van het seizoen mag 1 miljoen euro uit de pot van tv-gelden verdelen, volgend seizoen wordt dat 2 miljoen euro.

Bron: HNB 20 Maart

16 ploegen verspreid over de acht reeksen amateurvoetbal (1 eerste 3 tweede en 4 derde) zou dus betekenen twee in onze reeks, hopelijk zijn dat dan Brugge en Anderlecht, op de beloften van Moekroen of Cercle zit ik echt niet te wachten !
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Beloften 1A in amateurreeksen

Bericht door DAVILA »

En de amateurs spelen op zondag om 14h30 ? ;)
eSKaa
Berichten: 1393
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Re: Beloften 1A in amateurreeksen

Bericht door eSKaa »

Ik zit op geen enkel van die ploegen te wachten. Totaal overbodig dat die in onze reeksen komen meespelen. Niet opgaan of degraderen? Dan spelen ze beter onderling matchen he..
Alweer een maatregel van de Profliga dat hun goed uitkomt, en alle Amateurploegen benadeelt.

In Nederland doen ze dit al jaren, en daar is niemand er mee opgezet. Komt er daar nog eens bij dat die teams dikwijls op maandagavond en dergelijke spelen. Eens benieuwd hoelang het gaat duren
eer ze dat hier proberen in te voeren.
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Beloften 1A in amateurreeksen

Bericht door DAVILA »

Zo lang er geen echte splitsing komt prof/amateurvoetbal zullen de profploegen ons altijd blijven misbruiken.
Maandagavond voetbal ? Alle amateurploegen moeten dat gewoon weigeren zo simpel is dat !
Raul
Berichten: 150
Lid geworden op: 02 aug 2012, 08:47

Re: Beloften 1A in amateurreeksen

Bericht door Raul »

Het is duidelijk waarom de profclubs dit willen; waarmee maken ze de amateurclubs blij (niet zoals in onderstaand artikel met het verlaten van de matchen op zondag...)?
DAVILA
Berichten: 4110
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Beloften 1A in amateurreeksen

Bericht door DAVILA »

PROFCLUBS WILLEN BELOFTEN OOK IN 1B

Het huidig voorstel:
- alle profclubs treden met hun U21 verplicht aan in de amateurreeksen
- vier clubs gaan naar 1ste amateur, zes naar tweede, de rest naar derde

Nieuw idee: topbeloften in 1B
- maandag staat het debat hoog op de agenda van de Pro League. Op zaterdag 12 mei wordt er over gestemd in de Vlaamse Studiecommissie en op 14 mei nemen de amateurclubs de uitslag van die stemming mee naar de Nationale Reglementscommissie. Voor 30 Juni moet alles in kannen en kruiken zijn om vanaf het seizoen 2019-2020 van start te kunnen gaan.

Bron:HNB (verkort)

Ik vrees het ergste: met Club, Anderlecht, Standard, Gent zou ik nog kunnen leven, Beveren-Waas, Cercle Brugge en consoorten die met hun beloften naar ons komen: dat interesseert niemand, behalve die ploegen zelf !
Plaats reactie