ENQUÊTE 1STE AFDELING VV.

Alles over onze reeks
Dabo
Beheerder

ENQUÊTE 1STE AFDELING VV.

Bericht door Dabo »

AFTELLEN TOT DE COMPETITIESTART, ENQUÊTE 1STE AFDELING VV. Titelstrijd tussen de beste amateurclub van Vlaanderen en de meest gemediatiseerde, retourticketje voor Merelbeke

Volgens de trainers maakt Knokke het meeste kans op de titel in eerste afdeling. Maar dat wil niet zeggen dat de club van plan is te promoveren, mocht het zover komen.

Komend weekend is het zover. Dan starten ook de competities in de lagere reeksen. Vandaag blikken we vooruit op de vernieuwde eerste afdeling VV, zonder Waalse clubs. Wij legden ons oor te luister bij alle coaches uit de reeks. Het is koffiedik kijken wie nu echt wil promoveren naar de Challenger Pro League, maar feit is dat we zonder uitgesproken titelkandidaat voor de spannendste reeks in jaren staan.

Wie wordt er kampioen?

De voorbije jaren werd eerste nationale gedomineerd door profploegen: La Louvière, Lokeren-Temse, Patro Eisden, FC Luik, Francs Borains, FCV Dender, SK Deinze en ga zo maar door. “Het gaat echt het spannendste seizoen in jaren worden, met eindelijk allemaal redelijk aan elkaar gewaagde amateurclubs en wat beloftenteams”, zegt Ruben Vanraefelghem, goed voor tien jaar bij FC Knokke.

Alleen: wie schuif je dan naar voor als titelkandidaat? Knokke krijgt de meeste stemmen, zo blijkt. “Ja, daar verschiet ik nu eigenlijk wel een beetje van. Ik had echt verwacht dat Sporting Hasselt boven ons zou staan. Eigenlijk zullen al die nieuwe ploegen in de reeks een versterking zijn. Belisia Bilzen is een beetje een onbekende, al heb ik er toch wel mooie dingen van gezien, en ook Lyra-Lierse gaat verrassen. Onze ambitie is opnieuw de beste amateurclub van Vlaanderen te worden, net als vorig seizoen.”

Maar of de club ook wil promoveren naar het profvoetbal, is nog maar de vraag. In 2018 stond FC Knokke bovenaan op het einde van het seizoen, maar vroeg het geen licentie aan. Te hoge eisen voor profvoetbal, klonk het toen. “En eigenlijk zijn we nog niet van mening veranderd”, klinkt het bij COO David Simons. “We hebben op dit moment nog geen plannetje klaarliggen met oog op promotie. Top vijf moet weer de gezonde ambitie worden.”

Welke ploegen draaien er nog mee bovenin?

Er is geen eindronde in eerste afdeling, maar welke ploegen zullen mee bovenin de plak zwaaien, naast Knokke dus? De andere coaches zien promovendus Sporting Hasselt daar wel toe in staat. Met enkele zeer mooie transfers als Livio Milts (Dessel Sport), Terry Osei-Berkoe (Dessel Sport) en Mehdi Bounou (Patro Eisden) mag Hasselt dromen van meer, ook al wordt dat door de top van de club tegengesproken. Dit wordt het overgangsjaar, promotie moet nu nog niet.

“Klopt, al hoor ik het woord ‘overgangsjaar’ niet zo graag”, zegt coach Frédéric Frans. “We gaan er alles aan doen om zo veel mogelijk te winnen, maar er is niet de druk dat we dit seizoen moeten promoveren. We hebben een mooie kern samengesteld – ik mag echt mijn beide pollen kussen dat we zo’n kwaliteitsvolle groep hebben -, maar we mogen geen stappen overslaan als we op lange termijn succesvol willen blijven.”

“Onze beste transfer dit jaar is training.” Nee, ook Hasselt-coach Frédéric Frans is niet vies van de clichés.

In de Spor zei Frans dat “de beste transfer onze training is”, ondanks de grote namen die nu voor Hasselt uitkomen. “Klopt helemaal. Los van het talent dat we nu hebben binnengehaald, moeten we blijven trainen op ons systeem om in de toekomst successen te boeken.”

Welke ploegen degraderen?

In principe degraderen er twee ploegen uit eerste afdeling. “Het is ergens wel normaal dat wij naar voren geschoven worden als dé degradatiekandidaat”, klinkt het bij David Verhelst, coach bij promovendus KFC Merelbeke. “We zijn een nieuwkomer en niet iedereen gaat weten wat we in petto hebben. Al gaan we onze huid echt duur verkopen.”

Wat heeft Merelbeke dan zoal in petto? “Wel, zowel verdedigend als in de aanval (Nico Binst, Malik De Drie) hebben we wel wat weelde. Er is dus veel concurrentie, wat de jongens scherp houdt. We mikken op een plekje in de middenmoot, en met deze jongens moet dat lukken.”

Wie wordt er topscorer?

Volgens de coaches krijgen we voor de titel van topscorer een duel tussen Jordy Peffer (Lyra-Lierse), die vorig seizoen topscorer werd in tweede afdeling VV B, en Nicolas Orye (Sporting Hasselt). Met een lichte voorkeur voor die laatste. “Verrassend, want ik heb toch nog niet de grote uitschieters laten zien vorig seizoen”, zegt Orye. “Ik hoop de komende maanden wel een ander, hoger niveau te halen.”

Went het intussen dat er constant camera’s in zijn gezicht staan voor de Spor? In de eerste aflevering van het nieuwe seizoen horen we een discussie tussen coach Frans en Orye over zijn gewicht en vorig seizoen konden we ook zijn contractonderhandelingen al vanop de eerste rij meemaken. “Voor mij is dat allemaal geen probleem. Ik ben er ondertussen al wat aan gewend geraakt. En die camera’s zijn er zeker ook niet elke training.”

Nicolas Orye is dan misschien nog niet helemaal fit, de meeste trainers tippen hem wel als topschutter.

Staat de match tegen ex-club SK Heist al in zijn agenda? “Zeker, het gaat echt leuk worden om tegen mijn vrienden te spelen”, besluit Orye. “Al gaat het moeilijk worden om mijn doelpuntenteller omhoog te krijgen, want Fré (Van Aerschot, doelman van Heist, red.) kent volgens mij al mijn trucjes.”

Bron: HNB
Plaats reactie