KSK opende het seizoen met een nederlaag, maar in de vier daaropvolgende matchen werd er niet meer verloren. Het gevolg is dat de ploeg opklom naar de vierde plaats in tweede afdeling. Athan Devolder (25) is nieuw in het team. De aanvaller lijkt zich heel vlot aan te passen. In alle matchen startte hij. Athan Devolder of het verhaal van een avonturier.
Als Athan Devolder even vlot scoort als hij praat, zit het goed. “Het is Athan. Zonder ‘n’ (lacht). Honderden keren heb ik dat al tegen mensen moeten zeggen. Mijn naam is afkomstig van mijn Nigeriaanse opa die Athanasius heette. Ik zou dus zeggen dat het een Nigeriaanse naam is. Toen ik in Cyprus speelde, was men er daar rotsvast van overtuigd dat het een Griekse naam is. Hier denkt men dat het een Vlaamse Nathan zonder ‘n’ is.”
Globetrotter
Als kind kreeg Athan Devolder zijn opleiding in het Antwerpse. “Alles begon bij het plaatselijke Edegem. Nadien kwam ik voor de jeugdploegen uit van Lierse, Beerschot, KV Mechelen en opnieuw Beerschot. Daar bleef ik tot de beloften. De droom om prof te worden bleef sluimeren. Ik maakte een filmpje met actiebeelden van mezelf en zette dat online. Het werd opgepikt door een agent. Zo belandde ik in Cyprus. Eerst in Nicosia, nadien bij Paralimni. Het was een fijne periode. In mijn tweede seizoen had ik een eigen appartement dicht bij de zee. We trainden twee keer per dag en het was vaak afzien. Toch sluimerde er steeds een vakantiegevoel. In mijn tweede jaar raakte ik geblesseerd. Een complexe pubalgie. De Cypriotische kinesisten wisten er niet goed raad mee. In Duitsland hoopte ik op een betere medische begeleiding. Het gevolg was dat ik bij Abtswind weinig aan spelen toekwam. Vorig seizoen kon ik mijn carrière bij Berchem een nieuwe start geven. Heist haalde me daar weg.”
Vlotte aanpassing
Athan Devolder verloor de eerste competitiematch met Heist op Londerzeel. “Die 1-0-nederlaag heeft ons misschien terug met beide voeten op de grond gebracht. Nadien wonnen we drie keer en speelden we enkel nog gelijk in de derby op Nijlen. Ons spel is al goed, al is het nog bij momenten. Dit Heist kan de komende maanden enkel maar blijven groeien.”
Bron: HLN