KSK Heist van tiende naar derde plaats: “We leefden in de schaduw, maar waren eerder al goed bezig”
Een slechte ouverture betekent niet dat de regisseur een slecht toneelstuk brengt. KSK Heist opende het kampioenschap met een teleurstellende vier op negen en moest even zelfs vrede nemen met een tiende plaats in tweede afdeling B. Een sterke reeks zorgde ervoor dat de ploeg momenteel opklom naar de derde plaats. Waar komt die knappe remonte vandaan?
Is het lelijke eendje een mooie zwaan geworden? Trainer Yves Van Borm kan wel lachen met de opmerking, maar probeert ze meteen correct te kaderen.
“Ik zal niet ontkennen dat het momenteel veel beter gaat dan in de eerste weken van de competitie. Toch geven de cijfers een vertekend beeld. Iedereen keek op naar het succes van leider SK Londerzeel. Hun twaalf op twaalf was ongezien en ik feliciteer hen daarvoor. Daardoor leek het alsof we slecht presteerden, er was immers snel een behoorlijke kloof. We leefden in de schaduw, maar waren eerder al goed bezig. Dat lelijke eendje is dus wat straf uitgedrukt.”
Verschilpunt
De cijfers tonen inderdaad aan dat Heist aan een opmars bezig is. Recent pakte de ploeg uit met een twaalf op twaalf. Er is echter meer: in de laatste vier matchen kan Heist een positief doelsaldo van 18-3 voorleggen.
Yves Van Borm knikt instemmend. “Ik denk dat daar het grote verschil ligt. In die eerste competitieweken verloren we drie keer met 1-0: er was een scoringsprobleem. Dat hebben we de laatste weken helemaal kunnen oplossen. Uiteraard gebeurt dat collectief, maar ik merk dat iemand als Owusu openbloeit. Die jongen komt van ver (blessure, red.), maar scoort nu in bijna iedere match.”
Termien
Zaterdag neemt Heist het in eigen huis op tegen Termien. Yves Van Borm blikt vooruit. “Voor mij is dit een regelrechte topaffiche. De tegenstander heeft even een minder moment gehad, maar behoort om meerdere redenen tot de top drie in de reeks (Termien staat momenteel zesde, red.). Ze combineren voetballend vermogen met fysieke kracht en maturiteit. Het komt er voor ons op aan om in de juiste flow te blijven. De hele groep moet mee in het verhaal. Momenteel is iedereen present. Dat betekent dat ik spelers op dit moment moet ontgoochelen.”
Bron: HLN