10 jaar amateurvoetbal

alle overige voetbalweetjes.
Plaats reactie
eSKaa

10 jaar amateurvoetbal

Bericht door eSKaa »

10 jaar geleden, in 2016, speelden we onze laatste wedstrijden in 2e Klasse. Het seizoen 2016/17 werd begonnen met een scheiding profvoetbal / amateurvoetbal.

Behalve financieel gezond zijn, (what's in a name), zijn vooral de voorwaarden betreffende infrastructuur een doorslaggevende factor geweest waarom vele 'top-amateurploegen' zich niet waagden aan dat avontuur.
De belangrijkste:
Stadion met min. 4000 plaatsen, waarvan 1500 overdekt
Lichtsterkte van gemiddeld 800 lux
Voldoende faciliteiten voor media, degelijke scheiding supportersgroepen,...

Ons probleem ligt hem blijkbaar vooral in de overdekte plaatsen, en de lichtsterkte dan? Want ook al is de capaciteit van het Sportcentrum op Wikipedia 7000 plaatsen, laten we serieus zijn en er wat af doen, en op 5000 afklokken.
Qua lichtsterkte dacht ik eigenlijk dat we wel aan die 800 kwamen. Of was die nog eens opgetrokken?

Ik heb voor deze periode van 10 jaar de toeschouwersaantallen bekeken voor 1B.
Periode 2016-2022 (8 teams, coronaseizoen 20/21 niet meegerekend): 2793 fans gem
22-23 (12 teams): 1470 fans gem
23-25 (16 teams): 1932 fans gem

Het toevoegen van 'kleinere' en 'U23' teams trekt het gemiddelde vanaf 2022 wel naar beneden.
Toch lijkt het er op dat 'de vergeetput van 2e klasse' zoals het vroeger genoemd werd, nog steeds als dusdanig bestaat. Helaas werd 1e nationale (of 1e amateur, zoals sommigen het noemen) een 2e vergeetput, waar geen echte prijs te rapen valt op het einde van het seizoen.

Laten we hopen dat er in de toekomst terug een systeem komt waarbij je als ploeg kan promoveren op basis van sportieve prestaties. En zo kan profiteren van hogere bezoekersaantallen, en interessantere affiches (Lierse bv) zonder daarbij zotte kosten te moeten doen voor 3 matchen op een jaar die meer dan 1000 man trekken.

Geen idee wat onze huidige toeschouwersaantallen zijn, maar zelfs met ons goed voetbal lijkt het dat we hoogstens voor 500 man spelen. Als iemand cijfers heeft van dit (of de voorbije seizoenen, shoot).

Ik hoop dat de afvlakking van strenge 1B regels, in de toekomst wordt doorgetrokken, waardoor er een échte competitie ontstaat in 1e nationale.
Ik zou ook gewoon teruggaan naar de oude benamingen: 1e Klasse, 2e, 3e,...

Maar eerst: uit 4e weggeraken, alle, uit 2e nationale, ge weet wel 😉
DAVILA

Re: 10 jaar amateurvoetbal

Bericht door DAVILA »

Mooie terugblik, helaas niet zo brmoedigend naar de toekomst toe.
Wat de toeschouwers aantallen betreft verwijs ik naar het club bestuur.
Enkel zij beschikken over de correcte cijfers wat abonnementen, losse ticket verkoop, genodigden aangaat.
Als de club hierover niet communiceert zal dat wel zijn gegronde redenen hebben.
De omschakeling naar zaterdagavond voetbal zal wel een factor zijn in de krimpende supporters aantallen.
Het verbaasd mij dat die omschakeling nagenoeg geruisloos verliep.
De revolutionaire omzwaai naar zomer voetbal is een hardere noot om te kraken.
De dooddoener ‘voetbal is een wintersport’ werd deze winter ontkracht: van zodra het nog maar een beetje winterde liep het spaak…

Enfin, wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.
Tijden veranderen enkel de conservatieve burcht voetbal ziet dat niet in…
Dabo
Beheerder

Bericht door Dabo »

DAVILA schreef: 18 feb 2026, 09:43 Mooie terugblik, helaas niet zo brmoedigend naar de toekomst toe.
Wat de toeschouwers aantallen betreft verwijs ik naar het club bestuur.
Enkel zij beschikken over de correcte cijfers wat abonnementen, losse ticket verkoop, genodigden aangaat.
Als de club hierover niet communiceert zal dat wel zijn gegronde redenen hebben.
De omschakeling naar zaterdagavond voetbal zal wel een factor zijn in de krimpende supporters aantallen.
De dooddoener ‘voetbal is een wintersport’ werd deze winter ontkracht: van zodra het nog maar een beetje winterde liep het spaak…

Enfin, wat baten kaars en bril als de uil niet zien wil.
Tijden veranderen enkel de conservatieve burcht voetbal ziet dat niet in…
Geloof er niks van. Op zondag zou je zeker niet meer volk zien. De tijd dat er alleen voetbal en koers was is al lang door. Zondag familiedag zij ooit iemand tegen mij, dan heb ik geen tijd om naar de voetbal te komen zien.
Omdat een grote meerderheid dit prima vond.
Al eens aan gedacht dat het leven er in de zomermaanden heel anders uit zie?. Organiseer maar is een match in de zomer. Je moet overal puzzelen en schrapen om helpers te vinden. Je beseft toch dat je in de zomer altijd maar over 80% van je publiek kan beschikken. 20% is op reis. Nog minder volk dan?

Bekijk het grotere plaatje. Niert wat voor een individu beter uit komt.
Johan Gazon

Bericht door Johan Gazon »

Helemaal akkoord met Davila !

Ik denk dat als we het voetbal van KSK Heist op schuiven naar zondag 15u., dan gaan we meer publiek aantrekken.
Voor de seniors onder ons: aangenamer om te kijken en minder gevaarlijke verplaatsingen !
Voor de jongeren onder ons: die gaan liever zaterdagavond een stapje doen in het uitgaansleven en hebben niets te doen zondagnamiddag !

Dat het bestuur dit eens bespreekt en goed nadenkt !
DAVILA

Bericht door DAVILA »

De grote meerderheid die voor zaterdagavond kiest is blijkbaar toch niet zo groot als ik de aantallen supporters zie…
Ik las ergens na de match op Hades ‘ aanwezigen 200 ‘
Ik vind het jammer dat zelfs de denkoefening geen kans krijgt.
I rest my case
Plaats reactie