Nieuwe regel voor doelmannen die tijdrekken roept vragen op

alle overige voetbalweetjes.
Dabo
Beheerder

Nieuwe regel voor doelmannen die tijdrekken roept vragen op

Bericht door Dabo »

Nieuwe regel voor doelmannen die tijdrekken roept vragen op: van ‘interpretatie is gevaarlijk’ tot ‘wat als de keeper kapitein’ is

Op het voorbije WK voerde de FIFA enkele nieuwe regels in om het tijdrekken in te dijken. Deze week liet de voetbalbond in een bericht weten dat er ook voor de doelmannen nieuwe richtlijnen bijkomen die gevolgen kunnen hebben voor ploegmakkers of de kapitein. We gingen te rade bij doelman Mats Sterkens (Lyra-Lierse), kapitein Wout Kerckhofs (Racing Mechelen) en trainer Yves Van Borm (Heist).

Indien keepers tijd winnen, zou de trainer binnen tien seconden een speler moeten aanduiden die één minuut naar de kant moet. Gebeurt dat niet, dan wordt de kapitein één minuut het slachtoffer. Een keeper kan je immers moeilijk zelf één minuut van het veld verbannen. Voetbal Vlaanderen stemde ermee in om de nieuwe regel onmiddellijk over te nemen. Dat betekent dat ze ook in amateurcompetities toegepast zullen worden. Er bestaat begrip voor de problematiek, maar tevens blijven er onbeantwoorde vragen en bedenkingen.

De keeper: Mats Sterkens

“Het is nieuw voor mij, ik zal dus andere manieren moeten zoeken om tijd te winnen (lacht). We kunnen niet ontkennen dat doelmannen soms bewust tijdrekken. Vorig jaar had ik op die manier een belangrijk aandeel in onze zege tegen Hasselt. Ik heb er alle begrip voor dat men het tijdrekken zonder aanleiding probeert te bannen.”

“Toch vind ik het dubbel. Wat zal er gebeuren in een één-tegen-éénsituatie, waarbij de keeper zich “smijt” en de spits hem raakt? De scheidsrechter trekt geen geel voor de aanvaller. Ik zou dan twee keer benadeeld worden, want een ploegmaat zou dan ook nog eens in mijn plaats één minuut naar de kant moeten. Het is ook niet altijd duidelijk wat misbruik en tijdverlies inhoudt. Hopelijk wint het gezond verstand en zal het recht zo zegevieren.”

De kapitein: Wout Kerckhofs

“Ik hoop dat ik als kapitein niet te veel naar de kant zal moeten (lacht). Alle gekheid op een stokje, ik denk dat de realiteit wel zal meevallen. Hoe vaak kom je in onze reeks zo’n situatie tegen waarbij een doelman nodeloos op de grond blijft liggen? Eén keer per seizoen? Twee keer? Natuurlijk zou ik het niet fijn vinden als ik naar de kant moet omdat de trainer niet binnen tien seconden een speler heeft aangeduid. Hopelijk kan de trainer snel tellen (lacht). Ik neem aan dat er wel afspraken over gemaakt zullen worden en de ploegmakkers attent zullen reageren. Als er tijd wordt gewonnen, betekent dit dat een nipte voorsprong verdedigd moet worden. Ik ben een centrale verdediger. Het lijkt me logisch om in die omstandigheden een aanvaller even naar de kant te halen, al zullen die dat niet graag horen natuurlijk. Wat doe je trouwens, als je doelman zelf ook kapitein is? De veldaanvoerder? Ingewikkeld.”

De trainer: Yves Van Borm

“Wat mij betreft is het een beetje een absurde regel. Ik heb er begrip voor dat men het tijdrekken wil vermijden, maar moet je daarom een onschuldig slachtoffer beteugelen? Wat is veinzen en wat is niet veinzen? Dat is interpretatie en interpretatie is gevaarlijk. Op het WK had je een leger aan VAR-mensen die alles in de gaten moesten houden. Wie gaat die minuut op een provinciaal terrein bijhouden? Wat als er in die minuut een strafschop valt? Je moet het de refs gemakkelijk maken, maar er komen steeds regels bij. Een speler die op provinciaal niveau tijd wil winnen, trapt de bal zo hard mogelijk buiten, liefst tussen de koeien. Hij wint gemakkelijk één minuut en dat mag probleemloos.”

“Als je het probleem echt wil oplossen, moet je met drastische oplossingen komen. Misschien moet je dan de tegenstander een doelpunt toekennen. De interpretatie van de handsbal zorgt nu bijvoorbeeld voor frustratie. Als je elk handspel hoe dan ook bestraft met een penalty, is er geen discussie meer. Misschien zullen spelers bewust de bal naar een hand trappen. Ze doen maar. Misschien zullen er vijf strafschoppen in een wedstrijd vallen. Wat is het probleem? Mensen willen toch doelpunten zien.”

“Wellicht zal er de eerste weken scherp naar de nieuwe regel gekeken worden, nadien zal het gezond verstand het halen en zal alles verwateren tot normale proporties.”

Mededeling van voetbalbond

De afdeling Professionele Scheidsrechters is verheugd aan te kondigen dat België vanaf dit seizoen deelneemt aan een proefperiode om een scheidsrechtersregel met betrekking tot geblesseerde doelmannen in te voeren.

Vanaf nu heeft de coach van een team tien seconden de tijd om een veldspeler aan te wijzen die één minuut de plaats van de doelman inneemt als de doelman geblesseerd raakt. Als deze termijn van tien seconden niet wordt gehaald, moet de aanvoerder (of de veldaanvoerder als de doelman de aanvoerder is) automatisch één minuut het veld verlaten. De scheidsrechtersafdeling heeft de Pro League en de regionale bonden, de FFA en Voetbal Vlaanderen, voorgesteld deze regel onmiddellijk in te voeren, en alle drie de voetbalorganisaties hebben hiermee ingestemd.

De afdeling Professionele Scheidsrechterszaken heeft de Pro League en de regionale federaties, de FFA en Voetbal Vlaanderen, voorgesteld om deze nieuwe regel onmiddellijk in te voeren, en alle drie de voetbalbonden hebben hiermee ingestemd. Deze nieuwe regel zal van toepassing zijn op alle professionele en amateurcompetities in België en zal de onduidelijkheid rond dergelijke situaties wegnemen, die tot misbruik en tijdverlies zouden kunnen leiden. België is een van de eerste landen die deelneemt aan deze grootschalige proef, geïnitieerd door de IFAB (International Football Association Board).

Bron: HLN
Plaats reactie