de titelstrijd en de harde realiteit van eerste afdeling

Alles over onze reeks
Dabo
Beheerder

de titelstrijd en de harde realiteit van eerste afdeling

Bericht door Dabo »

Lorenzo Staelens en Eric Van Meir, dit seizoen onze analisten, over de titelstrijd en de harde realiteit van eerste afdeling: “Zonder investeringen kun je eigenlijk niet meespelen bovenaan”

Wie wordt de opvolger van Sporting Hasselt? En hoe overleeft een club in eerste afdeling zonder groot budget? Insiders Lorenzo Staelens, wiens zoon Alessio bij Mandel United speelt, en Eric Van Meir, sportief adviseur bij Lyra-Lierse, analyseren dit seizoen na elk weekend het reilen en zeilen in eerste afdeling. Een week voor de seizoenstart blikken beide ex-Rode Duivels alvast vooruit op de hoogste amateurreeks. “Ik zie twee kandidaten voor de titel en daarachter een peloton van zo’n zeven clubs.”

SK Roeselare en FC Knokke waren vorig seizoen de grootste concurrenten van kampioen Sporting Hasselt. Zijn zij dit jaar de gedoodverfde titelkandidaten, heren?

Eric Van Meir: “Ik denk dat Knokke zeker een grote favoriet is. Maar voor mij is Roeselare misschien een nóg grotere kandidaat vanwege hun straffe transfers, zoals Arne Cassaert bijvoorbeeld. Bij Knokke is het trouwens ook nog afwachten of de club een proflicentie gaat aanvragen en bemachtigen.”

Staelens: “Roeselare is een ploeg die inderdaad ieder jaar aan de top speelt. Met Stan Braem van Knokke hebben ze daar nog iemand extra gehaald met veel scorend vermogen. Want je kan wel terugvallen op een goede basisstructuur, maar je moet uiteindelijk toch iemand hebben die het kan afmaken.”

Achter Roeselare en Knokke lijkt het een stuk moeilijker te voorspellen. Verwachten jullie opnieuw een grote middenmoot?

Van Meir: “Dat hangt wat af van seizoen tot seizoen. Maar achter die twee zit een peloton van ongeveer zo’n zeven ploegen die er al langer zitten. Daar reken ik ook Lyra-Lierse bij. En dan heb je nog Jong Cercle en OH Leuven U23, die het vorig jaar moeilijk hadden maar andere ploegen ook wel pijn kunnen doen.”

Staelens: “Er zijn nog goede ploegen, uiteraard. THES Sport vind ik zo’n ploeg die er elk jaar staat. Maar het is op dit moment nog moeilijk in te schatten welke ploegen bovenin gaan meedraaien. Na een match of vijf gaan we een bepaalde indicatie krijgen van waar het naartoe gaat.”

Van Meir: “Ik vind Heist ook wel een ploeg om in de gaten te houden. Die hebben lang in eerste afdeling gespeeld en hebben met Yves Van Borm ook een coach die het klappen van de zweep kent.”

De strafste transfer deze zomer kwam misschien wel van KSK Heist, dat Obbi Oulare binnenhaalde. Hoe schatten jullie hem in?

Staelens: “Ja, dat is inderdaad een grote naam. Maar die heeft twee jaar niet meer gespeeld, dat kan toch een risico zijn. Als hij wordt betaald op basis van prestaties (wat het geval zou zijn, red.), kan je er weinig mee misdoen. Als hij presteert, heb je er veel plezier van; als hij niet presteert, heb je er ook geen last van.”

Van Meir: “Als hij fit blijft, kan hij zeker zijn waarde hebben op dit niveau. Dat is volgens mij ook de reden waarom hij in het amateurvoetbal verzeild is geraakt. Bij een profploeg moet je toch al fitter zijn.”

Beelden 1ste afdeling komend seizoen exclusief bij ons te bekijken

Nieuwsblad, Gazet van Antwerpen en het Belang van Limburg slaan komen seizoen de handen in elkaar met Voetbal Vlaanderen. Alle hoogtepunten, samenvattingen, doelpunten en meest besproken fases uit eerste afdeling zijn voortaan bij ons te vinden. Vanaf maandag 31 augustus exclusief op al onze kanalen.

Is het voor de gemiddelde club in eerste afdeling financieel wel haalbaar om hogerop mee te spelen?

Van Meir: “Dat is waarom veel ploegen in onze reeks geen licentie aanvragen. Dat kan echt de doodsteek zijn als je er niet klaar voor bent, vooral financieel dan. Als profclub moet je een deel profspelers hebben, terwijl het merendeel van de spelers in eerste afdeling nog werkt naast het voetbal. Als die regels niet versoepelen, blijft dat voor veel clubs een probleem.”

Staelens: “Eerlijk gezegd zou ik liever enkele zaken een beetje teruggeschroefd zien worden. Het stadion is bijvoorbeeld ook belangrijk, met een aparte ingang voor bezoekers, enzovoort. Voor een club als Roeselare zal dat geen probleem zijn, maar als Mandel nu wil promoveren, moet het daar veel geld in investeren. Het is maar de vraag of je dat ervoor over hebt.”

Sporting Hasselt was misschien een uitzondering, maar denken jullie dat andere amateurclubs in de Challenger Pro League kunnen meedraaien?

Van Meir: “Hasselt heeft het vorig seizoen eigenlijk onnodig spannend gemaakt. Met die kwaliteit zou het met vijftien punten voorsprong kampioen moeten zijn gespeeld. Ze hebben nu veel ervaring in de ploeg, maar dan nog is die stap naar 1B groot. Daar zit je met ploegen die een groter budget hebben, zoals Beerschot of Patro Eisden. De clubs in eerste afdeling zitten wat op hun limiet en zonder investeringen kan je eigenlijk niet meespelen bovenaan.”

Staelens: “In die zin is eerste afdeling een moeilijke reeks om een stap hoger te zetten. Als je een licentie kan bemachtigen, moet je ook nog kijken of er budget is om de ploeg te versterken. Want er is echt nog wel een niveauverschil met de Challenger Pro League.”

Het is intussen twee jaar geleden dat de Vlaamse en Waalse clubs gescheiden werden. Is dat achteraf gezien een goede beslissing gebleken?

Staelens: “Het scheelt alleszins voor de verplaatsingen, al valt dat tegelijk ook wel mee. Als je nu naar Mandel kijkt, die moeten nog steeds verre verplaatsingen maken naar bijvoorbeeld THES Sport. Maar het is al een voordeel dat je iets meer lokaal speelt.”

Van Meir: “Ik denk dat het qua niveau wat op hetzelfde neerkomt. Maar voor de spelers en medewerkers in onze reeks, die vaak nog werken, zijn de wat kortere verplaatsingen wel beter. Het lijkt me logisch dat de profclubs zulke verplaatsingen wel maken.”

Staelens: “Maar misschien zou het een tof idee zijn om op het einde van het seizoen een nationale competitie te doen, zodat je kan zeggen wie de beste amateurploeg is. Dan wordt het wel duidelijk of de Vlaamse ploegen sterker zijn dan de Waalse.”

“De stap naar 1B kan voor clubs echt de doodsteek zijn als ze er niet klaar voor zijn, vooral financieel dan. Als die regels niet versoepelen, blijft dat een probleem”

Met twee belofte-ploegen en veel talentvolle spelers is eerste afdeling een mooie springplank. Hoe interessant is dat voor jonge spelers?

Staelens: “Er zijn wel een aantal interessante namen bijgekomen uit de jeugdopleidingen van Club Brugge en AA Gent, bijvoorbeeld. Die zetten dan misschien een stapje terug, maar kunnen zich ook bewijzen. Ik kom af en toe heel goeie spelers tegen, van wie je dan denkt: allez, het is toch ongelooflijk dat die gast nog steeds in deze reeks zit.”

Van Meir: “Die belofte-ploegen hebben veel jong talent en kunnen het de traditionele ploegen moeilijk maken. Bij OH Leuven U23 zijn er veel spelers die afzakken van de A-ploeg, maar bij Jong Cercle is dat minder. Die hebben echt wel een kern die ze beschermen, zonder veel transfers met de eerste ploeg.”

Tot slot: wat verwachten jullie van Lyra-Lierse en Mandel United, de clubs die jullie op de voet volgen?

Van Meir: “De uitschakeling in de Beker van België (1-2 tegen Wellen, red.) kwam heel onverwacht voor ons. We hebben niet slecht gespeeld, maar er zijn toch punten die beter konden. Als je dan in de 95ste minuut zo’n koude douche krijgt, komt dat wel zwaar aan. Achterin missen we op dit moment ook wel wat ervaring met het uitvallen van aanvoerder Koen Weuts en Maxim Nys en Maxim Volant die al langer out waren. Aanvallend zit het wel goed, dus het is nog wat zoeken naar het evenwicht.”

Staelens: “Ik heb Mandel in de voorbereiding met 7-0 zien winnen tegen derdenationaler Stade Borgworm, maar het is nog moeilijk in te schatten. Bovendien hebben ze een zware start, met op speeldagen twee en drie een thuismatch tegen Lyra-Lierse en een verplaatsing naar Roeselare. Het zou dus goed zijn om de openingsmatch bij promovendus Harelbeke meteen te winnen.”

Bron: GVA
Plaats reactie