Bron: GVA
--------------------------
OEFENDUEL TEGEN KV MECHELEN ROEPT BIJ COR GILLIS VAN SK HEIST MINDER GOEDE HERINNERINGEN OP
‘De juiste keuzes maken’
SK Heist hervat vandaag (19.30 uur) in eigen stadion de oefencampagne met een wedstrijd tegen KV Mechelen. Bij de nieuwe verdediger Cor Gillis roept dat duel geen goede herinneringen op. Hij kreeg in Mechelen nooit een kans.
Niet alleen de voormalige topschutter van eerste klasse Jaime Ruiz is voor SK Heist een toptransfer. Dat kan ook gezegd worden van Cor Gillis, een centrale verdediger van 25 uit Asse. Hij was jeugdinternational van de U15 tot de U20.
‘Ik was zelfs aanvoerder’, vertelt hij. ‘Met Axel Witsel en Toby Alderweireld vormde ik er een vaste driehoek. Vooral met Axel heb ik nog geregeld contact’, vertelt de bij Anderlecht gevormde voetballer. Zelf werd Gillis ook profvoetballer, maar hij scheerde minder hoge toppen dan zijn toenmalige teamgenoten.
‘Bij de uitbouw van een voetballoopbaan komt veel kijken’, realiseert hij zich. ‘Eerlijk gezegd, ik had er zelf ook veel meer van verwacht. Maar je moet geluk kennen en de goeie keuzes maken. En je moet vooral ook kansen krijgen.’
Daar liep het bij de Brusselaar, die in 2007 bij Anderlecht tot de A-kern doordrong en toen zelfs onder Ariël Jacobs in een Europees duel met Bayern München mocht opdraven, fout. Te beginnen bij KV Mechelen, de tegenstander van vanavond.
‘Ik werd in januari 2009 door Fi Vanhoof aangezocht om naar Mechelen te komen, waar toen Ivens en Van Hoevelen geblesseerd geraakten. Peter Maes had echter een andere oplossing voor ogen en ik werd uitgeleend aan Tubize.’
Cis Bosschaerts
Cor Gillis bleef er twee seizoenen, stapte dan over naar Dender en vertrok vervolgens met steile ambities naar MVV Maastricht.
‘Een knieblessure strooide er aanvankelijk roet in het eten, maar toch speelde ik er meer dan twintig matchen. Even genoot ik de interesse van Cercle Brugge, maar toen die overgang niet doorging, belandde ik weer bij Dender.’
Wie al die tijd de kwaliteiten van Cor Gillis niet waren ontgaan, was de Heistse trainer Cis Bosschaerts.
‘Hij wilde mij absoluut. Dat speelde mee in mijn beslissing. Ik krijg in Heist de kans weer een stapje hoger te voetballen. Die kans wil ik grijpen om me zo weer in de gunst te spelen van een eersteklasser. Ik geef mijn ambities niet op.’
Ook bij Heist behoudt Gillis zijn profstatuut. ‘Toch ga ik iets zoeken om mijn dagen te vullen nu ik alleen 's avonds moet trainen’, klinkt het tot slot.
Bron: http://www.sportwereld.be