CO-23: 12000 FANS ZIEN ANTWERP 15 OP 15 PAKKEN
2016-01-31 11:30
De aanloop naar de wedstrijd tegen Heist verliep behoorlijk rimpelloos. De Antwerpfans zagen de concurrentie punten verspelen op vrijdag, wat de goesting in zaterdagavond nog groter maakte. Coach Gevaert moest wel Cédric Fauré missen, die geelgeschorst was. Zo kwam Cornet in de ploeg, en was Davigny nieuw op de bank. De rest van de namen was identiek aan vorige week. Grote smet op de voorbereiding was echter het overlijden van clubicoon Wim Coremans. De legendarische doelman stierf woensdag, wat niemand binnen de club onberoerd liet. Een ijzingwekkende minuut stilte was het ultieme eerbetoon voor onze ‘Zwarte Panter’.
Bij Heist was het gevaar gekend: een fysiek degelijke ploeg die verrassend uit de hoek kan komen. Belangrijkste pionnen waren ‘good old’ Bart Webers en Youssef Boulaouali, die samen voor het gros van de 13 goals hadden gezorgd in de laatste vier matchen. De Zwanen stonden dan wel onderin de Proximus League, maar boekten recent nog een 7/9. Een makkie zou het zeker niet worden! Temeer omdat de regen met bakken uit de lucht was komen vallen, wat het veld heel wat zwaarder maakte.
Maar Antwerp toonde zich ook in deze omstandigheden al snel meester. De allereerste aanval werd door Cornet binnengeschoten, maar niet zonder hands te hebben begaan toen hij de bal recupereerde. Het feestje ging niet door. In de eerste 10 minuten dwong Antwerp enkele halve kansjes af. Dequevy en Dufer met afgeweken doelpogingen, en Hairemans kreeg zijn hoekschoppen nét niet dreigend genoeg. Aan de overzijde moesten de Reds één keer een hoekschop toestaan, en kreeg Jules Van Cleemput ook eens een kans om te schieten. Vanuit een scherpe hoek miste hij het doel volledig.
Dequevy knalde een volley ver over de goal, terwijl een volgende aanval strandde op de voet van Van Den Bergh. Wanneer Limbombé zijn flank oprolde en voorzette, leek Dom de openingstreffer aan de voet te hebben. Onze rechtsback stormde de ruimte in om de bal binnen te knallen, maar Nshole stak er nog net een voetje voor, waardoor het leer op de paal uiteenspatte!
Heist kwam dan toch even opzetten, al was het eerder toevallig. Een zeer verrassend voorzetschot vanop rechts nam Kudimbana bijna te grazen, maar onze goalie kon in twee tijden redding brengen. Even later kreeg Webers de bal aangespeeld rond het strafschopgebied, maar de goalgetter mikte al vallend over. Wanneer een hoge bal door onze defensie nog net met het hoofd geraakt werd, leek Boulaouali gelanceerd te zijn. Kudimbana was gelukkig alert, en greep net op tijd in.
De rest van de kansen in de eerste helft was voor de Great Old. Limbombé met een verre knal, over. Een knappe actie van Dequevy, die Cornet nét niet vond. Dufer en Daeseleire die het het vanop afstand probeerden, maar de bal schoof tweemaal naast. Tenslotte nog een knappe actie over Dufer en Dom, die Limbombé vond. Het schot van onze flankspeler werd bijna nog door Cornet binnengewerkt.
Nul-nul aan de rust, al deed het kansenverloop vermoeden dat dat niet lang zo zou blijven. Limbombé was eerder al aan het trekkebenen en bleef in de kleedkamer, ten voordele van Binst. Nog geen vijf minuten ver in de tweede helft of de jonge Van Cleemput beging een overtreding op de doorgebroken invaller. De Heistse verdediger mocht meteen gaan douchen, en de bal werd net naast het strafschopgebied gelegd. Dufer krulde die heerlijk elegant richting doelmond, maar het banaanschot geraakte nét niet verder dan binnenkant-paal. Terwijl sommigen begonnen te vrezen voor een avondje net-niet, kwam even voor het uur dan toch de verlossing. Na een snedige counter werd Cornet aangespeeld, die met een slim lobballetje doelman Brughmans verschalkte: 1-0! De Waalse aanvaller was door het dolle heen met zijn eerste goal in rood-witte kleuren! Heist en vooral aanvaller Boulaouali konden er minder mee lachen, want even voordien was er nog een fifty-fifty strafschopfase voor ons doel, die door de Nederlandse scheidsrechter Blank niet op de stip werd gelegd.
Het laatste halfuur werd nog volledig gedomineerd door Stamnummer 1. Enkele minuten na zijn doelpunt etaleerde Cornet opnieuw zijn kunnen met een opvallende dribbel op de achterlijn, maar de voorzet werd gepakt door Brughmans. Dequevy probeerde het met een ‘folieke’, maar het lobballetje ging naast. De ingevallen Omolo zette met enkele ploegmaats een fraaie actie op en besloot zelf te schieten, net over de lat. Dom kon een slimme voorzet vanop rechts al vallend nipt naast koppen, en even later werden een voorzet en een schot van diezelfde Dom nog afgeweerd. Na een prima aanval lanceerde Dequevy een cross op het hoofd van Cornet, die goed tegenvoets naar de hoek kopte. Brughmans had het plannetje echter door. Een actie over Dom en Dequevy werd op enkele meters van doel door Cornet naast getrapt.
De 2-0 hing in de lucht, maar Antwerp had blijkbaar een helpend handje van de bezoekers nodig. Nadat Binst en Cornet de bal recupereerden haalde de ingevallen Van Asch onze brede aanvaller neer: strafschop! Dequevy zette zich achter de bal en werkte beheerst de welverdiende 2-0 binnen.
Ook in de slotminuten was de scoringsdrang van onze Reds nog niet geluwd. Cornet kwam een voetje tekort om de uitstekende pass van N’Diaye af te werken. Dequevy schoot vanop 16 meter over. Dufer en Binst kwamen niet tot een dreigend schot, maar Davigny wel. De Fransman geraakte helaas niet voorbij de bezoekende goalie. De laatste minuten werden gekenmerkt door het minutenlange “You’ll Never Walk Alone” dat door het stadion galmde, ter ere van onze Zwarte Panter. De supporters droegen deze volkomen verdiende overwinning duidelijk op aan Wim, en daar kunnen wij het alleen maar volmondig mee eens zijn.
PERSCONFERENTIE
De Zwanen legden 17 jaar geleden hun sportief lot in handen van Francis Bosschaerts. Hij leidde de Kempische club uit de provinciale reeksen naar de Proximus League. De succesvolle coach vond de overwinning van RAFC terecht maar wees toch met een beschuldigende vinger naar het Nederlandse arbitrale trio in verband met een niet toegekende strafschop. “Proficiat aan mijn collega David Gevaert en RAFC voor de overwinning. Zoals ik reeds voorspelde na de heenmatch zal de Great Old dit jaar zijn droom in vervulling zien gaan en promoveren. Voor mijn eigen ploeg heb ik niets dan lof over. We hebben weinig weggegeven in de eerste helft, we hielden de boel goed gesloten en buiten een kans op de paal was de thuisploeg niet gevaarlijk. We gingen dan ook niet verrassend rusten met een brilscore en hadden dan ook uitzicht op puntengewin. In de tweede helft krijgt Van Cleemput een terechte rode kaart voor het onderuit halen van Nico Binst, ik wens dit te catalogeren onder de noemer der jeugdzonden. Met 10 man bracht ik dan Van Asch in om met een tactische variant met vier achteraan te blijven spelen en het Antwerpse aanvalspel te ontregelen. En dan komt het kantelmoment van deze wedstrijd wanneer Boulaouali neergaat in het strafschopgebied. Er volgt geen strafschop en 30 seconden later ligt de bal in ons net. Ik had vooraf al mijn bedenkingen met het aanstellen van een Nederlands arbitraal trio maar de beelden van ATV zullen wel uitsluitsel bieden over deze cruciale fase in het wedstrijdverloop. Positief is dat we geen ogenblik onder de indruk waren van de 11 982 aanwezige toeschouwers en we onze opponent danig op de zenuwen hebben gewerkt maar aan de overwinning van de thuisploeg kan ik verder niets afdingen.”
David Gevaert kon zijn collega op sommige punten bijtreden maar gaf toch ook een andere invalshoek weer over de wedstrijd. “Ik wil toch even aanstippen dat het terrein er erg zwaar bijlag. Dat is in het voordeel van de ploeg die uit de omschakeling via reactievoetbal tot succes wil komen en een handicap voor de ploeg die met dominant, aanvallend en creatief voetbal wil uitpakken. De defensies zijn op een zwaar veld altijd in het voordeel en voor ons bleek er in de eerste helft geen doorkomen aan. Steeds hadden mijn spelers een extra balcontrole nodig om het leer te verplaatsen en het tempo lag uiteraard ook te laag. Aan de rust zei ik tegen mijn spelers om rustig te blijven omdat de goal toch niet kon uitblijven. Na de uitsluiting van Van Cleemput konden we tegen 10 man gemakkelijker de vrije man vinden en scoren. Over de eventuele strafschop kan ik zeggen dat Dimitri Daeseleire me zei dat de Heistspeler al viel vooraleer er contact was en de scheidsrechter daarom geen elfmeter toekende. Na de 1-0 was de buit zo goed als binnen en op onze zege valt niets af te dingen. Voor onze opponent was deze wedstrijd de match van het jaar en de volgende 11 wedstrijden zullen niet anders zijn. We zullen steeds tegen super gemotiveerde ploegen komen te staan. De vervanging van Stallone Limbombe aan de rust was logisch aangezien hij niet meer 100% fit was en nog de naweeën ondervond van enkele inspanningen in de eerste 45 minuten. En in deze fase van de competitie moet ik over 100% fitte spelers kunnen beschikken want anders kunnen we onze ambities niet waarmaken. We moeten nu de voeten op de grond houden en vooral niet naar de uitslagen van de concurrentie kijken. Neen, we moeten focussen op onze eigen wedstrijden en niet over het wat en indien op andere velden. Het is de logische en consequente psychologische benadering die ik naar mijn spelersgroep uitdraag en tot op heden zeer succesvol is geweest. We moeten focussen op het heden en nu want het is iedere wedstrijd een eeuwig herbeginnen. We verdelen de wedstrijd in 6 kwartiertjes en als we niet scoren in het eerste kwartier dan hop naar het volgende kwartier en zo verder. Volgende week in de topper of AFC Tubize moeten we er weer vol voor gaan en uiteraard met de focus op de eigen ploeg gericht.
Bron: site RAFC
Nog meer 'balloony' van die trainer... Blijkbaar heeft hij zelf die fase niet gezien, hun strafschop daarentegen is 100% terecht...
Geef mij maar mannen als de Cis die niet rond de pot draaien