Amateur liga

eSKaa
Berichten: 1396
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door eSKaa »

Alle joh, dan hebt ge toch iets om naar te streven? Een promotie naar 2e klasse hebben we gehad, en kom, écht gezellig is het de laatste jaren niet meer he. En hogerop is al helemaal uit den boze.
hesteneer
Berichten: 1155
Lid geworden op: 06 aug 2012, 10:10

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door hesteneer »

kvind da gewoon een rare gedachte...nu is er nog altijd zoiets als eerste klasse. Ook al weet iedereen dat dit nooit kan gebeuren, maar toch bende daar onbewust mee bezig (of benne kik alleen van da idee ? :) ) Ik zeg niet dat het niet "gezelliger" zal zijn in een amateur reeks hé...maar een echt streefdoel is er in mijn ogen niet nee
foxy
Berichten: 209
Lid geworden op: 03 aug 2012, 14:07

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door foxy »

Als "amateurkampioen " zou er een serieuze geldprijs moeten aan vastzitten zoals de profkampioen verzekerd is
van extra inkomsten via de Championsleague ; dan wordt er gespeeld voor meer dan de eretitel. Misschien zelfs een
internationale eindronde in de maand mei met kampioenen van Nederland e.a. Dat zou extra tof zijn.
eSKaa
Berichten: 1396
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door eSKaa »

Raar toch wel :-) Ge weet dat we nooit in eerste geraken (of iedereen weet dat, gij wilt het niet geloven :-) ). Die amateur reeks zal mooie ploegen bevatten, ik veronderstel dat we ook meer 'volle' stadions gaan hebben dan dat nu het geval is. Enkele dagen geleden waart ge toch nog zo wild van een 3e klasse met Antwerp, Berchem, Boom, Wilrijk, ... Veel van deze ploegen gaan samen met ons in die reeks zitten hoor...
DAVILA
Berichten: 4154
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door DAVILA »

foxy schreef:Als "amateurkampioen " zou er een serieuze geldprijs moeten aan vastzitten zoals de profkampioen verzekerd is
van extra inkomsten via de Championsleague ; dan wordt er gespeeld voor meer dan de eretitel. Misschien zelfs een
internationale eindronde in de maand mei met kampioenen van Nederland e.a. Dat zou extra tof zijn.
Ergens heeft iedereen wel een dubbel gevoel bij die hoogste 'amateurreeks'. Dat toegang tot het profvoetbal onmogelijk wordt geloof ik niet (alhoewel het voor ploegen als Heist, Dessel enz. haast uitgesloten zal zijn).
Stel u voor: Beerschot speelt in die amateurklasse kampioen, speelt elke thuismatch voor 12000 man, gaan ze die uit het profvoetbal houden (hetzelfde geldt voor bv Antwerp) ?
Stel nog: Beerschot speelt volgend seizoen kampioen in derde klasse, gaan ze die dan in de hoogste amateurklasse steken het jaar daar op (als de hervorming ingaat) of bij de acht 'B' profploegen ?
Als die splitsing prof/amateur er dan toch komt, waarom scheuren de amateurploegen zich dan niet af van de KBVB ? Zij leveren immers het grootste deel der inkomsten van de KBVB die slechts geïnteresseerd zijn in de PO1 ploegen en de Rode Duivels. Laat die hun eigen potje maar koken ! Achter die substantiële geldprijs zal de amateur kampioen in de huidige omstandigheden wel mogen fluiten, eerst moeten de bonussen van de bondsbonzen uitbetaald worden en ergens zal er nog wel een hotel moeten geboekt worden voor de Rode Duivels spelersvrouwen... :D ;)
DAVILA
Berichten: 4154
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door DAVILA »

eSKaa schreef:Raar toch wel :-) Ge weet dat we nooit in eerste geraken (of iedereen weet dat, gij wilt het niet geloven :-) ). Die amateur reeks zal mooie ploegen bevatten, ik veronderstel dat we ook meer 'volle' stadions gaan hebben dan dat nu het geval is. Enkele dagen geleden waart ge toch nog zo wild van een 3e klasse met Antwerp, Berchem, Boom, Wilrijk, ... Veel van deze ploegen gaan samen met ons in die reeks zitten hoor...
Dat van die volle stadions zou ik toch met een korrel zout nemen: de publieke belangstelling is overal afgenomen, Boom, Berchem spelen ook al maar voor 500 man meer, echte publiekstrekkers als Beerschot, Antwerp, STVV, OHL die gaan uiteindelijk in het slechtste geval in de 'B' prof reeks spelen. Zelfs het feit dat men mee voor de titel zou spelen verandert daar imo niks aan. Wat is er, buiten de 'eer', aan die titel verbonden ?
Ergens primeert het sportieve niet meer: stel dat een kleine ploeg er in slaagt tot het profvoetbal door te dringen, zonder in financiële problemen te geraken wat is dan het probleem ?
Uiteraard moeten er licentie eisen gesteld worden maar waarom moeten die bv qua aantal zit- en staanplaatsen zo hoog liggen ? Gaan we daar beter voetbal door zien ?
Kriek
Berichten: 60
Lid geworden op: 21 okt 2012, 19:49

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door Kriek »

ik vind dat de kampioen van die hoogste amateurklasse op zijn minst de mogelijkheid moet krijgen op te promoveren naar de profclubliga, als die club de stap wil zetten en de nodige aanpassingen wil doen om een proflicentie binnen te halen, toch ? In dat geval zou de laatste uit de profliga dan moeten degraderen naar de amateurklasse (nu heb je eigenlijk immers geen "degradatiestrijd" meer in die profliga, wat betekent dat voor vele ploegen het seizoen reeds voorbij is zodra ze beseffen dat de titel niet meer haalbaar is en dat is dikwijls halfweg al ! ) Want nu zegt men eigenlijk: deze 24 ploegen zijn de profs en daarmee basta, anderen kunnen er niet meer bij. Dat klopt niet, vind ik.
Westen (Roeselare)
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 mei 2014, 11:30

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door Westen (Roeselare) »

Kriek schreef:ik vind dat de kampioen van die hoogste amateurklasse op zijn minst de mogelijkheid moet krijgen op te promoveren naar de profclubliga, als die club de stap wil zetten en de nodige aanpassingen wil doen om een proflicentie binnen te halen, toch ? In dat geval zou de laatste uit de profliga dan moeten degraderen naar de amateurklasse (nu heb je eigenlijk immers geen "degradatiestrijd" meer in die profliga, wat betekent dat voor vele ploegen het seizoen reeds voorbij is zodra ze beseffen dat de titel niet meer haalbaar is en dat is dikwijls halfweg al ! ) Want nu zegt men eigenlijk: deze 24 ploegen zijn de profs en daarmee basta, anderen kunnen er niet meer bij. Dat klopt niet, vind ik.
Dit klopt niet...

Indien een ploeg vanuit de amateurliga kan aantonen het profniveau aan te kunnen, zal de mogelijkheid tot promotie blijvennbestaan. Men is dit momenteel aan het uitwerken. Ook kijkt men wat er moet gebeuren indien een profclub degradeert naar de amateurliga. Men werkt aan een bedrag dat deze ploeg als 'vergoeding' meekrijgt naar de amateurliga, omdat van het ene op het andere moment amateur worden gewoon niet haalbaar is.

Alleen lijkt het een compleet gesloten competitie omdat het eerder afhangt van de structuur van de amateurploeg is of deze kan promoveren, en minder van het sportieve.

Er wordt nog vollop vergadert... We zien wel wat er allemaal uit de bus valt. Maar het is nog totaal niet zeker dat een amateurploeg niet kan promoveren. In tegendeel...
yellowboy
Berichten: 5
Lid geworden op: 10 apr 2015, 12:22

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door yellowboy »

Wat gaat een roeselare daar tussen gaan doen?

Wat hebben zij bijvoorbeeld aan stadion? 5.000 plaatsen? Ze zullen al alles moeten platsmijten en iets nieuws moeten bouwen !

Wij hebben nieuwe sponsers. Wij zullen er wel geraken !
klenne
Berichten: 1288
Lid geworden op: 02 aug 2012, 14:08

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door klenne »

yellowboy schreef:Wat gaat een roeselare daar tussen gaan doen?

Wat hebben zij bijvoorbeeld aan stadion? 5.000 plaatsen? Ze zullen al alles moeten platsmijten en iets nieuws moeten bouwen !

Wij hebben nieuwe sponsers. Wij zullen er wel geraken !
Supporter van geel ?
foxy
Berichten: 209
Lid geworden op: 03 aug 2012, 14:07

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door foxy »

voor alles zijn voor- en tegenargumenten te vinden maar ik geloof niet dat er iemand beter wordt van de scheiding
tussen prof- en amateurstatuut. Profcubs kunnen nog altijd , zelfs sneller, failliet gaan binnen één seizoen door
onvoorzichtige en slecht berekende uitgaven. De uitdaging en het plezier dat wij als amateurs hebben is groter
wanneer wij tegenstanders-profs kunnen overwinnen zoals nu tegen STVV en Eupen. De licentievoorwaarden moeten
alleen aangepast zijn aan het gekozen statuut en niet aan de afdeling (2e klasse) op zich. Het gemengd systeem in
2e klasse heeft nog altijd mijn voorkeur. Zulte-Waregem speelde het eerste seizoen in 1e klasse nog met een
semi-profstatuut ; dat kan dus ook bvb 10 spelers-profs en 10 amateurs ; dat drukt de kosten.
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3023
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door Dabo »

foxy schreef:voor alles zijn voor- en tegenargumenten te vinden maar ik geloof niet dat er iemand beter wordt van de scheiding
tussen prof- en amateurstatuut. Profcubs kunnen nog altijd , zelfs sneller, failliet gaan binnen één seizoen door
onvoorzichtige en slecht berekende uitgaven. De uitdaging en het plezier dat wij als amateurs hebben is groter
wanneer wij tegenstanders-profs kunnen overwinnen zoals nu tegen STVV en Eupen. De licentievoorwaarden moeten
alleen aangepast zijn aan het gekozen statuut en niet aan de afdeling (2e klasse) op zich. Het gemengd systeem in
2e klasse heeft nog altijd mijn voorkeur. Zulte-Waregem speelde het eerste seizoen in 1e klasse nog met een
semi-profstatuut ; dat kan dus ook bvb 10 spelers-profs en 10 amateurs ; dat drukt de kosten.
Wordt een ploeg als de onze er dan beter van elk jaar onderin mee te draaien in een profcompetitie. Neen, dacht ik.

Dit laat zijn sporen meer dan na. De kletsen die de abonnement verkoop volgend jaar gaat krijgen wil ik niet weten. Supportersclubs liggen bijna op hun gat. Medewerkers vindt de club praktisch niet meer. Moet ik nog doorgaan?
Westen (Roeselare)
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 mei 2014, 11:30

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door Westen (Roeselare) »

We hebben in Roeselare niet het beste stadion, en ook niet het schoonste (al heeft het zijn charmes),

maar laat het aantal plaatsen nu net 1 ding zijn waar er niets mee scheelt.


Het Schierveldestadion heeft een maximumcapaciteit van 12 000 toeschouwers. (Wat voor de veiligheid in de praktijk meestal naar beneden wordt gebracht naar 9 075.)

Hieronder:

5 177 zitplaatsen (waaronder 126 loungeseats)
3 898 staanplaatsen

Maar dit is niet het correcte forum om deze discussie te houden. http://haverstraatfans.be/frm/ altijd welkom.

Die 5 000 was misschien het aantal zitplaatsen dat je hebt horen waaien?
foxy
Berichten: 209
Lid geworden op: 03 aug 2012, 14:07

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door foxy »

misschien moeten we dan vragen om maximum 2 seizoenen tussen de profclubs te blijven en dan automatisch
degraderen ? Wat gaat die 2e klasse met 8 clubs die 2x tegen elkaar spelen nu voorstellen ? Zullen hun supporters
dat plezant vinden ? Als er dan toch een scheiding komt zou ik liever één profcompetitie zien met bvb 20 ploegen ,
zonder playoffs De vier overblijvende moeten zich dan maar bewijzen bij de topamateurreeks; de best geplaatste
kan dan terug stijgen in de plaats van de laatste in de profreeks;dan heb je ook een normale degradatiestrijd.
Met vier profclubs inplaats van acht hoef je niet onderaan te bengelen, je kan ook nog een topreeks maken met
20 ploegen, 4 profs en 16 amateurs. Nog andere ideeen ?
Westen (Roeselare)
Berichten: 28
Lid geworden op: 02 mei 2014, 11:30

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door Westen (Roeselare) »

Dabo schreef:Wordt een ploeg als de onze er dan beter van elk jaar onderin mee te draaien in een profcompetitie. Neen, dacht ik.

Dit laat zijn sporen meer dan na. De kletsen die de abonnement verkoop volgend jaar gaat krijgen wil ik niet weten. Supportersclubs liggen bijna op hun gat. Medewerkers vindt de club praktisch niet meer. Moet ik nog doorgaan?
Dit is wel inderdaad iets dat ik ook vrees voor de 'kleinere profclubs' die gaan deelnemen aan de 'eerste klasse B'...
Plaats reactie