Individuele coach, Marc Hammels

Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3004
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Individuele coach, Marc Hammels

Bericht door Dabo »

MARC HAMMELS HELPT HEISTSE TRAINERSSTAF MET VOETBALWETENSCHAP OP NIVEAU VAN CHELSEA EN ASTON VILLA

‘Een uit de hand gelopen hobby’

In de veronderstelling dat Heist vanavond in Roeselare een sterk resultaat neerzet, zal ook Marc Hammels daar een aandeel in hebben. Opererend in de schaduw ontleedt hij elke tegenstander en wijst hij de Heistse spelers op diens sterke en zwakke punten.
Als Cis Bosschaerts en zijn assistent Hugo Van Doninck zich met Heist al enkele jaren in tweede klasse weten te handhaven, dan hebben ze dat deels ook te danken aan Marc Hammels, een voetbalfreak uit Grobbendonk.

Hij geeft aan de Lostraat niet alleen individuele revalidatietraining voor uit blessure terugkerende spelers, hij houdt zich ook bezig met heel specifieke scouting. Hij neemt één week voor de wedstrijd elke tegenstander onder de loep.

‘Ik ga steeds op pad met een handcamera om de belangrijkste matchfases vast te leggen. Ik kan me ook beroepen op opnamen die elke tweedeklasser binnen de 24 uur na de match op een server moet zetten ’, aldus de 55-jarige Hammels.

‘Als zogenaamde computerwizzard maak ik met al dat beeldmateriaal een videoanalyse van pakweg een kwartier. Die presenteer ik dan na de donderdagtraining. Beelden zeggen zoveel meer dan wat je kan uittekenen op papier of bord. Dat ondervind ik ook aan de reacties van onze spelers. Zij hebben er wel oren naar.’

Voor Marc Hammels is het meer dan een vrijetijdsbesteding.

‘Na het behalen mijn Uefa B diploma trok ik enkele keren voor een week op vervolmakingscursus matchanalyse naar Engeland. Ik ontmoette er heuse professionals in dienst bij clubs als Chelsea en Aston Villa. Zij verbaasden er zich over dat ik een beroep uitoefende en niet fulltime bij een club werkte zoals zij.’

Veiligheidsadviseur

Als veiligheidsingenieur met een eigen bedrijfje kan hij Heist alleen 's avonds en in het weekend dienen.

‘Mijn werk bij Heist is een uit de hand gelopen hobby’, aldus Hammels, die zijn eerste successen boekte als trainer van de nationale jeugd van Lyra. ‘Maar ik vind wel dat, als je iets doet, het dan goed moet zijn. Daarom dat ik op dit moment als veruit de oudste van de klas een Uefa A diploma tracht te behalen.’

Wat niet betekent dat hij vlug uit de schaduw zal treden.

‘Het is de sterkte van Heist dat iedereen zijn best doet wat zijn eigen specialiteit betreft en we als een blok aan hetzelfde zeel trekken’, verzekert hij. ‘

De gedrevenheid van Cis Bosschaerts werkt daarbij motiverend. Niemand die aan de poten van zijn stoel zal zagen. Integendeel, in moeilijke momenten haasten we ons om er beton rond te storten.’

Bron: http://www.sportwereld.be
Plaats reactie