Financiële toestanden, transferverboden...

KSKH
Berichten: 188
Lid geworden op: 26 aug 2014, 16:22

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door KSKH »

Gooit tweedeklasser de handdoek?

Heel wat clubs uit tweede klasse kregen onlangs een slecht rapport van de Licentiecommissie. Zo kregen maar liefst zeven clubs uit de Proximus League een transferverbod opgelegd.

Enkel KFC Dessel Sport zag ondertussen z'n transferverbod opgeheven worden. Voor tweedeklasser Racing Mechelen begint het er steeds slechter uit te zien. De club kampt al het hele seizoen met financiële problemen, maar zou wel een investeerder gevonden hebben.

Toch vragen ze, volgens Het Nieuwsblad althans, geen licentie meer aan voor tweede klasse. Hierdoor zullen ze automatisch zakken, ongeacht hun plaats in het klassement. In de strijd om degradatie is dat mogelijk wel goed nieuws voor clubs als ASV Geel, KSK Heist, KFC Dessel Sport en KVW Zaventem.

Bron: site voetbalnieuws
klenne
Berichten: 1288
Lid geworden op: 02 aug 2012, 14:08

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door klenne »

Geloof er just nix van..
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3005
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door Dabo »

Afbeelding

Bron: GVA
DAVILA
Berichten: 4130
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door DAVILA »

Nieuwe competitieformule op komst! Vanaf volgend seizoen amper 12 eersteklassers?

Vorige maand kon u op Nr10.be een opmerkelijk voorstel lezen van de Nationale Liga (de vertegenwoordigers van alle tweedeklassers, nvdr.) om de competitie in eerste en tweede klasse grondig te hervormen. Roland Duchâtelet doet in Het Nieuwsblad nu een nog opmerkelijker voorstel: twee reeksen van twaalf ploegen voor de winterstop, drie reeksen van acht ploegen na de winterstop.

"Zes jaar na de invoering van de play-offs moeten we vaststellen dat het systeem niet deugt", trapt Roland Duchâtelet een open deur in. "Play-off 1 is een succes, maar play-off 2,3 en tweede klasse zijn een kleine ramp. De toeschouwersaantallen dalen en iedereen speelt met de daver op het lijf. Niemand wil degraderen naar tweede klasse."

Ieder jaar vallen in de Proximus League immers enkele slachtoffers. Vorige week kregen maar liefst zeven (!) tweedeklassers een transferverbod opgelegd van de tussentijdse licentiecontrole. Voor twee daar hen lijkt de ondergang niet meer te stoppen. Racing Mechelen besliste immers al geen licentie meer aan te vragen voor volgend seizoen en ook RAEC Bergen is op sterven na dood sinds voorzitter Dominique Leone besliste zich terug te trekken. "De angst voor degradatie is zo groot dat onverantwoorde bedragen worden uitgegeven aan paniekaankopen en ontslagpremies", aldus de sterke man achter Standard en Sint-Truiden VV. "

VOORSTEL NATIONALE LIGA

Op zich allemaal niets nieuws onder de zon dus. De Nationale Voetballiga deed vorige maand al een voorstel aan de Pro League om de competitie helemaal te hervormen. Play-off 3 zou samensmelten met de eindronde van tweedeklassers en ook de overgebleven tweedeklassers zouden nog een nacompetitie spelen. Dat voorstel kwam er nadat de Pro League enkele maanden eerder 4 miljoen euro beloofde aan de tweedeklassers, op voorwaarde dat ze de competitie zouden hervormen. Naar alle waarschijnlijkheid zal de Pro League dat voorstel echter compleet afschieten.

Roland Dûchatelet komt nu zelf met een opmerkelijk voorstel op de proppen. Volgens de sterke man van Standard is er geen ruimte voor 34 profclubs, maar hooguit 20 of misschien 24. Een formule van twee keer twaalf clubs is volgens hem een oplossing. "Enkele jaren geleden was de conclusie van het adviesbureau Ernst&Young dat het Belgisch voetbal grondig moest hervormd worden. Een reeks van twee keer twaalf was de oplossing. Misschien is het tijd om dat systeem nog eens van onder het stof te halen?"

Volgens Het Nieuwsblad was Dûchatelet eigenlijk een voorstander van een BeNe-liga, maar moest toen vaststellen dat de Nederlandse clubs niet stonden te springen voor een samensmelting met België. Nu is hij voorstel van 'de minst slechte oplossing' binnen de Belgische context.

2 REEKSEN VAN TWAALF

Concreet is Duchâtelet voorstander van een systeem waarin twee reeksen van twaalf clubs spelen tot en met de winterstop en na Nieuwjaar drie reeksen van acht clubs. "De grote clubs spelen na Nieuwjaar een soort uitgebreide Play-off 1. Met acht gaat het om de titel en de Europese plaatsen."

"De middelgrote clubs zijn in het nieuwe systeem verlost van de doodsaaie Play-off 2 en spelen een razendspannende competitie met acht waarin ze 50% kans hebben om in de eerste reeks te spelen volgend seizoen. Ze hoeven niet langer angst hebben voor de hel van tweede klasse, want ook daar zou het immers beter gaan."

"De overgebleven derde groep spelen na Nieuwjaar niet meer voor een sportieve prijs, maar wel voor centen. De vier miljoen euro van de competitiehervorming moet dan verdeeld worden onder die laatste acht clubs. Naargelang het klassement krijgen ze dus 100.000 tot 900.000 euro", aldus Dûchatelet.

TIEN DEGRADATIEPLOEGEN UIT TWEEDE KLASSE

Je kan de berekeningen zelf maken. Een overstap naar twee reeksen van twaalf clubs zou betekenen dat maar liefst 10 (!) tweedeklassers geen schijn van kans meer maken. "Zij kunnen een nieuwe start nemen als amateurclub. Ze hebben dan minder kosten en kunnen proberen Vlaams kampioen van de amateurs te worden. Als ze op een dag dan aan de voorwaarden voldoen, kunnen ze misschien ook toetreden tot de vierentwintig", klinkt het.

Over welke tweedeklassers dan uit de boot vallen en welk systeem er voorzien is voor de amateurclubs om toch te promoveren, bestaat geen duidelijkheid. De sterke man van Standard en STVV rept daar immers met geen woord over.

DEADLINE 15 MAART

De deadline om naar volgend seizoen iets te veranderen, ligt op 15 maart. "Ik roep de eersteklassers op om nu eens niet naar eigenbelang maar naar het algemeen belang te kijken. De meeste clubs vrezen geld uit televisierechten te verliezen, maar in mijn voorstel zouden ze geen cent moeten inleveren. De vier miljoen euro voor de acht tweedeklassers, is immers al opzijgezet. Het systeem is misschien niet ideaal, maar beter dan waar we nu zitten. Niets doen is geen optie", aldus Dûchatelet.

Bron: site nr10
DAVILA
Berichten: 4130
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door DAVILA »

Zijn dit de overgebleven 8 tweedeklassers in de nieuwe competitieformule?

Eerder vandaag kon u op Nr10.be al lezen over het opmerkelijk voorstel van Roland Dûchatelet om de competitie te hervormen naar twee reeksen van twaalf clubs. Dat zou betekenen dat tien tweedeklassers uit de boot vallen en de overige acht bij de 'gelukkigen' zijn. Volgens Het Nieuwsblad zijn dat Eendracht Aalst, R. Antwerp FC, RAEC Bergen, KSV Roeselare, Lommel United, Sint-Truiden VV, OH Leuven en KAS Eupen.

Dat houdt in dat voor de overgebleven tweedeklassers de toekomst minder rooskleurig is. Na jaren vechten om in tweede klasse te komen of te blijven, zou nu verplichte degradatie volgen zonder uitzicht op beterschap. Pas als clubs met goede sponsors en een strak plan kunnen bewijzen dat ze de overstap willen maken naar het profvoetbal, zouden ze mógen promoveren.

Voordeel? Er is een scheiding tussen profclubs en amateurclubs. Een scheiding die broodnodig is gezien de competitie op twee snelheden op dit moment en die in Nederland enkele jaren geleden al werd doorgevoerd. Nadeel? De kans dat een club uit derde klasse ooit nog in het profvoetbal terecht komt is nagenoeg onbestaande.

De 8 gelukkigen

De redactie van Nr10.be stelt zichzelf toch enkele vragen bij de parameters die gebruikt werden in Het Nieuwsblad om de acht gelukkigen uit tweede klasse aan te duiden. Zo heeft Eendracht Aalst een infrastructuur die duidelijk te wensen overlaat en dringend aan vernieuwing toe is. De club heeft bovendien een transferverbod opgelegd gekregen van de Licentiecommissie van de Koninklijke Belgische Voetbalbond (KBVB). Is dat een parameter die doorslag kan geven in het al-dan-niet bij de acht gelukkigen te zijn? Want pakweg ASV Geel heeft op de Leunen wél een indrukwekkende infrastructuur staan.

En wat dan gezegd van RAEC Bergen? De club is op sterven na dood en lijkt regelrecht op de ondergang af te stevenen. Toch rekent de krant de voormalige eersteklasser bij de acht clubs die aanspraak mogen maken op een plaatsje in de B-reeks. Gebaseerd op wat? Hun recent verleden in eerste klasse? Zo zijn er wel meer clubs! Hun stadion? Hun sportieve resultaten?

Ook KSV Roeselare en Lommel United staan bij de acht gelukkigen. Gezien hun (semi-)profstatuut is dat niet onlogisch, maar toch hebben we daar ook enkele bedenkingen bij. De West-Vlaamse club staat momenteel op plaats negen in het klassement, net onvoldoende om aanspraak te maken op een plaatsje bij de eerste acht. Toch zouden ze bij de gelukkigen zijn, terwijl ze met 1.500 supporters gemiddeld niet véél beter doen dan pakweg Patro Eisden MM. Dat laatste geldt ook voor Lommel United. De resultaten van de voorbije maanden lokken dan wel steeds meer volk naar het stadion en ze worden aanzien als 'groter' dan Patro Eisden MM, maar wie zegt dat dit over een aantal jaar nog hetzelfde zou zijn?

En hoe moeten Excelsior Virton en Seraing United zich dan voelen? Beide clubs staan in de subtop van het klassement in de Proximus League, maar zouden hun sportieve prestaties van dit seizoen niét beloond zien met een plaats bij de 'gelukkigen'. Nochtans is hun huidige ligging gunstiger dan die van enkele andere clubs... Of omgekeerd. R. Antwerp FC mag volgens de krant wel aanspraak maken op een plaats bij de gelukkigen, maar de sportieve prestaties van de voorbije jaren spreken dat nochtans tegen...

Het is duidelijk dat het laatste over het nieuwe competitievoorstel nog niet gezegd en geschreven is. De redactie van Nr10.be heeft geen enkele (!) voorkeur over welke clubs wel of niet aanspraak mogen maken op zo'n plaatsje en laat jullie oordelen! Laat ons in de reacties zeker weten welke clubs volgens jou wel of niet aanspraak mogen maken op een plaatsje in de A- of de B-reeks en waarom wel of waarom niet?

Bron: site nr10
eSKaa
Berichten: 1397
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door eSKaa »

Vanop de site van Racing:

Beste supporters,

In de media circuleert het gerucht dat Racing Mechelen geen licentie zou aanvragen voor volgend seizoen in tweede klasse. Deze informatie klopt echter niet.
De situatie is niet rooskleurig, maar we blijven geloven in een goede afloop. Achter de schermen wordt er hard gewerkt om groen-wit in tweede klasse te houden.
Weldra mogen jullie meer informatie verwachten.


Ik geloofde dat ook niet zomaar, toch niet zo vroeg op het seizoen..
DAVILA
Berichten: 4130
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door DAVILA »

Luidens een artikel vandaag in HNB wil Anderlecht meewerken aan plan Duchatelet.
Vanden Stock: 'Ik ben bereid het plan te steunen. Alleen ben ik ook realist en vraag ik me af of er wel voldoende draagvlak is. Er zijn al zoveel plannen geweest en meestal worden die afgeschoten door de kleinere clubs.'
Gent manager Louwagie: 'De theorie is goed, maar het voorstel zal nooit de vereiste 80 % meerderheid halen.'

Maw: much to do about nothing !
klenne
Berichten: 1288
Lid geworden op: 02 aug 2012, 14:08

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door klenne »

DAVILA schreef:Luidens een artikel vandaag in HNB wil Anderlecht meewerken aan plan Duchatelet.
Vanden Stock: 'Ik ben bereid het plan te steunen. Alleen ben ik ook realist en vraag ik me af of er wel voldoende draagvlak is. Er zijn al zoveel plannen geweest en meestal worden die afgeschoten door de kleinere clubs.'
Gent manager Louwagie: 'De theorie is goed, maar het voorstel zal nooit de vereiste 80 % meerderheid halen.'

Maw: much to do about nothing !
Da dieje duchatelet ma rap ne kogel door zenne stoemme kop schiet en van holsbeek meepakt mee hun prulle :roll:
eSKaa
Berichten: 1397
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door eSKaa »

80% meerderheid... Da's geen democratie meer he. Zelfs in Amerika kan de president verkozen worden met 51%. Ik snap ook nog dat ge naar een 2/3 meerderheid wilt, maar 80%??

Ik zie wel iets in het idee. Een reeks die voor Europees speelt, een reeks voor behoud/degradatie na nieuwjaar vind ik niet zo slecht. Maar wat met de andere teams? Terug in een 'soort van 2e klasse' terecht komen?
Ik ben toch voorstander van het echte 'amateurvoetbal' verhaal. Met minder zware stadioneisen, geen verplichte prof of semi-profcontracten. Amateurs, mss een maximum van 2 of 3 betaalde sportbeoefenaars per team. Voor de rest, werkende mensen. Spelen voor een titel 'amateur kampioen van België'. En opgaan naar de profreeks moet kunnen, indien 100% vaststaat dat je voldoet aan ALLE licentievoorwaarden op voorhand, en er genoeg geld is om een volledig seizoen lang spelers en leveranciers te kunnen betalen. Enkel indien er een kandidaat is om op te gaan, zakt er iemand uit de profreeks.

Als je nu de vraag stelt, wil een ploeg zoals Roeselare, of Antwerp, uiteraard mee in het profverhaal. Maar in het geval van stamnummer 1 zou dat dan een 'njet' moeten zijn. Stadion bouwvallig, miljoenen euro's schulden,.. dus in amateur-reeks starten... De supporters zullen het niet graag horen, maar als ze hen kunnen houden, en minder uitgaven hebben, kan er mss serieus bespaard worden en kan men de schulden afbouwen. Na enkele jaren is dan de stap richting profvoetbal mss gemakkelijker te maken...
DAVILA
Berichten: 4130
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door DAVILA »

Dat er iets moet gebeuren is zeker.
Wij worden, zelfs als wij ons sportief redden, gewoon teruggezet naar derde klasse (hoe mooi men het ook verpakt) met ploegen als Boom, Berchem, Cappellen, Hoogstraten enz. De mooie recettes en matchen tegen bv OHL, STVV, Antwerp, eventueel Lierse of Westerlo, zien we wel aan onze neus voorbijgaan. Verder nog wat verre verplaatsingen genre Koksijde, Virton enz. We hadden ons die nieuwe tribune kunnen besparen. TV gelden, hoe weinig ook, zijn dan definitief weg, heb je eens een goeie jeugdspeler dan gaat die ook gratis voor niks naar één van die 24 ploegen.
Hoe denkt ons bestuur hier over ? Het zou toch zuur zijn na al die jarenlange volgehouden inspanningen zo verwezen te worden naar de anonimiteit.
Anderzijds: hebben wij onze limieten niet bereikt ? Wat is er nog mogelijk ? Wat in Westerlo kan moet in een gemeente als Heist toch ook kunnen ?

Hoe denken jullie hierover ?
eSKaa
Berichten: 1397
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door eSKaa »

Deze reeks is in ieder geval niet leefbaar. En welke ploeg in 2e brengt wel volk mee? Antwerp ja, en dat is het zo'n beetje. Boom, als ze een goei seizoen draaien. STVV, waarschijnlijk, maar die horen in 1e. Als ge met Racing en Geel in 3e zit, een Beerschot op komst, een Hasselt, en eventueel Deinze, dan denk ik dat er toch wel potentieel is. Mensen moeten nog wennen aan dat 'amateur'gedoe, maar eens dat die trein vertrokken is, zie ik dat wel goedkomen..
DAVILA
Berichten: 4130
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door DAVILA »

Deinze wil op termijn naar... eerste ! Ceulemans als trainer... gaan die tevreden zijn met 'de hoogste amateurklasse' ?
En wie brengt volk mee op verplaatsing in eerste klasse ???
Een paar jaar terug mijn laatst bijgewoonde match in eerste: Beerschot-Gent: een povere 3 à 400 Gentse supporters... Cercle ? KVO ?
Ik weet het echt niet meer, ik heb de indruk dat die 24 ploegen alle middelen en media aandacht gaan wegkapen, ik zei hier al eerder dat (amateur) voetbal een loutere'doe' sport zal worden met meer toeschouwers bij de jeugdwedstrijden dan bij het eerste elftal. Zie nog maar eens naar de teruglopende toeschouwersaantallen in oa Boom, Berchem, Cappellen (waar zo wie zo geen kat komt kijken).
Als men de droom wegneemt stopt het, ik had nooit gedacht dat Heist ooit in tweede zou spelen en zie...
foxy
Berichten: 209
Lid geworden op: 03 aug 2012, 14:07

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door foxy »

vroeger dacht ik ook dat een splitsing tussen profclubs en amateurs nodig was maar ik denk daar nu anders over en
vind de huidige mix in 2e klasse iets bijzonder en een motivatie voor de amateurclubs als Heist om zich te meten met
die "rijkere" profs en hun infrastructuur en beleid (financieel e.a.) daarvoor te verbeteren. Alleen zouden de
licentievoorwaarden verschillend moeten zijn ; bvb het aantal contractspelers / geen verplichte bezoekerstribune en
ingang enz. De droom om in 2e te geraken mag inderdaad niet weggenomen worden zoals Davila zegt.
Eventueel terugzakken naar 3e geeft dan ook weer een nieuw doel om proberen terug te stijgen.
eSKaa
Berichten: 1397
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door eSKaa »

Laten we eerlijk zijn: de toeschouwersaantallen zullen niet veel harder zakken he. Ik ben van mening dat het beter is aan de kop te spelen in een 'amateur liga' dan onderaan een profliga. Als je meer kans hebt om te winnen, of gewoon meer wint, heb je meer volk. Dat neemt niet weg dat winnen van een profclub nog steeds het hoogste is.. maar je moet realistisch zijn: we gaan nu slechts met 60 man meer op verplaatsing, op een goeie dag. In de topjaren was dat het 3 dubbele op een goeie dag. Met uitschieters boven de 300 man. Je resultaten bepalen jammer genoeg je publiek. Diegenen die nu nog komen, na 2,5 seizoenen onderaan de rangschikking, zijn de supporters die je nooit zal verliezen. Die blijven komen, al eindig je in provinciale.
Wat foxy zegt, zou mooi zijn, maar dat kan uiteraard nooit geregeld worden. Werken met 2 maten en gewichten in 1 competitie is wrevel opwekken. Al denk ik wel dat het voor amateur clubs een motivatie zou kunnen zijn om zich proberen te handhaven in 2e klasse.
DAVILA
Berichten: 4130
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Financiële toestanden, transferverboden...

Bericht door DAVILA »

Dat men eens begint met een strikte financiële controle. Twee: laat onzinnige licentievoorwaarden vallen (genre 1500 zitplaatsen, zoveel profspelers in dienst enz.) Dat men voorwaarden oplegt qua veiligheid, verlichting enz. OK.
Wat is het probleem als een ploeg die daar aan voldoet en voor een beperkt publiek speelt met bv een mengeling van profs en amateurs of waarom niet, puur met amateurs, zich jaar na jaar handhaaft in tweede ?
Dan spreekt men van een verdienste op puur sportieve basis iets wat altijd het geval moet zijn. En stel dat die ploeg puur theoretisch in aanmerking zou komen voor promotie, so what ??? Men zou dan enkel kunnen zeggen 'proficiat, schitterend gewerkt'. Die ploeg kan dan nog altijd vrij beslissen zich aan te passen aan de eerste klasse voorwaarden of gewoon in tweede te blijven. Trouwens als de eersteklassers zo neerbuigend over ons doen dan kan men hen van hetzelfde laken een broek geven: ze dromen allemaal van europees voetbal maar hoeveel stadions in België zijn geschikt voor europees voetbal ? Het verschil tussen pakweg PSG, Real, Chelsea en Westerlo, Lierse, Waasland-Beveren is oneindig veel groter dan het verschil tussen die ploegen met Heist, Geel, Virton... En nog iets: die tweedeling die in tweede bestaat geldt ook in eerste: vergelijk de klassieke PO1 kandidaten maar eens met de staartploegen.
Neen, nu is de regel: je hebt een stadion waar 50.000 man ik kan, een verlichting waarmee uw spelers een zonneslag riskeren, een verzameling 'profspelers' die het nauwelijks beter doen dan Geel of Dessel dan mag je, wat zeg ik, dan heb je recht op een plaats in eerste :roll:
Plaats reactie