Amateur liga

eSKaa
Berichten: 1396
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door eSKaa »

Nu er de laatste dagen weer wat sprake was van, en geruchten over fusies en dergelijke, ben ik eens in een vrij momentje wat beginnen puzzelen. Ik ben van mening dat er te veel voetbalclubs zijn in Belgie. Een mening die enkelen onder jullie wel zullen delen. Ik heb een 'alternatieve' reeksindeling opgesteld voor 1e, 2e en 3e Klasse.
Deze is vooral gebaseerd op geografisch gebied, de huidige klassering van de teams, en indien ik er weet van had, de achterban. Sentimentele dingen zoals Beerschot/Antwerp fuseren NOOIT zijn niet in rekening gebracht.
Het gaat hier dus puur zakelijk over een herstructurering van het Belgisch voetbal, zoals het er bijvoorbeeld over 30 jaar zou kunnen uitzien. Kleinere reeksen met meer topclubs. Veel clubs zullen niet meer uit een stad of gemeente afkomstig zijn, maar uit een regio. In mijn ogen de enige manier om het Belgisch voetbal leefbaarder te maken, en onze jonge toptalenten in de toekomst langer in eigen land te kunnen houden, in plaats van ze op hun 18 al naar het buitenland te laten trekken. De namen voor gefuseerde clubs zijn uiteraard gebaseerd op mijn verbeelding en hun geaografische ligging :-). Ziehier mijn indeling:

1e Nationale - betaald voetbal - 14 teams:
-Anderlecht
-Club Brugge
-Standard
-Racing Genk
-AA Gent
-KV Mechelen
-Oud-Heverlee Leuven
-Lierse
- FC Zuid-West Vlaanderen (Zulte-Waregem + KV Kortrijk)
-FC Waasland (Lokeren + St. Niklaas + Waasland-Beveren)
-Antwerpen City (Antwerp + Berchem)
-FC Sur Sambre (Charleroi + La Louviere)
-FC Zuiderkempen (Westerlo + Heist + Geel + Oosterzonen)
-Bruxelles West (RWDM Brussels + BX Brussels)

2e Nationale - Betaald voetbal - 14 teams:
-Cercle Brugge
-STVV
-Roeselare
-Eendracht Aalst
-Racing Mechelen
-Patro Eisden
-FC Borinage (Mons + Boussu Dour)
-FC Westkust (Oostende + Coxyde)
-Mouscron-Tournai (Moeskroen-Peruwelz + Doornik)
-SK Vlaamse Ardennen (Ronse + Oudenaarde + Brakel + Geraardsbergen)
-FC Noorderkempen (Lommel United + Dessel + Mol)
-FC Haute Belgique (Eupen + Verviers + Kelmis)
-FC Klein Brabant (Rupel-Boom + Bornem + Temse)
- nog een plaatske op overschot :-)

3e Nationale (1e Amateurdivisie) - Niet Betaald voetbal - 18 ploegen, kan tot 16 teruggebracht worden:
- FC Noord Brabant (Grimbergen + Londerzeel)
-FC Noord-Brussel (Zaventem + WS Woluwe + Diegem)
-Royal Charleroi Fleurus (is een echte fusie tussen Heppignies en FC Charleroi)
-FC Westhoek (Ieper + Poperinge ; zou ook een echte fusie worden)
-FC Condroz (Huy, Ciney, Dinant, Namur)
-Virton
-Hoogstraten
-Visé
-Tubize
-FC Turnhout
-Torhout
-Deinze
-Wetteren
-Athois (zou eventueel nog mee in fusie Moescron-Tubize kunnen)
-Hamme
-Bocholt
-Cappellen
-Denderleeuw

Een indeling als deze zorgt ongetwijfeld voor discussie. Graag jullie commentaar, maar kom niet af met pietluttigheden he ;-)
hesteneer
Berichten: 1155
Lid geworden op: 06 aug 2012, 10:10

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door hesteneer »

cool dan mogen wij naar standard :)
fredjetrek
Beheerder
Berichten: 155
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:01

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door fredjetrek »

pfff en elke week op de bus om in Geel thuis te spelen... nee dank u.

20 jaar geleden had je in elk dorp 10 clubs...nu zou men naar 1 club per regio moeten?
Geld is de laatste jaren blijkbaar de enige drijfveer in het voetbal. Meer dan 10 km ga ik toch niet voor mijn club. De absolute topclubs hebben supporters over heel het land, maar bij de andere zitten ze allemaal in de stad en buurgemeenten. Wil men met het Belgische voetbal vooruit zullen we inderdaad af moeten van het overbetalen van totaal ongetalenteerde spelers in provinciale reeksen...maar dan zie ik de hervorming toch anders...

Heist zou bijvoorbeeld de iets kleinere buurclubsjes kunnen opnemen (maar die behouden wel hun jeugdwerking ter plaatse). Dan denk ik aan clubs als Heikant, Schriek, Houtvenne, Beerzel, Berlaar, Booischot, .... als je al die budgetten en supporters zou samentellen kan je in Heist 2de klasse voetbal organiseren met een degelijk budget voor 2 a 3000 supporters. Naar Geel trekken zou niks oplossen, niet meer supporters, en ik twijfel of veel sponsors zullen volgen. Als je het echt lokaal doet kan het wel werken...
eSKaa
Berichten: 1396
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door eSKaa »

Ik snap wat ge wilt zeggen, maar kijk in dit geval ook verder dan Heist he. 't Gaat hier niet over onze club, maar over ons voetbal in België
fredjetrek
Beheerder
Berichten: 155
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:01

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door fredjetrek »

oke, maar ik wil enkel zeggen dat ik niet geloof in fusies die meer als 10 km uit elkaar liggen. Ik supporter voor Heist omdat ik heistenaar ben, en ik heb net zoals velen ook een supportershart voor een andere eersteklasser. Toen Ekeren naar het kiel verhuisde vond ik dat al niet kunnen...maar er is de laatste jaren al veelgebeurt..en de laatste week is er gewoon over. Daar is toch bv geen enkele originele supporter van Bleid meegekomen naar Brussel... zoiets zou ik als heistenaar niet willen meemaken...als ik het dan maar tot in Geel.
DAVILA
Berichten: 4128
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door DAVILA »

Grotendeels akkoord. Heb dit vroeger al aangekaart. Eén opmerking: volgens mij is er slechts plaats voor MAXIMUM 16 profploegen.
In de grote voetballanden zijn er tussen de 2 tot 4 miljoen inwoners per eerste klasseploeg. Wil men daar echt topvoetbal zien dan kan men onmogelijk in zijn eigen stad terecht maar komt men op een regio uit. Hoeveel eerste klasse ploegen zijn er in Beieren ? In Catalonië ?

Hoe kan je nu een profploeg op de been houden als je voor ochot zes à zevenduizend man speelt ? (of zelf minder) En dan spreken die ploegen van Europees spelen, zoals nu Zulte Waregem... hun stadion is er zelfs niet geschikt voor.. en tegen wie spelen ze dan in de voorrondes ? Stel u voor dat ze rechtstreeks waren geplaatst voor de Champion's League... (waarmee ik niet zeg dat het onverdiend zou geweest zijn)

Voor een goed begrip: er is dan nog steeds plaats voor voetbal in Heist, enkel de sups van KVM, Lierse, Westerlo enz uit het Heistse zullen naar die regioclub gaan kijken (zoals nu al het geval is)
Het is niet zozeer een probleem voor Heist, eerder voor die armlastige eersteklasseclubs. Voor Heist verdwijnt de concurrentie van het te veel aan profploegen (genre Visé, Tubize, Woluwe,Boussu Dour enerzijds, en KVM, Lierse, Westerlo die op een zakdoek spelen anderzijds) en wij kunnen dan zelfs meedingen naar de landstitel in de hoogste amateurreeks.

U al eens afgevraagd hoe de toekomst er voor bv Lierse had uitgezien als Sammy zijn auto ongeluk van een tijdje terug niet miraculeus had overleefd ?
eSKaa
Berichten: 1396
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door eSKaa »

Als je ziet wat er nu in onze regio gebeurt met al die clubs, is dat fantastisch. Zoveel clubs in 1e, 2e en 3e klasse. Maar ergens gaat zich dat toch wreken?

Of pak in het Waasland: Lokeren, Waasland-Beveren en St. Niklaas. De eerste 2 zijn goed voor respectievelijk 5000 en mss 3000 supporters (give or take). St niklaas speelt voor 500 man. Als zich daar een grote Wase club vormt, die kan overleven in een sterke Belgische competitie, trekt dat meer aan dan die 8000 supporters. Er is potentieel voor he. Zo ook in de Kempen, in de Westhoek, en verscheidene andere regio's. Clubs concurreren elkaar dood, en waarom? Om dan op een zo hoog mogelijk niveau te spelen zonder dat de fanbasis groeit. Terug naar het voorbeeld in het Waasland: De eerste jaren gaat die ploeg slechts gestaag stijgen qua supporters, maar vanaf het eerste succes er is, komen de mensen terug naar het stadion. Zie naar Waasland beveren. ne hoop gezever, en er zullen nog altijd wel mensen wegblijven, maar ze worden het ook beu in 4e provinciale, die van SK beveren. Die keren stillekes allemaal terug naar de Freethiel.
Ik denk dat clubs op regionaal niveau dat toekomst zijn...

Trouwens, ik weet ook niet waarom gij over Geel spreekt? Westerlo is dichterbij ;-)
DAVILA
Berichten: 4128
Lid geworden op: 06 aug 2012, 23:59

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door DAVILA »

Correct eSKaa. Met die regioclubs kan ook eindelijk eens begonnen worden met de bouw van moderne voetbalstadions, een goeie, aangename infrastructuur trekt ook nieuwe klanten aan. Een vlot bereikbaar stadion, parkeerruimte enz. zou zelfs mij kunnen teruglokken naar het eerste klasse voetbal (zonder Heist te laten vallen, de wedstrijddagen/uren van de profs en de amateurs moeten op elkaar afgestemd worden).
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3005
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door Dabo »

Blijkbaar heb ik niet alleen, maar iedereen, hier heeft last van vooze zondag.

Inderdaad, 2x 14 prof clubs lijkt mij ook normaal. Al zie ik daar geen rol voor Heist in weggelegd. De fusie FC Zuiderkempen (Westerlo + Heist + Geel + Oosterzonen) zie ik niet echt zitten. Wij zijn geen Kempenaren, althans zo voel ik het toch aan. Of het moet zij dat deze club in Heist komt. "Je weet wel hé Fredje. De Swaenedome in Bruggeneinde. Een multifunctioneel stadionneke voor 80.000 man". Bon, alle gekheid op een stokje.

Ik ben er zelfs zeker van dat mensen uit Schriek, Booischot, Itegem, Wiekevorst niet zo maar hun 1ste ploeg willen afschaffen om naar de 'dikke' nekken' van Heist te komen zien. Wat denk je dat er zou gebeuren moest Heist ooit in een fusie à la Zuiderkempen stappen? Wel, de meeste supporters van Heist zouden dit niet willen en een nieuw clubje op het laagste niveau zou dan waarschijnlijk ontstaan.

Ik denk verder dat de vele fusies die aangehaald worden in het voorbeeld ook niet hoeven om 2 prof competities in te stellen. Je hebt nu al een 12 tal profclubs in 2de klasse. Laten we er nog 2 extra doen zakken uit 1ste klasse en je komt al aan je 14 teams. Hoe deze profteams zich dan verder zullen ontwikkelen zal de toekomst wel zelf uitmaken.
fredjetrek
Beheerder
Berichten: 155
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:01

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door fredjetrek »

dat stadion...die swaenedome komt er niet. Die van hier rechtover is na de zoveelste nederlaag van KVM tegen heist daar al voor naar de raad van state geweest :-)

Nee, we beseffen allemaal dat er veel te veel profploegen zijn, maar niemand wil zijn club afgeven he... ook wij niet. Maar de fusie tussen Heist sportief en SV Heist is goed verlopen...ondanks dat de supporters van SV heist nooit veel van Heist sportief moesten hebben. Dus waarom zou schriek, booischot, heikant,... niet mee in het project kunnen stappen? Na een half jaar zou hier geen supporter meer over spreken, alleen bij sommigen sponsors, bestuurders die zelf alles voor het zeggen willen hebben zou dit moeilijk zijn. Maar om op lange termijn plezier te beleven aan voetbal moet je kunnen winnen. heist zit aan zijn plafond, voor Heikant zou 1st prov ook hun plafond zijn. Houtvenne geraakt ondanks de inspanningen ook ni verder. En de opgang van schriek zal ook wel eens stoppen...dus wees verstandig, voeg alles samen en heb samen succes in de hoogstmogelijke reeks. Nu is 2de voor ons te hoog, dan misschien niet meer.
eSKaa
Berichten: 1396
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:44

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door eSKaa »

Zou voor mij even goed zijn. Mag morgen al, als dat betekent dat we op dit niveau kunnen blijven spelen.

Maar: de opgedoekte clubs in Heikant, Beerzel,.. die stichten gewoon hun clubs opnieuw, en ge wint amper extra volk...

PS: spijtig van de Swaenedome :-)
fredjetrek
Beheerder
Berichten: 155
Lid geworden op: 31 jul 2012, 22:01

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door fredjetrek »

zoals ik hier boven al gezegd had zou ik de jeugdwerkingen laten verder doen op de verschillende locaties. Zo blijft de plaatselijke binding nog bestaan. Enkel het eerste elftal zou samen zijn. Voor de supporters is dit alleen even wennen. Maar dat was ook zo voor de SV heist supporters jaren geleden. Voor de bestuurders is het natuurlijk anders, ofwel doe je het alleen, en heb je alles te zeggen, oftewel doe je het samen en moet je tot een akkord komen. Zonder akkoord tussen die bestuurders( vaak geldschieters) kan je niks beginnen, want dan starten ze inderdaag vlug opnieuw.

Maar een fusie tussen ploegen die ver uit elkaar liggen werkt niet. Herentals en Geel gingen samen, gevolg herentals is terug begonnen. Zouden er supporters van Mol naar Geel komen kijken na de fusie? OHL en Aarschot gingen ook samen en ook dit werkte niet. Beven en sint niklaas, hetzelfde verhaal....
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3005
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door Dabo »

Even wat geschiedenis. De supporters van SV Heist (De Bos) die het niet eens waren met de fusie zijn naar Kfc Houtvenne getrokken. Tot op de dag van vandaag lopen er daar nog rond. Hun stamplaats is café 't Hoekske' aan het station in Heist.
klenne
Berichten: 1288
Lid geworden op: 02 aug 2012, 14:08

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door klenne »

Eerste klasse mee 14 :D neje merci ik vin da nu al erg mee 16 , geef mij ma trug zoals vroeger mee 18
foxy
Berichten: 209
Lid geworden op: 03 aug 2012, 14:07

Re: Hervorming Belgisch Voetbal

Bericht door foxy »

lovenswaardige en interessante denkpistes ; proficiat Eskaa voor deze aanzet. Ik zou eerder kiezen voor het
model van Fredjetrek en beginnen met de splitsing tussen profclubs en amateurs maar geloof ook in fusies
indien ze niet te ver uit elkaar liggen ( 10 km ok ) Misschien kan een beperking van clubs per hoofdgemeente
hiervoor dienen zoals er ook maar één gemeentebestuur bestaat binnen de gefuseerde gemeentes.
We zien nu ook inde bedrijfswereld en economie dat onbeperkte vrijheid zonder voldoende spelregels leidt
naar elkaar "doodconcurreren". Een soort "vestigingswet" , die vroeger al heeft bestaan voor vrije beroepen,
lijkt mij een mogelijke remedie, ook voor het aantal voetbalclubs. De anderen ('er is recht van vereniging)
kunnen dan terecht in het aparte liefhebbersverbond.
Bij de amateurclubs-hoofdgemeentes moeten de toegelaten vergoedingen per afdeling vastgelegd worden
( met degradatie bij overtreding - transparante boekhouding neer te leggen) opdat prioriteit zou liggen op
accomodatie , opleiding en inzetten eigen jeugd , inplaats van spelershandel .
Plaats reactie