KFC. Dessel Sport – K.SK. Heist (uitgesteld)

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3001
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

KFC. Dessel Sport – K.SK. Heist (uitgesteld)

Bericht door Dabo »

KFC. Dessel Sport – K.SK. Heist opgepast om 19u30.
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3001
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: 21/01/2023 – 19h30 KFC. Dessel Sport – K.SK. Heist

Bericht door Dabo »

Dessel en Heist staan voor de 22ste keer in tien jaar tegenover elkaar: “Altijd goed voor spektakel”

Zaterdagavond (19.30u) staat in de hoogste amateurklasse - en dit voor de 22ste keer in tien seizoenen - de ‘Kempense derby’ tussen Dessel Sport en KSK Heist op het programma. “Heist tegen Dessel, dat is altijd goed voor spektakel.”

De eerste ‘derby’

Toegegeven, in 1969-1970 en 1985-1986 stonden Heist Sportief en Dessel Sport al tegenover elkaar in vierde klasse. Maar de eerste ‘derby’ tegen Dessel won KSK Heist in 2012 (2-1), het jaar waarin Dessel ­naar tweede klasse was gepromoveerd. “Ik weet nog dat ik in die match naar Cis (Bosschaerts, de trainer, red.) riep dat ik moe was en ­dringend gewisseld moest ­worden”, vertelt Bram Criel, die toen met Heist tegen zijn ex-club speelde. “Het was een ­mopje, maar de trainer kon er niet mee lachen... Werd die kwaad, zeg! We hebben echt afgezien tegen Prince Asubonteng (ex-Beerschot, red.). Die kon echt goed ballen. Maar we wonnen wel dankzij twee mooie doelpunten. Heist in tweede klasse, dat was echt een feest. Zowel bij winst als verlies stonden we op tafel te ­dansen. We waren amateurs die tegen de profs van Antwerp of OHL al eens konden winnen.”

Meeste goals in één match

Voor de meeste goals in een match tussen beide ploegen moeten we terug naar 2 oktober 2021. Dessel won toen thuis met 4-3. “De matchen tegen Heist zorgen altijd voor spektakel”, zegt Jari Breugelmans (Dessel). “We ­kwamen al vroeg op achterstand. Aan onze coach (Benny Lunenburg, red.) zou het niet gelegen hebben. Die was eerder die dag Belgisch kampioen Stratego ­geworden en had dat al een paar keer vermeld in de cabine. Wij ­lagen toen allemaal in een deuk (lacht).”

“Gelukkig maakte ik snel terug gelijk en kwamen we 3-1 voor… om dat dan weer uit handen te geven. Tot we in minuut 88 een corner kregen die over alles en iedereen ging. En ik kon de bal binnentikken.”

De meeste zeges: Dessel

In de 22 keer dat Heist tegenover Dessel stond, trok groen-wit acht keer aan het langste eind en Heist ‘maar’ zes keer. “In het begin ­gingen we echt niet graag naar Heist-op-den-Berg”, weet ex-Dessel-speler Ratko Vansimpsen. “Hun veld lag er altijd barslecht bij. Komt daar nog eens bij dat we elkaar vaak in de nacompetitie om promotie zagen, maar geen van beide ploegen had de intentie om te promoveren... Wonnen wij vaker dan Heist? Ach, dat komt door die nacompetitie waarschijnlijk. Wij wilden daar echt winnen, aan die profclubs laten zien wat we waard waren. Bij Heist leek dat iets minder belangrijk (lacht).”

Meeste basisplaatsen: Bart Webers (Heist)

“Da’s niet zo raar eigenlijk: ik speelde veertien of vijftien seizoenen voor Heist”, zegt Webers, de sympathieke ex-aanvoerder die wel achttien keer aan de aftrap van ‘de derby’ stond. “Ze ­noemen Heist tegen Dessel de Kempense derby, maar het is toch nog altijd een uurtje rijden. Maar op dat ­niveau zijn er niet veel ploegen uit de streek.”

Maar de match leeft wel, ook al liggen beide velden in de uithoeken van de Kempen. “Ik weet dat beide ploegen er keihard voor gingen tijdens de match, maar dat we na de wedstrijd wel altijd in de kantine van Dessel bleven hangen – en omgekeerd.”

Komt het Heist-icoon nog vaak naar ‘zijn’ club kijken? “Te weinig. Dit jaar ben ik er nog maar een keer geraakt, jammer genoeg. Maar ik ben echt dankbaar voor alles wat Heist voor mij heeft ­gedaan.”

Een blij weerzien… vanop de bank

Uiteraard zijn er verschillende spelers die een verleden hebben bij beide clubs. Thomas Jutten (nu Heist) speelde vier seizoenen voor Dessel. “Ik heb echt heel goeie herinneringen aan Dessel. Ik weet nog dat Beerschot in mijn eerste jaar kampioen speelde (2016-2017, red.). En wij waren toen met 1-3 gaan winnen op Beerschot, waarin ik de 0-3 scoorde. Ik had er echt graag bij geweest.”

Ondertussen is de onfortuinlijke Jutten al 8,5 maanden aan het ­revalideren na een zware knieblessure. “Qua sfeer kan je Heist wel vergelijken met Dessel. Familiaal, maar wel professioneel. Net als bij alle clubs uit de Kempen.”
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3001
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Re: KFC. Dessel Sport – K.SK. Heist (uitgesteld)

Bericht door Dabo »

Afbeelding
Plaats reactie