Jasper Sols stopt per direct als voetballer.

Niet wedstrijd gebonden info over het 1ste elftal.
Dabo
Beheerder

Jasper Sols stopt per direct als voetballer.

Bericht door Dabo »

Jasper Sols (Heist) stopt per direct als voetballer: “Anders zou ik over twee jaar een heupprothese moeten laten steken”

Woensdagavond maakte Jasper Sols (29, onder meer Lierse Kempenzonen, Dessel en momenteel K.SK Heist) bekend dat de derby tegen Lyra-Lierse zijn laatste voetbalwedstrijd is geweest. De reden? Een ernstige vorm van artrose in de rechterheup. Als hij verder speelt, zou hij binnen de kortste keren een heupprothese moeten laten steken. “Ik geef nooit op, blijf altijd vechten. Maar tegen deze blessure kun je gewoon niet vechten…”

Wanneer we Jasper donderdag te horen krijgen, klinkt hij best positief. “Ik heb het woensdagavond bekendgemaakt, maar de beslissing heb ik al twee weken ervoor genomen. Ik wilde eerst de club en de spelers inlichten, vooraleer het nieuws met de buitenwereld ook te delen. Ondertussen heb ik enorm veel begrip en steun gehad, zelfs van mensen waar ik al heel lang geleden nog mee heb samengespeeld.”

“En ik heb de beslissing volledig zelf gemaakt. Ik kon verder blijven spelen, me laten platspuiten met cortison, maar dat zou alleen maar negatieve effecten hebben op mijn heup. De dokter waarschuwde me ook: als ik nog twee jaar zou spelen, was de kans heel groot dat ik een heupprothese moet laten steken. Het is de cumul van draaien, sprinten, schieten, … die zoveel druk op mijn heup zette. Het is een slijtage van jarenlang op dit niveau te spelen.”

Stevige carrière over heel de provincie

Maar over het negatieve wil Sols niet te lang tobben. “Ik heb echt een mooie carrière gehad. Ik ben van de Kempen en mocht spelen bij dé Lierse, de club van mijn hart. En mijn grootvader maar fier zijn, want Lierse is zijn club. Daarna kwam ik zes jaar lang in een ongelofelijk leuk Dessel terecht. Op mijn 18de speelde ik in tweede klasse, met Regi Van Acker als coach. Met het kleine Dessel zijn wij gaan winnen in de oude Bosuil.”

“Dan mocht ik nog even terug naar Lierse Kempenzonen, om te voetballen voor drieduizend man, met heel veel kameraden in het publiek. Ik speelde bekerwedstrijden in Genk, Jan Breydel en ook nog eens tegen KV Mechelen. En nu wilde ik nog een jaartje alles geven bij Heist. Ook al loopt het daar iets minder, da’s een bende spelers die je met niks anders kunt vergelijken. Ik ben oprecht fier op de carrière die ik als voetballer heb gehad.”

“Het enige waar ik het echt moeilijk mee heb? Ik heb in het verleden veel blessures gehad en ik heb hard gerevalideerd, omdat er perspectief was op verbetering. Ik ben een vechter, ik geef niet op. Dit is de eerste keer dat ik geen perspectief heb op die verbetering. Nu kan ik niet vechten…”

Fietsweekends

Over het leven dat Sols na de voetbal wacht, is hij nog aan het nadenken. “Ik heb er gesprekken over gehad met (fysio) Robin Adriaenssen en Thomas Jutten. Thomas heeft twee jaar geleden dezelfde beslissing moeten nemen, met een zware knieblessure. Misschien dat ik nu wel eens tijd ga maken om eens met mijn vrouw en vrienden op weekend mee te gaan, en niet altijd na een dagje terug naar huis te keren voor de match dat weekend. Ik heb ook vrienden die fervente fietsers zijn, en fietsen mag ik nog! Ik ben echt heel benieuwd wat de toekomst zal brengen”, besluit Sols. “En of ik nog in het voetbal blijf? We zullen zien…”

Bron: HNB
Plaats reactie