De opmerkelijke transfers van Tyson Muaxambi: van Engeland en Portugal via tweede provinciale naar KSK Heist
Supporters van alle ploegen leren dezer dagen de nieuwe spelers kennen. Bij KSK Heist loopt er op het eerste zicht een ‘vreemde vogel’ rond. Tyson Muaxambi (23) kende een goede opleiding bij enkele ploegen in het Antwerpse. Na enkele buitenlandse avonturen belandde hij in tweede provinciale. Daar pikte het bestuur van KSK Heist hem op.
Van tweede provinciale naar tweede afdeling. Het is een hele stap voor een jonge voetballer. Tyson Muaxambi begrijpt de eerste verbazing en schetst zijn levensloop. “Ik kreeg mijn opleiding aanvankelijk bij Berchem en Rupel Boom. Nadien kwam ik één seizoen voor Antwerp uit, waar ik even mocht proeven van het werk bij de A-selectie. Doorstromen bij de Great Old zat er niet in. Het buitenlandse avontuur wachtte.”
Naar Engeland
Dat avontuur situeerde zich aanvankelijk in Engeland. Het lijkt aanlokkelijk, maar Tyson Muaxambi relativeert meteen. “Het was een fijne ervaring, maar van profvoetbal was geen sprake. Ik kwam terecht in Enfield, een stadje ten noorden van Londen. Als ik de rekening maak, kwam ik toen in ‘negende klasse’ uit. Het was dus een lager regionaal niveau. Ik werd er wel topschutter. Vermits er brood op de plank moest komen, werkte ik in Engeland in de zorg. Na de match trok ik naar de zorginstelling. Daar kon ik slapen. Op die manier spaarde ik centen uit. Via een agent belandde ik het daaropvolgende seizoen bij FC Silves in Portugal. Dat was het vierde niveau, maar wel professioneel. Het was een fijne periode en ik wou langer blijven. Mijn agent vertelde me dat alles in orde zou komen, maar dat was niet het geval.”
Tweede provinciale
Door de mislukte contractverlenging was Tyson Muaxambi genoodzaakt om vorig seizoen in tweede provinciale aan de slag te gaan. “Pas in oktober belandde ik in Ekeren. Opnieuw werd ik topschutter. Daar kreeg trainer Yves Van Borm me in het vizier. Hij wilde me een kans geven bij Heist. Het is wennen. Vorig seizoen trainde ik slechts twee keer, maar in het tussenseizoen heb ik hard gewerkt. Twee maanden trainde ik onder leiding van ex-prof Derek Asamoah. Ik wil er helemaal staan bij de start van het seizoen.”
Bron: HLN
Transfers 2025-2026
Re: Transfers 2025-2026
Het opmerkelijke reisverhaal van de familie Lambo: Zakari Junior moet nieuwe smaakmaker van KSK Heist worden
KSK Heist zal zondag op Londerzeel aan de competitie beginnen met een nagenoeg nieuwe ploeg. Eén van de nieuwkomers is Zakari Junior Lambo (26). De naam ‘Lambo’ zal bij oudere voetballiefhebbers een belletje doen rinkelen. Vader Zakari Senior was prof in de jaren negentig. Zakari Junior treedt in de voetsporen.
Het voetbalverhaal van Zakari Junior Lambo gaat terug naar de vorige eeuw. “Mijn papa is afkomstig uit Niger. Dat mag je niet verwarren met het veel grotere Nigeria. Mijn mama werd geboren in Burkina Faso. Hoe ze elkaar leerden kennen? Ik was daar niet bij (lacht), maar Niger en Burkina Faso zijn buurlanden. Bovendien heeft mijn papa nog in Burkina Faso gevoetbald. Nadien kon hij als profvoetballer aan de slag in Polen, Duitsland, Spanje en België. Hier maakte hij in eerste klasse de hoogdagen van Eendracht Aalst mee. Feestjes genoeg dus. Toeval of niet? Ik werd in Aalst geboren.”
Zwerftocht
Het stond in de sterren geschreven dat Junior Senior wou opvolgen. “Ik begon mijn voetballoopbaan als kind in Doornik, maar ik werd echt gevormd door Moeskroen. Jaren geleden was die jeugdopleiding van een hoog niveau. Bij Ronse raakte ik voor het eerst in de eerste ploeg. Ik werd opgemerkt door de bondscoach van Niger. Vermits ik een dubbele nationaliteit heb, kon ik voor de nationale ploeg spelen. Ik kom niet zo vaak meer in Niger, er is natuurlijk de afstand. Mijn familie woont daar wel nog altijd. De banden met je grootouders knip je niet door.”
Naar Heist
Zakari Junior Lambo kende de voorbije jaren verschillende clubs in ons land. Nu wil hij zich offensief uitleven in Heist. “Ik belandde bij Knokke, waar ik huidig coach Yves Van Borm als trainer had. Dat klikte meteen. Hij had vertrouwen in mij en haalde me in het tussenseizoen van Lokeren naar Heist-op-den-Berg. Dat was mooi, want vorig seizoen was ik volledig buiten strijd. Ik liep een spierscheur op die operatief geheeld moest worden. Die medische problemen zijn intussen volledig van de baan. Ik hoop me inderdaad te tonen in Heist. Op welke positie? Het maakt me niet veel uit, als het maar aanvallend is.”
KSK Heist zal zondag op Londerzeel aan de competitie beginnen met een nagenoeg nieuwe ploeg. Eén van de nieuwkomers is Zakari Junior Lambo (26). De naam ‘Lambo’ zal bij oudere voetballiefhebbers een belletje doen rinkelen. Vader Zakari Senior was prof in de jaren negentig. Zakari Junior treedt in de voetsporen.
Het voetbalverhaal van Zakari Junior Lambo gaat terug naar de vorige eeuw. “Mijn papa is afkomstig uit Niger. Dat mag je niet verwarren met het veel grotere Nigeria. Mijn mama werd geboren in Burkina Faso. Hoe ze elkaar leerden kennen? Ik was daar niet bij (lacht), maar Niger en Burkina Faso zijn buurlanden. Bovendien heeft mijn papa nog in Burkina Faso gevoetbald. Nadien kon hij als profvoetballer aan de slag in Polen, Duitsland, Spanje en België. Hier maakte hij in eerste klasse de hoogdagen van Eendracht Aalst mee. Feestjes genoeg dus. Toeval of niet? Ik werd in Aalst geboren.”
Zwerftocht
Het stond in de sterren geschreven dat Junior Senior wou opvolgen. “Ik begon mijn voetballoopbaan als kind in Doornik, maar ik werd echt gevormd door Moeskroen. Jaren geleden was die jeugdopleiding van een hoog niveau. Bij Ronse raakte ik voor het eerst in de eerste ploeg. Ik werd opgemerkt door de bondscoach van Niger. Vermits ik een dubbele nationaliteit heb, kon ik voor de nationale ploeg spelen. Ik kom niet zo vaak meer in Niger, er is natuurlijk de afstand. Mijn familie woont daar wel nog altijd. De banden met je grootouders knip je niet door.”
Naar Heist
Zakari Junior Lambo kende de voorbije jaren verschillende clubs in ons land. Nu wil hij zich offensief uitleven in Heist. “Ik belandde bij Knokke, waar ik huidig coach Yves Van Borm als trainer had. Dat klikte meteen. Hij had vertrouwen in mij en haalde me in het tussenseizoen van Lokeren naar Heist-op-den-Berg. Dat was mooi, want vorig seizoen was ik volledig buiten strijd. Ik liep een spierscheur op die operatief geheeld moest worden. Die medische problemen zijn intussen volledig van de baan. Ik hoop me inderdaad te tonen in Heist. Op welke positie? Het maakt me niet veel uit, als het maar aanvallend is.”