Belisia Bilzen - KSK Heist 2-3

Alles over de wedstrijden van Ksk Heist.
Johan Gazon

Re: Belisia Bilzen - KSK Heist 2-3

Bericht door Johan Gazon »

Remontada van K.SK Heist na doldwaas slot in Bilzen: “Eigenlijk is eerste afdeling maar een dode competitie”

In K.Sk Heist weten ze opnieuw wat winnen is. In Bilzen werd het 2-3, al zag het er met een kwartiertje spelen niet al te goed uit wanneer Tiemen Wijnen de 2-0 op het bord zette. Maar 10 dolle minuten mochten ze nog eens vieren, en of dat deugd deed: de eerste overwinning sinds 21 september (!) was een feit. “Dit geeft vertrouwen voor de match tegen Tienen.”

Over de match zelf kunnen we kort zijn. Heist kwam in de eerste helft op achterstand via Seong-Heon Baik, nadat het best aardig meespeelde. “We hadden ook niet al te veel kansen weggegeven”, pikt aanvoerder/goalie Fré Van Aerschot in. “We waren best dominant aan de bal, maar soms misschien wat onzuiver in de passing. En onze tweede helft was misschien de beste helft van dit seizoen.”

Toch kwam met nog een kwartiertje op het bord de 2-0 op het bord. “Het eerste wat door mijn hoofd flitste? Het is weer zover… Maar we lieten ons niet doen.” Sterker nog: drie minuutjes later lukte Glenn Van Hout de aansluitingstreffer, en nog eens 60 seconden verder stond er via Mathis Heyselberghs de gelijkmaker op het bord. Iets wat er zat aan te komen, als we coach Van Borm mogen geloven. “Voor die 2-0 hadden we al vier enorme kansen gekregen om voorbij Belisia te gaan. Maar het was altijd net niet. En toen Mathieu Troonbeeckx de 2-3 op het bord zwierde… Ja, het was zo’n ontlading alsof we effe kampioen waren gespeeld.”

Goed gevoel

Van Aerschot: “We hebben gezongen in de kleedkamers, op de bus… We waren wat vergeten hoe het was om een overwinning te vieren. (de laatste overwinning dateert van 21 september, 0-1 uit bij Dessel, red.) En zondag kon ik nog eens met een goed gevoel opstaan, maandag goed vertrekken naar het werk. Ja, het is maar ‘voetbal’, maar zo vaak verliezen, dat kruipt in je kleren.”

“Het is een moeilijk jaar tot dusver”, aldus Van Borm. “Het is een enorme leerschool ook voor mij, want dit ben ik absoluut niet gewoon. Maar desondanks staat er week in, week uit een heel gemotiveerde groep voor mij. Als je onze trainingen ziet, snap je niet hoe het kan dat we toch zo vaak verliezen… Ik zit er wat mee gewrongen: we krijgen zoveel respect van de club Heist, maar ik heb hen nog niets terug kunnen geven. En ja, dat is moeilijk.”

Dode competitie

Er staan nog tien wedstrijden op het programma. Geloven ze bij Heist er nog in dat de redding mogelijk is? De kloof met de ‘veilige’ plekjes bedraagt voorlopig nog altijd 9 punten. Van Borm: “We gaan een mirakel nodig hebben, en bekijken het allemaal week per week, maar zouden graag een reekske bij elkaar spelen. Ja, dit geeft vertrouwen voor de partij van volgend weekend tegen (leider) KVK Tienen. Moeilijk? Zeker, maar ik herinner mij matchen waarin Club Brugge verloor van Berchem Sport of Anderlecht van KVK Beringen. Om maar te zeggen: een ploeg onderin kan al eens verrassen.”

Als we de commentaren op Facebook mogen geloven, zou de Heistse aanhang het niet héél erg vinden om de stap naar 2de nationale te zetten. Ook Van Aerschot kan zich daarin vinden. “Zolang het nog mogelijk is, blijven we er uiteraard in geloven. Al moeten we realistisch zijn en beseffen we zelf maar al te goed dat het een bijna onmogelijke opdracht is. Maar als we naar 2de afdeling VV zouden zakken, is dat ook niet zo’n ramp.”

“Dan hebben we ten minste nog eens iets om voor te spelen. Daar kunnen we ten minste nog eens voor de titel gaan, want 1ste nationale is nu voor veel clubs maar een dode reeks. Ja, we kunnen de beste amateurclub van het land worden, en dan? We kunnen door die licentievoorwaarden toch niet promoveren naar 1B omdat we dan een profclub zouden moeten zijn. Waarom mogen clubs als Heist, Knokke, Thes of Dessel die stap niet zetten? We zijn gezond én in Belgische handen. Maak er dan toch gewoon een gesloten competitie van, van profclubs en amateurploegen? Misschien dat het Sporting Hasselt of Ninove wel lukt, we zullen zien. Waar Heist ook volgend seizoen ook speelt, ik voel mij hier goed en blijf in Heist.”

Verlengd verblijf

Ook coach Van Borm zou volgend seizoen blijven. “Of het moest zijn dat Manchester City mij zou opbellen, want daar loopt het momenteel ook iets minder. (lacht). Maar ik wil nog iets teruggeven aan het bestuur van Heist, dat ben ik hen wel verschuldigd”, besluit de oefenmeester.

Bron: GVA
Dabo
Beheerder

Re: Belisia Bilzen - KSK Heist 2-3

Bericht door Dabo »

Rode lantaarn Heist buigt tegen Belisia Bilzen hopeloze situatie om in laatste negen minuten

Heist draait de laatste weken duidelijk beter en kon dit weekend uitpakken met een knaller van formaat. Op Belisia Bilzen, toch geen kneusje in de reeks, werd een 2-0-achterstand in negen minuten tijd omgebogen in een prachtige 2-3-zege. Of het volstaat voor het behoud is een andere vraag.

Veel redenen om uitbundig te zijn, heeft men dit seizoen in Heist-op-den-Berg nog niet gehad. Zaterdagavond mochten alle remmen los op Belisia Bilzen. In de 81ste minuut keek de ploeg nog tegen een 2-0-achterstand aan. Een zoveelste nederlaag leek in de maak, maar Mathieu Troonbeeckx zag de match plots helemaal kantelen. “Tot in die 81ste minuut zaten we in zak en as. De eerste helft was voor Belisia, al kregen ze niet veel kansen. Na de rust namen we de wedstrijd helemaal over, maar de goal viel niet. Integendeel, het werd 2-0. Je vraagt je dan af waarom het ons weer overkomt. Gelukkig scoorden we snel de aansluitingstreffer. En een geweldige corner leverde een minuut later zelfs de gelijkmaker op.”

Tweede zege

De voetbalgoden waren Heist goedgezind. Troonbeeckx vervolgt. “Twee minuten voor tijd mocht ik de winnende treffer binnentrappen. Dat was een halve minuut van opperste geluk (lacht). Nadien was er in de kleedkamer een uitbundig feest. Natuurlijk uitbundig, het was pas de tweede keer dat we wonnen dit seizoen. Onze laatste overwinning dateerde al van 21 september toen we met 0-1 wonnen op Dessel. Na Nieuwjaar hebben we hard gewerkt. We proberen de pijnpunten weg te werken. De prestaties zijn beter, maar we schieten nog te vaak in onze eigen voet. De komst van enkele nieuwkomers zorgde wel voor een onmiddellijke sportieve meerwaarde. Recent kwam daar nog Yannick Reuten van Thes bij.”

Aflopend contract

Ondanks de betere flow is de weg naar het behoud nog ontzettend zwaar. Troonbeeckx bevestigt. “We weten dat het moeilijk blijft. Het is een cliché, maar nu moeten we het echt van match tot match bekijken. De rangschikking bestuderen heeft geen zin. Dat kan pas als we enkele keren winnen. Mijn contract loopt af. Ik neem aan dat er de komende dagen meer duidelijkheid komt over mijn situatie. Ik sta voor elk voorstel open.”

Belisia: Verhulst, Vandecaetsbeek, Spruyt (75’ Yayi Mpie), Baik, Maus, Wijnen, Nelissen, Lathouwers, Bongiorno, Bunchukov, Etien.
Heist: Van Aerschot, Carrasco (77’ Van Hout), Reuten, Goossens (46’ Troonbeeckx), Lemmens, Zoete, Heyselberghs, Smet, Maho (88’ De Wit), Augustynen, Jannes (46’ Colman).

Doelpunten: 22’ Baik (1-0), 77’ Wijnen (2-0), 81’ Van Hout (2-1), 82’ Heyselberghs (2-2), 87’ Troonbeeckx (2-3).

Geel: Baik, Van Aerschot, Van Borm (T1 Heist), Zoete.

Rood: 45’ Van Borm (2x geel).

Bron: HLN
Plaats reactie