Vandaag interessant interview met Van Borm in HNB
Over onze reddingskansen en vooral over de beloftenploegen in de nationale reeksen, eindelijk iemand die de confrontatie met de profploegen durft aangaan !
Splitsen die boel, stop het verkrachten van het amateur voetbal !!!
Dabo waar blijft dat artikel ? Had hier al lang moeten staan
Die U23-ploegen noem ik de doodsteek”: KSK Heist-coach Yves Van Borm vindt dat Pro League te veel boven het hoofd van amateurclubs beslist
Na een meer dan degelijke acht op vijftien wacht KSK Heist zondag de derby bij de buren van Lyra-Lierse. Is de rode lantaarn dan toch nog op weg naar een miraculeuze redding? “Normaal gezien is het antwoord op die vraag nee”, zegt coach Yves Van Borm.
Laten we beginnen met de vraag der vragen: gaat Heist zich nog redden?
Yves Van Borm: “Dan zeg ik nee. En ik weet dat een trainer dat eigenlijk niet mag zeggen, maar toch is dat mijn mening. Als we ons nog willen redden, dan zouden we onze laatste zes matchen allemaal moeten winnen en moet de concurrentie die dan bijna allemaal verliezen. Dat is zo goed als onmogelijk. Ik vrees dat het kalf al verdronken is. Theoretisch kan het nog wel en zolang de kans mathematisch bestaat, zullen we ervoor spelen. Zolang de redding kan, blijven we het volle pond geven. Deze groep toont dat ook nog elke week. Je moet alleen ook realistisch zijn: het is kortbij. Maar als we er alles aan gedaan hebben en het is ons niet gelukt, dan hebben we onszelf niks te verwijten.”
Weet jij trouwens hoeveel ploegen er zakken?
“Absoluut, dat zijn de laatste twee. En als er een Vlaamse club zakt uit de Challenger Pro League, dan zijn het er drie. We staan nu zeven punten achter Cappellen en negen achter de Young Reds, die dertiende staan. En er zijn nog achttien punten te verdienen. Makkelijk zal het dus niet worden.”
Je vindt dat er heel veel boven jullie hoofden wordt beslist.
“Heel veel, zeg maar alles. Bepaalde personen binnen de Pro League drukken dingen door waar de amateurclubs grote schade van ondervinden. En ik vind dat zoiets niet kan.”
Wat bedoel je dan zoal?
“Ik kan je zo twee concrete voorbeelden geven. Ten eerste werd tijdens dit lopende seizoen beslist dat Jong Genk niet uit de Challenger Pro League kan degraderen. Dat kan toch gewoon niet, stel dat wij in eerste afdeling met Heist zoiets zouden doen en dat wij van de ene op de andere dag niet zouden kunnen zakken. Ik zou de reactie van de clubs in tweede afdeling eens willen horen. Ten tweede herinner ik me ook nog heel goed dat Lierse enkele jaren geleden als dertiende en RWDM als zesde uit eerste afdeling toch nog naar de Challenger Pro League konden promoveren. Hoe bestaat zoiets? Maar het is gebeurd, hè.”
Zes jaar geleden nam je persoonlijk initiatief om zaken aan te kaarten.
“Mijn liefde voor eerste afdeling is heel groot. Ik heb er veel aan te danken en wil er ook voor vechten. Zes jaar geleden heb ik samen met Stijn Stijnen concrete zaken aangekaart, geprobeerd om de amateurclubs wakker te schudden. Dat de U23-ploegen uit de Pro League in het amateurvoetbal meedoen, noem ik de doodsteek voor de amateurclubs. Ik verkondig het dus al jaren, maar merk dat de clubs te weinig een front vormen en bepaalde dingen zomaar laten gebeuren.”
Als ik het goed begrijp, moeten we dus geen rekening houden met Genk-B in 1B? Seraing staat daar voorlaatste, met daarvoor Anderlecht-B. Geeft dat ons dan een ietsiepietsie grotere kans om -stel dat het lukt- in deze reeks te blijven als we 3elaatst zouden aankomen?
We moeten eerlijk zijn, en de coach is dat: het is praktisch onmogelijk. Maar in voetbal kunnen rare dingen gebeuren, en mss, met dat doel in het vizier dat onze spelers nog een extra percentje kunnen geven?
Laat ons eerste de matchen Antwerp-Merelbeke (om 18h) en Cercle-Cappellen (morgen om 15h) afwachten:
Als Merelbeke verliest
Als ook Cappellen verliest
Als wij winnen op Lyra
Dan kunnen wij stilaan denken aan het melken van de koe onder de stoof
Lyra kan zich morgen al verzekeren van het behoud,
een kado zullen we niet moeten verwachten en dat hoeft ook
niet we gaan gewoon winnen morgen!
Forza KsK
Laatst gewijzigd door Danneman op 15 mar 2025, 17:37, 1 keer totaal gewijzigd.
Zondag speelt onze Koninklijke Lyra-Lierse voor de laatste keer een echte streekderby in het Luc De Rijckstadion. We ontvangen dan om 15u00 de buren van KSK Heist.
De Heistenaren zijn al sinds speeldag 9 in het bezit van de rode lantaarn. Stevige kopzorgen voor onze regiogenoten, die in de 6 resterende speeldagen nog 9 punten moeten goedmaken op de veilige plaats 13. Een aartsmoeilijke opdracht en dus kunnen de blauw-wit-groenen, die bij monde van coach Yves Van Borm al half de handdoek gooiden, zich geen misstap meer veroorloven. Bij nieuw puntenverlies nu zondag is de degradatie voor Heist quasi een zekerheid. Wordt het duel met de Heistse fusieclub een walk in the park? Nee hoor. Heist pakte 8 op 15 en won o.a. van linkerkolomploegen Belisia en Tienen.
Wie dit weekend wel mathematische zekerheid kan krijgen, zijn onze Pallieters. In de positieve zin dan wel. Want bij verlies van Cappellen en winst van Lyra-Lierse, is onze club 100% verzekerd van een tweede opeenvolgende seizoen in 1e Afdeling. Naast lokale glorie, staat er dus best wat op het spel. Want iedereen die betrokken is bij onze mooie club, hoopt al maandenlang om ook in Lier op het hoogste amateurniveau te mogen aantreden. We gaan er dus nog eens allemaal achter staan. En het begin van het einde in Berlaar alvast goed inzetten!
Doelman Fré Van Aerschot ziet Heist de handdoek gooien na nederlaag bij Lyra-Lierse: “Simpel, dit is einde verhaal”
Na een vijftiende competitienederlaag, deze keer op het veld van Lyra-Lierse, lijkt SK Heist de degradatie uit 1ste afdeling VV niet meer af te kunnen wenden. In de match van de laatste kans ging de hekkensluiter kansloos onderuit met 3-0 bij de Pallieters. Die sluipen overigens terug de top vijf binnen.
Doelman en boegbeeld Fré Van Aerschot zat er na afloop uitgeteld en verslagen bij. Neen, een vuist maken in de match van de laatste kans tegen Lyra-Lierse is SK Heist niet gelukt. Eerder had de rode lantaarn negentig minuten lang de wet van de sterkste moeten ondergaan. En dat knaagde toch behoorlijk bij Van Aerschot.
“Na de uitslagen van zaterdag was ik ervan overtuigd dat we mits een zege bij Lyra-Lierse nog een kans op overleven hadden”, zuchtte het sluitstuk. “Maar kennelijk hebben een aantal mensen die hoop al eerder opgegeven. Als ik zie dat jongens die de juiste vorm te pakken hebben op de bank starten, dan zegt dat veel. Ik heb mijn ontgoocheling dus toch even moet verbijten. Nogmaals, winst bij Lyra-Lierse en volgend weekend de zege pakken in het rechtstreekse duel met Young Reds en de weg naar het behoud lag terug open. Maar daar was duidelijk niet iedereen van overtuigd.”
En dus staat het nu quasi vast dat SK Heist volgend seizoen een reeks lager zal voetballen. Na negen jaar op rij in 1ste afdeling VV B een serieuze domper voor Van Aerschot.
“Het is simpel, het is einde verhaal”, beseft Van Aerschot. “De club zal weldra een nieuwe start moeten nemen en zich bezinnen, want het is nu wel duidelijk dat we de handdoek mogen gooien. Verschillende factoren hebben deze situatie in de hand gewerkt. Ik wil er niet te fel over uitweiden, maar het is verdomd jammer. Ik zal er nog alles aan doen om iedereen scherp te houden en deze campagne in schoonheid te eindigen. Ook al is het toch wel een serieuze teleurstelling.”
Deugddoende 9 op 9 voor Lyra-Lierse
De ontgoocheling bij SK Heist stond in schril contrast met de vreugde en opluchting bij Lyra-Lierse. Na een uiterst moeilijke periode begin dit jaar brengt de recente negen op negen de Pallieters opnieuw bij de eerste vijf in het klassement.
“Al zit daar wel de uitzege bij Merelbeke bij, die we via de groene tafel opeisten”, beseft Cel Teunen. “Dat geeft toch net een iets ander gevoel. Al doen de jongste twee matchen onze groep enorm veel deugd. Cappellen en SK Heist waren afspraken waarin we absoluut de punten wilden happen en dat is ons gelukt.”
De thuiszege tegen SK Heist was overigens oververdiend voor Lyra-Lierse. Haast op geen enkel moment verloren de Lierenaars de controle over het gebeuren.
“En toch hadden we de match sneller moeten beslissen”, vindt Cel Teunen, die zelf de score opende. “Ja, mijn treffer deed deugd. Zo haalden we het slot van de deur. Maar te lang bleef onze marge beperkt tot die ene goal. De voorbije weken kregen we nog vaak een heel zure gelijkmaker gepresenteerd, maar daar bleven we deze keer gelukkig van bespaard. Het is de komende vijf matchen nog onze ambitie om die stek in de top vijf te behouden.”
Het blijft hier stillekes. Kzal kik van wal steken:
Wat Fre Van Aerschot in een interview zegt, was een beetje mijn idee ook.
We begonnen de match met een hoop 'blijvers' in de basis en vertrekkers op de bank. Niet onze sterkste opstelling.
Als we nog hadden willen proberen er in te blijven, had dat gisteren idd nog moeten gebeuren. Maar de handdoek was geworpen voor de aftrap blijkbaar.
We zullen terug moeten bouwen, en met een hoop nieuw volk.
En ik zal er nog iets aan toevoegen: De coaching die ik gehoord heb naast het veld behoort tot de categorie U7 (en dan nog zullen onze U7 trainers meer to the point zijn). ONDERMAATS! Meer met de linnekesman bezig dan met de rest.
Als ge ziet dat er toch wel behoorlijk wat Heist publiek was, doe dan in godsnaam uw best.
Eerste NationaleVoetbal
Peffer leidt Lyra-Lierse naar zege tegen KSK Heist
Lyra-Lierse scoorde zondag drie keer in de thuiswedstrijd tegen KSK Heist. Het duel eindigde op 3-0.
De score werd na 24 minuten geopend door Lyra-Lierse via Cel Teunen. Mathias Schils (Lyra-Lierse) pakte een gele kaart in de 45ste minuut. Daarna stonden beide teams een tijdje droog. Jordy Peffer vergrootte de marge in de 74ste minuut. Lyra-Lierse vond het doel nogmaals via Peffer in de 77ste minuut.
In de laatste vijf wedstrijden heeft Lyra-Lierse twee overwinningen behaald, twee keer gelijkgespeeld en één keer verloren, terwijl KSK Heist twee overwinningen, twee keer gelijkgespeeld en één nederlaag KSK Heist heeft.
In de volgende wedstrijd neemt Lyra-Lierse het thuis op tegen Hoogstraten VV op zaterdag 29 maart om 20 uur. KSK Heist ontvangt zaterdag 22 maart om 20 uur Young Reds.
LYRA-LIERSE: Volant, Vets, Peffer (81' Balbi), Ibn El Mokadem (73' Van Den Bogaert), Van Goylen, Schils, Muyldermans, Sterkens, Van Lommel, Reijniers (87' Vidovsky), Weuts, Teunen.