TERUGBLIK OP ENQUÊTE 1STE AFDELING VV. Knokke ‘not amused’, onvoorspelbaar Merelbeke en de kennismaking met Bentayeb
Het reguliere seizoen in 1ste afdeling VV zit er sinds dit weekend op. Voor de start van het seizoen stuurden wij een enquête uit naar alle trainers van de reeks. Wie zagen zij toen als de kandidaat-kampioenen, welke ploegen zouden voor een verrassing zorgen en wie ging er zeker en vast degraderen? Tijd voor een terugblik op de resultaten. We geven alvast mee dat de trainers er soms wel héél ver naast zaten.
Dries Van Thielen, Koen Verdruye
Gisteren om 03:00
Wie wordt kampioen?
Bij Knokke waren ze aanvankelijk not amused toen uit onze enquête bleek dat veel clubverantwoordelijken de kustploeg als titelfavoriet naar voren schoven. Knokke ging van start met dertien nieuwkomers en zowel voorzitter als trainer vonden dat het onmogelijk was om met zo’n nieuwe kern meteen de hoofdvogel af te schieten. Maar kijk: Knokke werd kampioen... van de gelijke spelen. Het bleef wel liefst 21 wedstrijden ongeslagen – enkel kampioen Jong Gent deed beter – en pakte de titel van beste amateurclub van Vlaanderen door zes punten achter de kampioen te stranden. De titel had leuk geweest, maar aan het zeetje hadden ze toch geen licentie voor 1B aangevraagd.
“Jong Gent is alleszins de verdiende kampioen in onze reeks”, reageert sportief manager Kristof Arys. “Het valt mijns inziens af te wachten of deze jonge garde het niveau in 1B snel zal oppikken of gewoon worden. Veel zal er aan hun huidige kern waarschijnlijk niet veranderen.”
“Wij verloren met Knokke slechts twee wedstrijden, waarvan de laatste op 26 oktober 2024 in en tegen Jong Gent (2-1). Het was een dubbeltje op z’n kant en dat viel toen naar hun kant. Op 26 januari 2025 wonnen wij met 1-0 van Jong Gent en onze ongeslagen thuisreputatie deden we toen alle eer aan.”
Volgend seizoen wil Knokke opnieuw een toonaangevende rol spelen en onder de nieuwe trainer Bert Dhont de status van beste amateurclub bevestigen. Rond de jaarwisseling kan het licentiedossier dan weer geopend worden. Of de sprong naar 1B dan wel gewaagd wordt valt nog af te wachten.
Wie maakt de beste indruk?
Naast de kampioen, wie zal er nog bovenin het klassement meedraaien? Dat is waar deze enquêtevraag naar polst. Toegegeven: hier hadden de trainers het redelijk spot on. Sporting Hasselt finishte derde, Dessel vijfde en in Tessenderlo spurtten ze dit weekend in extremis nog naar de zesde plek.
Alleen werden twee clubs schromelijk over het hoofd gezien: kampioen Jong Gent werd geen enkele keer genoemd, maar misschien nog straffer: KVK Tienen. De club die 122 dagen op kop van de reeks stond, werd voor het seizoen door sommige clubs naar voren geschoven als degradatiekandidaat (zie verder in het artikel).
“Hoe dat kwam? Een pluim op de hoed van Johan Froment (CEO Sports van KVK Tienen, red.). Die tovert steevast een resem spelers uit zijn hoed en elke transfer heeft van bij het begin van het seizoen aangeslagen. Even waren we wat afgeschrikt: we verloren onze bekermatch tegen Rupel Boom (1-2). Maar dan begint de competitie, winnen we van Belisia én van Dessel. En dat elke keer op een manier waarop we wilden voetballen. We wilden voor het seizoen tekenen voor een plaats hoog in de rechterkolom.” Dat draaide toch iets anders uit, want de Suikerploeg eindigde vierde.
In de tweede ronde werd KVK Tienen voorbijgestoken door Jong AA Gent, Sporting Hasselt en Knokke. “Tja, we sukkelden toen wel wat met blessures en bij een ploeg als Jong Gent kunnen ze dan uit een grotere vijver vissen. Die jongens leven ook als prof. Trouwens; chapeau voor wat ze daar doen. Als er twee ex-spelers van die ploeg een paar jaar later Champions’ League spelen, dan doen ze toch iets juist. Al deden onze jonge jongens het ook naar behoren. Ik had zeven afwezigen in de laatste partij tegen Merelbeke, en nog steeds deden ze het voortreffelijk. Volgend seizoen? Opnieuw bovenin de rechterkolom, dat moet haalbaar zijn.”
Wie degradeert?
Ook hier was het er redelijk hard raak, met enkele onverwachte missers. Merelbeke ontglipte de degradatie net, maar Cappellen speelt volgend seizoen onverbiddelijk een reeks lager, net als Young Reds en misschien wel de grootste verrassing: KSK Heist, de club die sinds het begin van 1ste afdeling VV in die reeks uitkwam.
Redenen worden er velerlei opgenoemd, van blessures in een te smalle kern tot slechte velden. “Tja, ik weet waar het schoentje wringt, maar het is niet de moment om daar uitspraken over te doen in de media”, klonk het eerder al bij coach Yves Van Borm. “Het is jammer, zeer jammer voor een ploeg als Heist, maar ik hoorde dat het de ambitie van de club was om volgend seizoen weer mee te strijden voor de prijzen.”
Wie wordt de topschutter?
Zowel Jordy Peffer (Lyra-Lierse) als Nicolas Orye (Sporting Hasselt) waren dit seizoen goed voor 15 treffers, goed voor plek vijf en zes in de topschuttersstand. Daarboven komen Tibe Vanhaeren (16 goals, Thes Sport), Stan Braem (19, Knokke) en Umar Abubakar (20, Jong Gent). De absolute doelpuntenkoning dit seizoen? Yacine Bentayeb, de Fransman van Dessel Sport die er 22 in het mandje legde.
Een verrassing, want vorig seizoen bij Patro Eisden vond Bentayeb maar één keer de weg naar doel, het seizoen daarvoor (Patro en KVK Tienen) vijf keer en het seizoen daarvoor (met La Louvière) scoorde hij twee keer. “En toch: ik wist toen ook al dat ik een neus voor goals had”, klinkt het bij de Franse goaltjesdief die momenteel in de buurt van Dessel woont. “Al mis ik wel eens het zonnetje van Zuid-Frankrijk. (lacht)”
“Hoe het komt dat het er dit seizoen dan plots uitkwam? Ik sukkelde voor het eerst eens niet met blessures, genoot het volste vertrouwen van de coach en speelde zowat elke minuut in een systeem dat mij lag. Of ik volgend seizoen bij Dessel blijf? Er zijn aanbiedingen, maar daar is het nog iets te vroeg voor. Ik heb het alvast naar mijn zin in Dessel.”
Bron: HNB