foxy schreef:ik steun ook het voorstel van Davila; voetbal op een zomeravond vind ik heerlijk en tijdens 3 wintermaanden
blijft 1e klasse voor voetbal zorgen en kan iedereen blijven kijken via TV of naar een club; dit betekent ook
meer toeschouwers en inkomsten voor zowel de profclubs (tijdens winter) als de amateurclubs (1e klasse
supporters lusten ook wel voetbal in mei-juni-juli. Ik zie voordelen zonder nadelen , of vergeet ik iets ?
Ach Foxy, argumenten tegen zijn altijd te vinden. Bv spelers-studenten zitten in de zomer in hun blokperiode, de verlofperiode van de meeste mensen valt in de speelperiode enz.
Dat kan allemaal weerlegt worden, bv vele eerste klasseploegen kunnen soms ook geen beroep doen op al hun spelers (bv afrikaanse spelers die naar de Afrika Cup trekken), ook in de huidige speelperiode gaan er mensen op (ski)verlof... Dat kan allemaal opgelost worden: de periode maart-november telt 40 zondagen, aangezien in de zomer de dagen lang zijn kan er ook zelfs in de laagste afdelingen eens op een weekdag gespeeld worden zonder dat er verlichting nodig is. In een reeks met 16 ploegen zijn er 30 wedstrijddagen, zonder één enkele midweekmatch heeft men dan nog 10 speeldagen op overschot (ok er moeten misschien eindrondes gespeeld worden maar ook daar is ruimte voor). Dus zelfs ruimte voor een eventuele 'zomerstop' (bv juli)
Enkele uitspraken uit de krant van vandaag:
'Voetbal bij dit vriesweer is helemaal niet gezellig. Op gevaar af om voor ouder wordende zeur te worden versleten, stellen we vandaag graag nog eens de vraag of voetbal wel degelijk een wintersport is. Wie beleeft hier plezier aan ? Het zomers alternatief is in korte mouwen naar een match op een goed veld kijken.' Ludo Vandewalle, chef sport HNB
'Tijd voor verwarmde stadions. In Nederland zijn alle stadions verwarmd. Wie daar een zitplaats heeft, geniet van een warme stoel.' Harm van Veldhoven in GVA
Met deze uitspraak ontkracht hij de stelling dat voetbal een wintersport is: als men velden moet verwarmen, velden verlichten, stoelen verwarmen, wat is het volgende, een dakafsluiting zoals in de Amsterdam Arena of bij Vitesse ? Met andere woorden: er alles aan doen om van winterse omstandigheden zomerse te maken. Dan lijkt het me evidenter om de switch naar 'zomervoetbal' te maken. En zeggen dat Belgie koploper is bij de landen met de grootste ecologische voetafdruk... Er komen al voorstellen uit politieke hoek om de straatverlichting uit te schakelen, de (onnodige)energie verspilling in het voetbal moet men zo maar kritiekloos slikken ?
En voor diegenen die toch gewonnen zijn voor winter, en liefst avondvoetbal: op winterse velden kan je misschien wel spektakel zien maar goed voetbal nooit ! Waarom doet men zo veel inspanningen om een mooi speelveld te hebben terwijl dit in de winter niet echt nodig is ? Of als we dan toch bezig zijn geld over de balk te gooien er misschien overal nog kunstvelden bovenop eisen ?
Elk zijn mening maar het voetbal maakt zichzelf kapot, overal bij ons teruglopende toeschouwersaantallen, niet enkel mijn leeftijdsgroep, de zestigers, haakt af in die omstandigheden, ook vijftigers, veertigers en zelfs dertigers houden het voor bekeken in de stadions (gisteren nog een groep Standard sups gesproken, met abonnement, die gisteren forfait gaven en de match tegen Charleroi gewoon op TV bekeken).
In elk geval: ik ben tegen wintervoetbal en al zeker tegen avondvoetbal, de midweekmatchen beginnen zelfs al maar om 20h30. Graag argumenten voor wintervoetbal