Actieplan om meer volk naar amateurclubs te lokken

alle overige voetbalweetjes.
Gebruikersavatar
Dabo
Beheerder
Berichten: 3169
Lid geworden op: 31 jul 2012, 20:48

Actieplan om meer volk naar amateurclubs te lokken

Bericht door Dabo »

Op zondag naar de mis en daarna naar het voetbal, dat bestaat niet meer, dus komt er actieplan om meer volk naar amateurclubs te lokken

Met een nieuw actieplan wil Voetbal Vlaanderen meer fans naar het amateurvoetbal lokken. Dat is nodig, want de voorbije jaren werd een dramatische terugval vastgesteld. Het plan? De opstart van een eigen mediakanaal en… een nieuw competitieformat.

Daar zijn de play-offs weer. Terwijl ze in de hoogste klasse van het Belgische voetbal pas zijn afgeschaft, zouden ze binnenkort zomaar hun intrede kunnen maken in het amateurvoetbal. Dat horen we van Voetbal Vlaanderen. “Clubs uit de hoogste amateurafdelingen zijn momenteel in gesprek over een nieuw competitieformat”, zegt algemeen directeur Philippe Rosier. “We willen bekijken of we de stijgers en dalers op een andere manier kunnen aanduiden. Er liggen verschillende voorstellen op tafel: play-offs met vier, play-offs met zes, een eindronde met rechtstreekse uitschakeling...”

Het is een van de acties waarmee Voetbal Vlaanderen het amateurvoetbal de komende jaren aantrekkelijker wil maken. “Hoe groter de spankracht en de kwaliteit van het product, hoe meer supporters je kan lokken”, aldus Rosier. Dat laatste, daar draait het allemaal om: meer supporters. De laatste jaren zagen amateurclubs een drastische terugval in het aantal fans langs de lijn. Bij de voetbalbond registreerden ze in 2024 zo’n 20 procent minder toegangstickets dan het jaar ervoor.

“Het dalend aantal toeschouwers wordt door clubs aangegeven als een van de voornaamste knelpunten, zeker sinds corona”, zegt Rosier. “Vroeger gingen mensen ’s zondags naar de kerk en daarna naar de lokale voetbalclub kijken, maar de tijden zijn veranderd. Nu zijn er veel meer activiteiten die mensen kunnen doen en is de samenleving ook een pak diverser en multicultureler geworden. Daardoor is het moeilijker voor clubs om betrokkenheid te creëren. Nochtans zijn die tickets en de drankjes die supporters in de kantine consumeren zeer belangrijke inkomsten.”

In de nieuwe beleidsplannen, die dit weekend worden bekendgemaakt, heeft Voetbal Vlaanderen de uitdrukkelijke doelstelling opgenomen om het tij te keren. Tegen 2028 wil de organisatie de helft meer supporters. Alleen een nieuw competitieformat zal daarvoor uiteraard niet volstaan en dus zet Voetbal Vlaanderen ook in op extra marketing. De mosterd daarvoor haalt het onder meer bij Sporting Hasselt, de club van mediapersoonlijkheden Sam Kerkhofs en Rik Verheye.

Rosier: “Zij zijn er de afgelopen jaren in geslaagd een zeer sterke en jonge community te creëren rond hun club. De les die we daaruit trekken is dat we veel meer moeten proberen clubs een verhaal te laten vertellen.” Een tv-reeks voor elke club, dat zit er niet in, maar in samenwerking met Sporthouse Group, het marketingbureau van diezelfde Sam Kerkhofs, zal wel een nieuw “innovatief mediaplatform” worden opgericht. Daarop zullen nieuwsverhalen, beelden en klassementen over de lagere reeksen worden gebundeld.

Het gaat in eerste instantie over een pilootproject dat uitsluitend zal focussen op de hoogste amateurafdelingen. “We geloven heel erg in het verhaal van de eerste afdeling. Daar zitten heel wat cultclubs met een grote historiek. Clubs die ook nog steeds lokaal verankerd zijn. Een zeer interessant product dus.” Als blijkt dat het mediakanaal van Voetbal Vlaanderen aanslaat, is het de bedoeling het later door te trekken naar de provinciale reeksen.

Bron: HNB
Plaats reactie