Kfc Itegem aan laatste seizoen bezig

Plaats reactie
Dabo
Beheerder

Kfc Itegem aan laatste seizoen bezig

Bericht door Dabo »

Afbeelding

bron: GVA
Dabo
Beheerder

Re: Kfc Itegem aan laatste seizoen bezig?

Bericht door Dabo »

Afbeelding

Bron: GVA
Dabo
Beheerder

Re: Kfc Itegem aan laatste seizoen bezig

Bericht door Dabo »

Heist neemt vermoedelijk vrijgekomen terreinen in gebruik

Doek valt definitief over KFC Itegem

Voetbalclub KFC Itegem speelt zijn laatste wedstrijd op 1 mei. Daarna is het definitief afgelopen. Grote broer KSK Heist neemt vermoedelijk de vrijgekomen velden in gebruik.

Met nauwelijks tien punten staat KFC Itegem op de laatste plaats in de vierde provinciale voetbal, afdeling D. Dieper kan de hekkensluiter niet zakken. En beterschap zit er niet in. Financiële problemen uit het verleden, afhakende spelers, supporters en bestuursleden en de gevolgen van het arrest Bosman doen de traditierijke club de das om.

In 1934 sloot KFC Itegem zich aan bij de Belgische voetbalbond. Tijdens de 79 volgende jaren kende de club meerdere successen. Ze klom op tot bevordering (vierde klasse) en speelde galamatchen tegen het Anderlecht van Lozano, Vandenbergh, Coeck en Vercauteren. Ook Lierse zakte geregeld voor een oefenmatch af naar de Rozendaelstraat. ‘Sommige wedstrijden speelden we voor 700 supporters', zegt bestuurslid Wim Goossens.

De successen werkten aanstekelijk, maar volgens de Itegemnaar vergat het vorige clubbestuur de tering naar de nering te zetten. ‘Eind jaren ‘90 had Itegem een tekort van 800.000 Belgische frank (19.831 euro) . Op drie jaar tijd hebben we dat gat gedicht, maar een tijdje later staken de financiële problemen opnieuw de kop op. Alweer moesten we ingrijpen of we hadden zelf moeten opdraaien voor de verliezen. Nu we zo goed als klaar zijn met de sanering, willen we in schoonheid eindigen. Zonder geld, (jeugd)spelers, voldoende vrijwilligers en bestuursleden speel je elk jaar voor de laatste plaats en degradeer je de club tot een caféploeg', zegt Wim die de club nauw aan het hart ligt.

Nu het einde nabij is, proberen de bestuursleden er de moed in te houden. ‘De spelers motiveren is niet gemakkelijk, maar we hopen in de resterende matchen nog een goed resultaat neer te zetten. Voor de wedstrijden van de reserven is het soms moeilijk voldoende spelers bijeen te krijgen. Al vier keer hebben we forfait moeten geven omdat er te weinig sjotters waren', zegt secretaris Hubert Schuerwegen die al ruim 30 jaar is aangesloten bij de club. ‘Eerst als scheidsrechter, daarna als gastheer van de scheidsrechters en nu al acht jaar als secretaris', zegt Hubert.

Weinig clubliefde

Schuerwegen verwacht dat nog minstens twee ploegen in het Antwerpse provinciale voetbal er de brui aan zullen geven. ‘Er is nog maar weinig clubliefde van de spelers. Kunnen ze elders 5 euro meer verdienen, dan zijn ze weg. Ook de uitgebreide ontspanningsmogelijkheden houden jongeren weg van de voetbalvelden', klinkt het.

Voor het gebruik van de goed onderhouden speelvelden en kleedkamers is er interesse vanuit Heistse hoek. ‘Vermoedelijk neemt KSK Heist de vrijgekomen velden in. Eind februari valt hierover de beslissing. Het is dan ook de bedoeling dat het huidige bestuur de uitbating op zich neemt', besluit Goossens. Misschien organiseert de club nog een passend afscheid voor KFC Itegem, maar daarover is nog niets beslist.

Bron: http://www.sportwereld.be
Dabo
Beheerder

Bericht door Dabo »

Hubert Schuerwegen en Itegem leggen met pijn in het hart de boeken neer

‘We voelen geen respect meer'

Op 1 mei valt definitief het doek voor vierdeprovincialer Itegem. De laatste drie overgebleven vrijwilligers van stamnummer 2151 houden het voor bekeken. ‘Gelukkig kunnen we schuldenvrij eindigen', zegt de secretaris, Hubert Schuerwegen, zuchtend.

Het provinciale voetbal staat of valt met de goodwill van een flink aantal vrijwilligers. Wanneer dat er te weinig worden, begeeft een club zich op de rand van de afgrond. Zo ook de in 1934 opgerichte vierdeprovincialer Itegem, deelgemeente van Heist-op-den-Berg. Met zijn drieën hielden ze de club de laatste tijd draaiende, maar nu geven ook zij het op.

‘Samen met Wim Goossens en Tom De Vocht deed ik alles op de club. Onze voorzitter David Geerts heeft het te druk als schepen en met zijn parlementaire bezigheden', zegt secretaris Hubert Schuerwegen. ‘Dinsdag- en donderdagavond poetste ik de kleedkamers, verzorgde ik het terrein, hield ik de kantine open en was ik secretaris van de club. Sinds het overlijden van de ex-voorzitter, erevoorzitter en toenmalig ploegafgevaardigde Edmond De Belder in oktober was ik ook nog afgevaardigde van de eerste ploeg. Twee jaar geleden hebben we een oproep gedaan voor vrijwilligers, maar tevergeefs. Meer dan dertig jaar werkte ik met veel plezier voor deze club. Het zal vreemd aanvoelen als de club er niet meer is.'

Schuldenvrij

Dat het drietal niet over één nacht ijs ging, is duidelijk. ‘Vorig seizoen was er al sprake om er een punt achter te zetten. Uiteindelijk hebben we er toch nog een jaartje bij gedaan, maar nu valt het doek definitief. Het was een heel moeilijke beslissing. Urenlang vergaderen ging aan deze beslissing vooraf. We probeerden nog sponsors te zoeken, maar die verkiezen meestal Heist-op-den-Berg, omdat daar veel meer volk komt kijken. Uiteindelijk speelde het feit dat we dit seizoen schuldenvrij kunnen afsluiten een grote rol in onze beslissing.'

Die financiële break-even was geen sinecure. Op het einde van de jaren negentig had Itegem nog een tekort van om en bij de 800.000 Belgische frank (bijna 20.000 euro). ‘Als je de brouwer niet meer kunt betalen, weet je dat je moet ingrijpen', weet Schuerwegen. ‘Vier jaar geleden kampten we opnieuw met schulden en hebben we de premies verlaagd. De spelers kregen nog 50 euro voor een zege, 20 euro voor een gelijkspel en niets voor een nederlaag. Toen is heel de ploeg vertrokken. Als ze elders 5 euro meer kunnen verdienen, zijn ze weg. Op termijn kan dat de ondergang van het provinciale voetbal betekenen. Honderden euro's voor een gewonnen match, dat is toch niet normaal.'

Toch wijst Schuerwegen ook met een kritische vinger naar de clubs zelf. ‘Ze hebben hun eigen miserie in de hand gewerkt. Ze zijn hun spelers te veel beginnen betalen en dragen daar vroeg of laat de gevolgen van. Vooral de laatste vijf à zes jaar is dat geëxplodeerd. De bedragen van spelers die bij ons komen praten, doen me vaak achterover vallen. De wedstrijdpremies moeten naar beneden om het provinciale voetbal te redden.'

Mentaliteit

‘Jongeren hebben ook veel meer mogelijkheden tot ontspanning dan vroeger. Vroeger had je bijna alleen het voetbal. Nu heb je volleybal, tennis, tafeltennis, zelfs al korfbal in Itegem. Bovendien is er de opkomst van de computer. Ook komt het voetbal niet meer op de eerste plaats. Vroeger was het een eer als je voor de eerste ploeg werd opgeroepen. Nu moet je gaan smeken voor spelers. Er is altijd wel een festival hier of iets anders daar. We hebben 52 spelers voor ons eerste elftal en twee reserveploegen. Toch hebben we al drie à vier keer forfait moeten geven.'

‘Ook de mentaliteit is veranderd. We voelen geen respect meer. Als je vraagt om de kleedkamers proper achter te laten en het afval in de vuilnisbak te gooien, houden ze dat een week vol. Tijdens eetdagen van de club hebben ze telkens iets anders te doen en kunnen ze niet helpen.'

Schuerwegen vertelt het met de nodige weemoed. Verdrietig over het nakende heengaan van zijn geliefde club. ‘Van Heist kreeg ik al het aanbod om een functie op te nemen. Ik sukkel echter met mijn rug en ben toe aan rust. Het sociale aspect van tussen de jongens te zijn, zal ik hard missen. Voor mij wordt het op 1 mei een heel emotioneel afscheid.'

Dabo
Beheerder

Bericht door Dabo »

Afbeelding

Bron: GVA

-----------------------------

CLUB STOPT ERMEE NA 79 JAAR

KFC Itegem eindigt in mineur

KFC Itegem heeft geen afscheid kunnen nemen met een overwinning. De laatste wedstrijd tegen het tweede geklasseerde Hezewijk A werd verloren met 1-2. Na 79 jaar valt het doek over de club.

De bestuursleden, spelers en supporters van KFC Itegem hebben gisteren in mineur afscheid genomen van hun geliefde club.

Lang zag het ernaar uit dat de jongens een verdiend punt uit de brand zouden slepen tegen Hezewijk A, maar in de 95ste minuut kregen de spelers van trainer Dirk Van Hoof het deksel op de neus: 1-2. 'Deze goal is de samenvatting van het hele seizoen', zei een afgevaardigde van de club. 'Telkens we uitzicht hebben op een punt, loopt het mis. Om zot van te worden.'

De frustratie na het laatste fluitsignaal was dan ook groot.

Het bestuur wil iedereen die de club een warm hart heeft toegedragen, bedanken voor de jarenlange steun en hulp. Komend seizoen worden de velden ingenomen door de jeugdwerking van KSK Heist.

Plaats reactie